piątek, 26 września 2014

Zostań, jeśli kochasz/If I stay (2014)



„Isn’t it amazing, how life is one thing and then, in an instant, becomes something else? Like here I am, Mia, the girl who thinks about the cello and Adam and just like that...“

Życie Mii wypełnione jest po brzegi muzyką. Zakochana w twórczości Beethovena i oddana grze na wiolonczeli dziewczyna pewnego dnia poznaje Adama, który wywraca jej świat do góry nogami. Pierwsze pocałunki, wspólnie spędzane chwile, niekończące się rozmowy. To jednak było przed. Przed wypadkiem, w którym zginęła najbliższa rodzina Mii. Przed wypadkiem, stawiającym dziewczynę przed wyborem: żyć czy umrzeć?

„Zostań, jeśli kochasz“ to ekranizacja powieści Gayle Forman, którą czytałam już parę dobrych lat temu, lecz wciąż wyraźnie pamiętam burzę uczuć towarzyszącą lekturę i towarzyszący jej potok łez. Niecierpliwie wyczekiwałam filmu, ciekawa, czy uda mu się choć w pewnym stopniu oddać emocje obecne podczas czytania książki. I wiecie co? Już dawno nie byłam w takiej rozsypce, jak po ostatniej wizycie w kinie.

Nie wiem, czy kiedyś zwróciliście na to uwagę, ale w literaturze young adult rodzina rzadko kiedy gra w życiu głównego bohatera większą rolę. Zazwyczaj albo praktycznie wcale nie pojawiają się w powieści, albo przemykają gdzieś w tle, tak, że w zasadzie nie zwraca się na nich uwagi. Zawsze wydawało mi się to w pewnym stopniu niepoważne, ponieważ rodzice czy rodzeństwo to ważny element w życiu każdego młodego człowieka, jednak nie da się nie zauważyć, że mało który autor zwraca na to uwagę. W „Zostań, jeśli kochasz“ rodzina to szalenie istotna część życia Mii i z łatwością można odczuć to podczas oglądania ekranizacji. Najbliżsi towarzyszą dziewczynie zarówno podczas najważniejszych chwil, jak i tych zwykłych, codziennych. Już na pierwszy rzut oka widać ich bliskość i miłość.

Wątek ten sprawia, że tragiczny w skutkach wypadek samochodowy staje się sytuacją jeszcze bardziej dramatyczną. Utożsamienie się z główną bohaterką w momencie, gdy w jednej chwili zostaje sierotą, jest aż nazbyt proste. Wszyscy mamy rodziny i nikt nie wie, co wydarzy się za godzinę, pięć dni lub miesiąc. Wypadki samochodowe zdarzają się tak często, że pojawiające się wiadomości o kolejnych nie wzbudzają najmniejszej sensacji. Podjęcie wyboru, czy chce się walczyć o życie, czy po prostu odejść jest tym trudniejsze, gdy ma się bolesną świadomość, że najbliższa rodzina zginęła. Czy w takiej sytuacji jest sens dalej walczyć?

Muzyka towarzyszy głównej bohaterce wręcz w każdej chwili i absolutnie uwielbiam ten aspekt ekranizacji. Gra Mii niejednokrotnie wywołała u mnie ciarki, a scena przesłuchania to już zupełne mistrzostwo. Pasję dziewczyny po prostu czuć przez ekran i jest to jedna z najbardziej niesamowitych rzeczy, jakie widziałam w filmie.

„Zostań, jeśli kochasz“ to historia ukazana za pomocą teraźniejszych zdarzeń przeplatanych retrospekcjami. Pozwala to jeszcze lepiej zrozumieć rozterki Mii i utożsamić się z nią, a także całkowicie dać się zawładnąć rozgrywającymi się wydarzeniami. Zostało to bardzo zgrabnie przedstawione i ani przez chwilę nie miałam wrażenia zagubienia, jak to czasem bywa przy tego typu zabiegach.

 Prawdę mówiąc, nie zliczę, ile razy miałam ochotę zalać się łzami (albo to zrobiłam...), zwinąć się w kłębek i nie wychodzić spod kołdry przez miesiąc. Ekranizacja powieści Forman poruszyła we mnie najczulszą strunę i zanim się spostrzegłam, całkowicie zaangażowałam się w sytuację Mii. Naprawdę, nie sposób pozostać obojętnym i gwarantuję, że seans nie obejdzie się bez konieczności sięgnięcia po chusteczki.

Jestem ogromnie zaskoczona, jak udanym filmem okazało się być „Zostań, jeśli kochasz“. Idealnie wyważone proporcje między powagą a humorem, a także znakomita kreacja głównych bohaterów, autentyczność ich relacji i wierność książkowemu pierwowzorowi uczyniły tę ekranizację jedną z lepszych, jakie kiedykolwiek oglądałam i zostawiły mnie ze złamanym sercem i łzami płynącymi po policzkach.

niedziela, 21 września 2014

Kiera Cass - "Jedyna"


Eliminacje nieuchronnie zmierzają ku końcowi. Rywalizacja staje się coraz bardziej intensywna, a nastroje w murach pałacu – coraz poważniejsze. Dziewczęta, które pozostały w grze, doskonale zdają sobie sprawę, że tylko jedna może wygrać i zdobyć serce księcia, a co za tym idzie, koronę i uwielbienie społeczeństwa. America wie, że w końcu nadszedł czas, by zmierzyć się z własnymi uczuciami i przestać uciekać przed tym, czego pragnie najbardziej. Jednak czy aby na pewno jest tym życie u boku Maxona?

