niedziela, 14 czerwca 2015

[PRZEDPREMIEROWO] Jo Nesbø - "Krew na śniegu"


Olav to płatny morderca i jest w tym fachu – jak sam twierdzi – całkiem dobry. Nie ma przyjaciół ani rodziny, żyje w zasadzie od zlecenia do zlecenia. Pewnego dnia mężczyna otrzymuje zadanie polegające na zabiciu żony szefa. Pojawia się jednak pewien problem – Olav zakochuje się w kobiecie i czuje, że to ktoś stworzony właśnie dla niego. Czy uczucie ma szansę przetrwać czy też rozlew krwi jest nieunikniony?

Jo Nesbø to norweski pisarz, który ma na swoim koncie mnóstwo poczytnych i lubianych kryminałów. Popularności przysporzył mu cykl o policjancie Harrym Hole’u, dzięki któremu autor otrzymał liczne nagrody. Choć wcześniej nie miałam styczności z twórczością Nesbø, to takie osiągnięcia i grono oddanych czytelników sprawiały, że od dłuższego czasu pragnęłam zapoznać się z którąś z jego książek. „Krew na śniegu“ to moje pierwsze spotkanie z prozą pisarza i równocześnie jedno z większych czytelniczych rozczarowań tego roku.

Zacznę od tego, że „Krew na śniegu“ jest pozycją niewielką objętościowo – ma niespełna 170 stron, a dodatkowo marginesy i czcionka są dość duże. Podczas lektury nie mogłam opędzić się od wrażenia, że mam styczność raczej z niedokończonym szkicem lub zaledwie zarysem fabuły niż z pełnowymiarową powieścią. Czyta się szybko, lecz co z tego, skoro pozycja pozostawia po sobie silne uczucie niedokończonego pomysłu?

Pomysł na fabułę jest naprawdę dobry, nie brak też zdumiewającego zwrotu akcji. Uważam jednak, że „Krew na śniegu“ byłaby dużo ciekawszą historią, gdyby poszczególne wątki zostały bardziej rozbudowane. Nie zdążyłam przywiązać się do żadnego z przedstawionych na kartach książki postaci, a ich losy były mi mocno obojętne. Sprawiło to, że finał, który mógł być spektakularny i zwalający z nóg, nie wywołał we mnie większych emocji. Choć autorowi udało się mnie zaskoczyć, to i tak nie zatarło silnego zawodu związanego z lekturą.

W bohaterach brak głębi, ich relacje zostały przedstawione raczej płytko i powierzchownie. Wszelkie motywacje działań również nie zostały należycie wytłumaczone i opisane. Brak mi tu jakiegoś elementu, który sprawiłby, że wykreowane postaci byłyby czymś więcej niż tylko papierowymi, płaskimi sylwetkami.

„Krew na śniegu“ to przede wszystkim zmarnowany potencjał, który mocno zniechęcił mnie do twórczości Jo Nesbø. Po tak cenionym pisarzu spodziewałam się czegoś dużo więcej. Być może moje oczekiwania były wygórowane, lecz wydaje mi się, że jak na autora z wieloma powieściami na koncie, ta pozycja jest po prostu słaba. Może Nesbø „powinęła się noga“, a może jego twórczość nie jest dla mnie. Trudno mi znaleźć jakieś pozytywy oprócz niezłego pomysłu i w miarę przyjemnego stylu. A przecież da się zawrzeć niebagatelną historię nawet w tych 160 stronach. Jak dla mnie wielkie rozczarowanie – a miało być tak pięknie…

Premiera: 17.06.2015

17 komentarzy:

  1. Do tej pory przeczytałam tylko jedną książkę Nesbo, bardzo mi się podobała i mam w planach nadrobić pozostałe braki. Pytanie brzmi - skoro rozczarowała Cię ta książka, to czy warto po nią sięgać? Muszę się zastanowić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spotkałam się z kilkoma opiniami, że nie warto zaczynać od "Krwi na śniegu", bo można się zniechęcić, co bez wątpienia stało się w moim wypadku. :) Ale może jeśli lubisz autora, to Tobie się spodoba. ;)

      Usuń
  2. Właśnie powracam do Nesbo i planuję poznać większość (a jeżeli da radę) to wszystkie powieści! :)
    Trzymaj kciuki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba powinnam zacząć przygodę czytelniczą z tym autorem od innej powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie, bo "Krew na śniegu" słabiutko.

      Usuń
  4. Nie czytam kryminałów, więc chyba nigdy nie poznam pióra tego pisarza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio polubiłam kryminały, ale raczej nie Nesbø. :)

      Usuń
  5. Ja zaczęłam czytać jego książkę "Czerwone gardło" - przeczytałam może z dwadzieścia stron ponad rok temu i od tamtej pory nic kompletnie nie ruszyłam... I jakoś mnie nie ciągnie :/ Nie wiem sama...

    Pozdrawiam, Insane z przy-goracej-herbacie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widać to nie autor dla każdego - ja się bardzo zniechęciłam, a skoro i wspomniana przez Ciebie książka słaba… Raczej dam sobie spokój z jego twórczością. :)

      Usuń
  6. Nie znam twórczości Jo Nesbø, ale po powyższą książkę na pewno nie sięgnę, skoro Twoim zdaniem ma zmarnowany potencjał.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie mialam stycznosci z tworczością tego autora, więc trudno mi oceniać, czy chcialabym sięgnąć po ksiażkę czy nie. Może nie po tą, skoro jest taka słaba... ale może inna? Kto wie, zobaczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Na stronie internetowej księgarni Matras znalazłam ,,Krew na śniegu'' po 20 zł, opis zachęcający,cena może być, myślę sobie - ok przeczytam, włożę na razie do koszyka. Muszę Ci powiedzieć,że recenzje są sprzeczne. Znalazłam jedną, gdzie dziewczyna zachwyca się tą książką. Ty natomiast uważasz ją za niewypał .Mam teraz mieszane uczucia, ale chyba jednak zrezygnuję :D

    OdpowiedzUsuń
  9. To prawda, autor powoduje dość sprzeczne uczucia. Ja jestem po trzech tomach cyklu z Harry'm Hole i póki co, dopiero ta trzecia część jakoś mnie zajęła, a wręcz mogę napisać, że fabuła jest rozbudowana, wątki są dobrze połączone, zarys postaci jest również ciekawy. Na "Krew na śniegu" chyba jednak nie zdecyduję się za szybko... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem właśnie po lekturze. Książka ok, przyjemny przeciętniak, o którym szybko zapomnę. Szału na mnie nie zrobiła.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)