czwartek, 4 grudnia 2014

Stephen King - "Przebudzenie"



Coś się stało. Coś. Się. Stało. Coś się stało coś się stało...

Jamiego Mortona poznajemy, gdy jako małe dziecko bawi się na dworze. Spotyka wtedy nowego pastora, Charlesa Jacobsa, piątą osobę dramatu, jak sam go nazywa. Mężczyzna szybko wzbudził sympatię chłopca, zresztą nie tylko jego – mimo początkowych obaw, że tak młody człowiek niekoniecznie będzie dobrym kaznodzieją, wkrótce udowodnił, że jest pełen wiary i potrafi odnaleźć wspólny język z młodzieżą. Zarówno pastor, zafascynowany elektrycznością i jej działaniem, jak i jego rodzina zostali ciepło przyjęci przez społeczność małego miasteczka. Sielanka kończy się, gdy w tragicznym wypadku giną śliczna żona i uroczy synek Jacobsa. W wyniku tego wydarzenia mężczyzna traci wiarę i wygłasza Straszne Kazanie, które już na zawsze pozostanie w pamięci mieszkańców miasta.

Niedługo potem Charlie Jacobs wyjechał z miasta, jednak nigdy tak naprawdę nie opuścił myśli Jamiego. Pastor wywarł wielki wpływ na chłopcu; udało mu się dokonać cudu, którego Jamie był świadkiem. Ich kolejne spotkanie ma miejsce po wielu latach, i choć Jacobs zupełnie nie przypomina dawnego siebie, dorosły już wtedy Morton poznaje go od razu. Ich losy już zawsze będą się splatać, a były pastor do końca życia będzie rzucał cień na egzystencję Jamiego. A finał tej znajomości będzie niezapomniany...

„Przebudzenie“ rozpoczyna się raczej sielankowo, choć już od pierwszych stron towarzyszyło mi lekkie poczucie niepokoju, które rosło z każdym kolejnym rozdziałem. Przez pierwszą połowę książki historia przypomina raczej coming of age story niż horror – czytelnik towarzyszy Jamiego w kolejnych etapach życia, od lat dzieciństwa przez dorosłość po starość. Stephen King wciąż jednak buduje atmosferę napięcia, która stopniowo coraz bardziej gęstnieje. Druga połowa dużo bardziej przypomina literaturę grozy, lecz wtedy jesteśmy już zupełnie uwięzieni przez szpony opowieści tak dobrej, że możemy już tylko obserwować dalszy rozwój zdarzeń.

Tym razem King sięga po motyw, który wykorzystywany jest w sztuce od dawna: co kryje się po „drugiej stronie“? Czy po śmierci rzeczywiście coś jest? A może od lat po prostu się oszukujemy, wymyślając wizje raju i zbawienia? Mogłoby się wydawać, że nie jest to niczym nowym, ale wykonanie i pomysł na całą historię jest naprawdę wyjątkowy i daleko mu od oklepanych schematów.

Bohaterowie zostali wykreowani na tyle plastycznie i przekonywująco, że zaskakująco łatwo można uwierzyć, że istnieją naprawdę. Nazdwyczaj fascynująca – choć przerażająca zarazem – jest sylwetka pastora Jacobsa. Widzimy, jak załamuje się pod wpływem śmierci najbliższych, potem zaś obserwujemy coraz to bardziej drastyczną przemianę w zupełnie inną osobę. Nie sposób nie zastanawiać się, jak mocno kształtują nas poszczególne chwile w życiu. Są sprawą przypadku czy przeznaczenia? Czy gdyby nie wydarzyło się jedno, czy drugie miałoby miejsce? Przyznam, że Stephen King zostawił mnie z niemałym mętlikiem w głowie.

Lekturę „Przebudzenia“ skończyłam w nocy, a że zakończenie naprawdę mnie przestraszyło, długo nie mogłam zmrużyć oka. Jest proste, ale zarazem tak potężne i przerażające, że niejeden zamknie tę książkę z gęsią skórką i niepokojem czającym się tuż pod skórą. Wizja, którą roztacza autor, mocno do mnie przemówiła i wiem, że czeka mnie jeszcze kilka nieprzespanych nocy.