Niecierpliwie czekałam na premierę „Jedynej“, gdyż poprzedni tom serii pozostawił po sobie uczucie niedosytu i lekkiego rozczarowania. Liczyłam na to, że Kiera Cass nareszcie popchnie cykl w bardziej dystopijnym kierunku i przestanie skupiać się głównie na wątku miłosnym, który, spójrzmy w prawdzie w oczy, jest szalenie irytujący. Z rozpaczliwą nadzieją, że tym razem autorka oszczędzi mi znoszenia rozterek Ameriki i jej wiecznego niezdecydowania, zabrałam się za lekturę.

Teraz, z uczuciem przyjemnego zaskoczenia, mogę z czystym sercem uznać „Jedyną“ za najlepszą, jak dotąd, część serii (ponieważ jak niedawno się okazało, na trylogii Kiera Cass nie poprzestanie i czeka nas jeszcze jeden tom, „The Heir“). America w końcu wzięła się w garść, wątek rebeliantów również zaczął postępować i nie mogłam narzekać na nudę. Mało tego, autorce udało się ustrzec przewidywalności, bo choć zakończenie było wiadome już od pierwszej części, to w „Jedynej“ wydarzyło się parę rzeczy, których zupełnie się nie spodziewałam.

Oczywiście America nie byłaby sobą, gdyby umiała podjąć jakąkolwiek decyzję albo przynajmniej w pewnym stopniu kierować się rozsądkiem. Jej zachowanie jest tak nielogiczne i niekonsekwentne, że wydaje się wręcz niemożliwe, by ktoś taki jak ona mógł istnieć naprawdę. A już najbardziej nie mogłam zrozumieć chwil, gdy uświadamiała sobie, jak bardzo kocha Maxona i chce z nim być, by po chwili stwierdzić coś w rodzaju: „Nie, powiem mu później“, podczas gdy to wyznanie mogło zakończyć całe Eliminacje i doprowadzić do kolejnych wydarzeń.

Mimo że wątek antyutopijny został bardziej rozwinięty, trochę żałuję, że Kiera Cass nie pokusiła się o coś więcej. Chociaż America zaczyna z nimi działać i bardziej zagłębiać się w nieznany dotąd świat, nadal zabrakło mi szczegółów. Ten motyw miał naprawdę spory potencjał, lecz został potraktowany po macoszemu i cała seria i tak skupia się głównie na wiecznie niezdecydowanej głównej bohaterce.

Do tej pory tkwiłam w przekonaniu, że to America jest mistrzynią w podejmowaniu najbardziej nierozważnych decyzji, jednak ostatnie rozdziały sprawiły, że Maxon zaczął niebezpiecznie zbliżać się do jej umiejętności na tym polu. Jego zachowanie było tak bardzo pozbawione sensu, że aż trudno w to uwierzyć. Zamierzeniem autorki z pewnością było wykreowanie dodatkowego napięcia (jakbyśmy już od samego początku nie wiedzieli, jaki będzie finał Eliminacji), ale z mojej strony spotkało się to głównie z irytacją.


Choć mogłoby się wydawać, że nie jestem zadowolona z lektury, to „Jedyna“ usatysfakcjonowała mnie w dużym stopniu. Mimo iż mam tej serii wiele do zarzucenia, to czytanie jej sprawia ogromną frajdę i jestem naprawdę zadowolona, że po nią sięgnęłam. To udane połączenie baśni i reality show zapewniło mi masę rozrywki i cieszę się, że jeszcze nie żegnamy się z pięknymi sukniami i wystawnymi balami – premiera „The Heir“ już w przyszłym roku!

Rywalki | Elita | Jedyna | The Heir

niedziela, 7 września 2014

Sophie Hannah - "Inicjały zbrodni"


Herkules Poirot to bez dwóch zdań nazwisko dobrze znane niemal każdemu, niezależnie, czy dana osoba zalicza się do grona fanów Agathy Christie, czy nie. Premiera ostatnich przygód sławnego detektywa miała miejsce niemal 40 lat temu, lecz teraz Poirot powraca, by rozwiązać nową zagadkę – jednak tym razem na strony książki powołała go Sophie Hannah, wybrana do tego zadania przez spadkobierców Christie.

