sobota, 6 grudnia 2014

Karolina Wilczyńska - "Jeszcze raz, Nataszo"


Natasza jeszcze do niedawna miała, jak mogłoby się wydawać, wszystko: kochającego męża, dobrze prosperującą firmę, przyjaciółki, wybudowany i urządzony ze starannością dom... Prawda była jednak bardzo różna od pozorów, co też kobieta uświadamia sobie w dniu rozwodu. Wtedy też przychodzi czas, by rozliczyć się z przeszłością, zamknąć za sobą pewien rozdział, ruszyć naprzód, zacząć od nowa. Czy jednak nie jest już na to za późno? W którym momencie to idealne życie zmieniło się w coś zgoła zupełnie innego? Dla Nataszy to czas zmierzyć się z własnymi demonami i więcej nie oglądać się za siebie.

„Jeszcze raz, Nataszo“ składa się niemal wyłącznie z retrospekcji. Akcja rozpoczyna się w momencie, gdy główna bohaterka zakończyła drogą sądową wieloletni związek i musi stanąć na nogi po wyczerpujących latach, które pozbawiły ją wielu złudzeń. Kobieta cofa się aż do chwil młodości, gdy jako nastoletnia dziewczyna rozpoczęła naukę w prestiżowej szkole z internatem. Kolejne wspomnienia to kolejne fotografie; następne etapy życia. Czytelnik poznaje dalsze losy Nataszy, jej wybory, błędy, sukcesy i porażki.

Po twórczość polskich autorów sięgam niezbyt często, zdecydowanie rzadziej, niż bym tego chciała. Mimo że natknęłam się już na wiele wspaniałych i zaskakująco wręcz dobrych pozycji, wciąż mam w pamięci tytuły, na których się sparzyłam; ostatnio jednak mam styczność z naprawdę sporą ilością utworów z ciekawą fabułą, napisanych ze starannością i dbałością o szczegóły. Po nową książkę Karoliny Wilczyńskiej sięgnęłam z pewnymi obawami, ponieważ tematyka jest mi raczej obca, a o samej autorce nigdy wcześniej nie słyszałam. Mogę jednak z radością oznajmić, że udało mi się trafić na następną pisarkę, której dalszą karierę z pewnością będę śledzić i wyczekiwać kolejnych powieści.

Muszę przyznać, że wciąż jestem nieco zdziwiona, jak bardzo pochłonęły mnie losy głównej bohaterki. Jeszcze parę dni temu nie pomyślałabym, że będę z taką ciekawością zagłębiać się w literaturze obyczajowej, a jednak! „Jeszcze raz, Nataszo“ przeczytałam jednym tchem, z każdym rozdziałem coraz bardziej zaintrygowana i zainteresowana dalszymi wydarzeniami.

Postać Nataszy wzbudziła we mnie raczej mieszane uczucia. Chwilami budziła we mnie sympatię, jak również niemały podziw, lecz w innych momentach miałam ochotę krzyczeć z frustracji i mocno nią potrząsnąć. Trudno mi jednoznacznie stwierdzić, co właściwie o niej myślę – bywało, że irytowała mnie niepomiernie, ale równocześnie potrafiła wzbudzić we mnie wiele pozytywnych uczuć. Bohaterka niewątpliwie podjęła wiele złych w skutkach decyzji, ale któż nigdy nie popełnił żadnego błędu? Jestem w stanie zrozumieć motywy i pobudki, jakimi się kierowała, a także w pewnym stopniu się z nią utożsamić. Charakter Nataszy został precyzyjnie wykreowany, przez co autorce udało się stworzyć wielowymiarową, niezwykle plastyczną postać.

Powieść ta jest po brzegi wprost wypełniona emocjami i to głównie na nich opiera się fabuła. Autorka skupiła się przede wszystkim na psychologicznym aspekcie utworu, a cała historia przedstawiona jest – choć w rolę narratora wciela się Natasza – z różnych perspektyw. Karolina Wilczyńska przybliża sylwetki także innych postaci, dzięki czemu łatwiej jest zrozumieć działania nie tylko głównej bohaterki, ale i otaczających ją osob.

„Jeszcze raz, Nataszo“ to solidnie napisana powieść, z wyrazistymi, przemawiającymi do wyobraźni postaciami i interesującą fabułą. Nie sposób nie przeżywać wydarzeń rozgrywających się w życiu stojącej na rozdrożu kobiety, gdyż nie można odciąć się od targających nią uczuć i rozterek. Lektura wciąga niesamowicie, a przez kolejne rozdziały mknie się w zastraszająco szybkim tempie. Było to moje pierwsze spotkanie z prozą Karoliny Wilczyńskiej, lecz z pewnością nie ostatnie. Dla wielbicieli pozycji opierających się na emocjach, ale i poszukujących fabuły, która na dłuższy czas nimi zawładnie, będzie to niezwykle trafny wybór.

12 komentarzy:

  1. Książkę mam, ale jeszcze nie znalazłam czasu, aby przysiąść i ją przeczytać. Być może po świętach mi się to uda? Zobaczymy. Tymczasem, cieszę się, że tak pozytywnie oceniasz tę pozycję, gdyż obawiałam się, że może nie być aż tak znakomita jak przypuszczałam. Na szczęście moje obawy okazały się bezpodstawne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jak najszybciej znajdziesz na nią czas, bo warto! :)

      Usuń
  2. Nie jestem pewna czy to książka dla mnie. Nie przepadam za polskimi autorami, którzy już wielokrotnie udowodnili, że nie są wstanie mnie zachwycić. Może kiedyś, ale wątpię w to, że ta powieść znajdzie się na mojej liście.

    [http://wachajac-ksiazki.blogspot.com/]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też kiedyś stroniłam od polskich autorów, ale ostatnio coraz bardziej się do nich przekonuję. :)

      Usuń
  3. Czytając twoją recenzję zaczęłam się zastanawiać nad tym, że większość z Was ma ulubionego autora, którego śledzi i czyta większość jego książek, a ja nie. I zaczyna mnie to zastanawiać. Co prawda mam jednego takiego autora- Matthew Quicka- ale od niedawna.
    Co do książki, to nie trafia w mój gust. c:
    ~Księżycowa Pani

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że trafienie na takiego ulubionego autora przychodzi z czasem. ;) Mimo wszystko jeszcze raz zachęcam. :)

      Usuń
  4. Świetna recenzja. Myślę, że książka może mi się spodobać, więc z chęcią ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, a przeczytaj koniecznie, bo warto. :)

      Usuń
  5. Zapraszam do konkursu :) Zostań swoim własnym Mikołajem :) http://www.krzywaprosta.pl/2014/12/09/konkurs-swiateczny-czyli-zostan-swoim-wlasnym-swietym-mikolajem/

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie lubię tego typu literatury, więc raczej nie dla mnie. :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę się jeszcze zastanowić nad tą książką, bo nie jestem jeszcze do końca pewna, czy mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię obyczajówki :) Myślę, że odnalazłabym się w tej tematyce :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)