„Przebudzenie“ przeczytałam w błyskawicznym (a raczej piorunującym) tempie. Styl jest przyjemny, momentami piękny, chwilami budzący przerażenie, jednak przede wszystkim uzależniający. Zaczynam coraz bardziej lubić twórczość Stephena Kinga i coś czuję, że znajomość ta szybko się nie skończy. Porządny, niepokojący, spędzający sen z powiek, ze znakomitymi kreacjami postaci – tak właśnie opisałabym tę książkę i nie mogę zrobić nic innego, jak tylko zachęcić wszystkich do lektury. Do księgarni marsz!

17 komentarzy:

  1. Już miałam okazję poznać uzależniający styl pisania Kinga, kiedy to w przerwach między egzaminami gimnazjalnymi czytałam "Carrie". :D
    ~Księżycowa Pani

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi jakoś "Carrie" nie przypadła do gustu, ale na przykład "Misery" to dla mnie majstersztyk. :)

      Usuń
    2. Opis jest zachęcając. :3

      Usuń
  2. Słyszałam wiele o Kingu, myślę, że czas zaznajomić się z jego twórczością - plan na 2015, bo w grudniu na pewno nie zdążę..

    OdpowiedzUsuń
  3. To normalne u Kinga, że połowa książki to "wprowadzenie" dość spokojne, dopiera później jest naprawdę ciekawie. Oczywiście planuje przeczytać książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie przeczytałam zawstydzająco wręcz mało książek Kinga, więc nie mam porównania, ale na pewno to nadrobię, bo coraz bardziej mi się jego twórczość podoba. :)

      Usuń
  4. Stephen King od dawien dawna jest moim ulubionym autorem. Jego książki były pierwszymi książkami jakie czytałam, więc mam również i duży senstyment. To tylko kwestia czasu aż przeczytam "Przebudzenie" :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie przepadam za Kingiem, więc tej książki nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. I jeszcze większą ochotę we mnie zbudziłaś. Tak...

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli książka jest niepokojąca i spędzająca sen z powiek to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio miałam okazję przeczytać "Pod kopułą" Kinga, ale niestety, nie jest to typowa powieść, nie czułam w niej tego autora, chociaż sama w sobie historia mi się podobała. Na razie nie ryzykuję i odpuszczam sobie "Przebudzenie".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, może kiedyś jednak się przekonasz? Jak dla mnie kawał naprawdę świetnego horroru. :)

      Usuń
  9. Nie można nazwać mnie jego fanką, bo z jego twórczością dopiero się zaznajamiam, ale już po trzech książkach mogę stwierdzić, że ma świetny styl. Więc "Przebudzenie" przeczytam na pewno. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też dopiero zaczynam przygodę z Kingiem, ale z każdą kolejną książką jestem coraz bardziej zachwycona. :)

      Usuń
  10. Muszę się ze wstyd przyznać, że jeszcze nigdy nie czytałam żadnej powieści Kinga. Gdy byłam dzieckiem, próbowałam zacząć czytać Cujo. Jednak mój wiek raczej mi na to nie pozwolił, a może po prostu nie polubiłam stylu Kinga... Nie pamiętam. Żeby o tym się przekonać, muszę jeszcze raz zacząć czytać powieść podobno mistrza. Może zacznę od Przebudzenia...
    Pozdrawiam serdecznie :)
    lustrzananadzieja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam w takim razie, bo wydaje mi się, że to całkiem niezła pozycja, by zacząć przygodę z Kingiem. :)

      Usuń
  11. Tak, książke czyta się błyskawicznie, ale głównie za sprawą ogromnej czcionki i marginesów :-D Mocno nadmuchana objętość. Nie zmienia to jednak faktu, że to bardzo dobry kawałek historii. Momentami czułem się tak, jakbym czytał Kinga sprzed lat :-)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)