Dwudziestowieczny Londyn. Jeśli odpoczywający na wakacjach Herkules Poirot liczył na trochę spokoju, to niestety się przeliczył – podczas kolacji w zacisznym lokalu jego zdolności po raz kolejny zostały wystawione na próbę. Gdy młoda kobieta niespodziewanie wyjawia mu, iż wkrótce zostanie zamordowana, detektyw wie aż za dobrze, że urlop dobiegł końca. Tego samego dnia Poirot dowiaduje się o zabójstwie trzech gości w jednym z londyńskich hoteli. W ustach każdego z nich znaleziono spinki do mankietów. Herkules jest pewien, że tajemnicza kobieta ma jakiś związek z tą zbrodnią. Rozwiązanie zagadki będzie nie lada wyzwaniem, zwłaszcza, że morderca zamierza uderzyć ponownie...

Do „Inicjałów zbrodni“ podchodziłam z dość mieszanymi uczuciami i nie byłam do końca pewna, czego mogę spodziewać się po lekturze. Przepadam za twórczością Agathy Christie, i choć nie można nazwać autorki moją ulubioną, to zagłębianie się w skomplikowane zagadki za każdym razem sprawia mi niebywałą przyjemność. Sophie Hannah podjęła się przywrócenia słynnego Belga do życia i jestem pewna, że zadanie nie należało do najłatwiejszych, jednak czy udało jej się stworzyć historię na tyle satysfakcjonującą, by oddani czytelnicy królowej kryminału mogli rozkoszować się ponownym spotkaniem z Herkulesem Poirotem?

Skonstruowana przez pisarkę intryga jest starannie przemyślana i wielowarstwowa, co sprawiło, że łamanie sobie głowy nad motywem i odkrywanie tożsamości mordercy dostarczyło mi sporo frajdy. Udało mi się jednak odgadnąć, kto stoi za zbrodnią, i to ze znacznym wyprzedzeniem; nie umniejszyło to całości, gdyż zagadka okazała się być na tyle zajmująca, że wciąż nie sprawiło mi problemu czerpanie przyjemności z lektury.

W trakcie czytania doznałam dość osobliwego uczucia, mianowicie miałam wrażenie, jakbym miała do czynienia z kolejną powieścią spod pióra Agathy Christie, lecz równocześnie wciąż zdawałam sobie sprawę, że „Inicjały zbrodni“ to historia wymyślona i napisana przez Sophie Hannah. Chwilami styl autorki stawał się łudząco podobny do tego dobrze mi znanego z poprzednich spotkań z belgijskim detektywem, były to jednak tylko przebłyski. Nie jestem pewna, czy był to zamierzony zabieg, lecz w moim odczuciu dobrze się stało, że Sophie Hannah nie wzorowała się w zupełności na twórczości Christie i dodała do historii nieco własnego charakteru.

„Inicjały zbrodni“ to udany kryminał, który pochłonie niejednego czytelnika lubującego się w tego typu literaturze. Złożona łamigłówka porwie każdego, zarówno tych, którzy doskonale znają poprzednie przygody Herkulesa Poirot, jak i tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli z nim do czynienia. Z góry uprzedzam jednak, że choć powyższa pozycja jest godna uwagi i zdecydowanie zapewni parę godzin dobrej rozrywki, to widać jak na dłoni, że to nie nowa Agatha Christie. Sophie Hannah udało się podołać zadaniu, lecz do twórczości królowej kryminału jeszcze trochę jej brakuje. Niemniej jednak uważam tę książkę za zaskakująco dobrą pozycję i z pewnością sięgnę po kolejne tomy, jeśli kiedyś takowe się ukażą.

Premiera już 9 września!

czwartek, 4 września 2014

Podsumowanie sierpnia


Kiedy minął sierpień i nadszedł czas podsumowań, byłam właściwie pewna, że niezbyt popisałam się pod względem przeczytanych książek. Miałam wrażenie, że praktycznie nic nie przeczytałam, ale okazało się, że udało mi się dokończyć 11 pozycji, także mogę być z siebie dumna. :)

Lista przeczytanych w sierpniu książek:

  • Sarah J. Maas - Szklany tron[recenzja]
  • Morgan Matson - Aż po horyzont
  • Liane Moriarty - Sekret mojego męża
  • Rick Riordan - Bitwa w Labiryncie; Ostatni olimpijczyk; Złodziej pioruna. Powieść graficzna
  • Sarah J. Maas - Korona w mroku[recenzja]
  • Diana Gabaldon - Obca
  • Kiera Cass - Rywalki, [recenzja]; Elita[recenzja]
  • Morgan Matson - Lato drugiej szansy[recenzja]

Podsumowując, jestem bardzo zadowolona z wyniku, zwłaszcza, że udało mi się przeczytać Obcą, która liczy sobie około 700 stron. :) Swoją drogą, ogląda ktoś serial Outlander na podstawie serii Gabaldon? Świetny!

Nie wiem, jak to będzie z czytaniem w nadchodzącym miesiącu, bo ledwo zdążyłam wrócić do szkoły, a już widzę, że czeka mnie ogrom pracy. Ale mam plan nie dać się szkole, zwłaszcza, że już niedługo pojawi się parę wyczekiwanych przeze mnie książek - jak Jedyna czy Miasto niebiańskiego ognia (!).

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)