sobota, 1 listopada 2014

Jodi Picoult - "Już czas"


Pożegnanie z bliską osobą należy do jednych z najtrudniejszych rzeczy, jakim musimy stawić czoła – zwłaszcza, gdy mówimy „do widzenia“ po raz ostatni. Czy jednak rzeczywiście jest to ostateczne pożegnanie? Może miłość jest w stanie przezwyciężyć śmierć?

Jenna Metcalf znaczną większość swego życia spędziła bez matki. Gdy dziewczynka miała trzy lata, Alice uległa wypadkowi w rezerwacie, w którym pracowała, a po paru godzinach zniknęła ze szpitala i słuch po niej zaginął. Po dziesięciu latach Jenna ma dosyć ciągłej niepewności – co się stało z mamą? żyje czy nie? dlaczego porzuciła swoją córkę? – i postanawia dowiedzieć się, co stało się tamtej nocy. Śladów Alice Metcalf szuka w jej starych dziennikach, wypełnionych fascynacją słońmi i miłością do małej córeczki. By rozwikłać zagadkę sprzed lat, Jenna zwraca się o pomoc do byłego jasnowidza, Serenity, a także detektywa, Virgila, który prowadził sprawę Alice. Czy uda im się odkryć, co naprawdę wydarzyło się dekadę temu? A może lepiej nie rozgrzebywać przeszłości i pozostawić pewne sprawy nietknięte?

Jodi Picoult to jedna z moich ulubionych autorek i jej twórczość to dla mnie w pewnym sensie pewniak. Do tej pory jeszcze nigdy nie zawiodłam się na jej książkach; za każdym razem wzbudzały we mnie całą burzę uczuć i sprawiały, że jeszcze długo nie mogłam się po nich otrząsnąć. Z radością mogę powiedzieć, że Picoult pozostaje w formie i „Już czas“ trzyma równie wysoki poziom, jak pozostałe jej powieści.

Podobnie jak w przypadku poprzednich utworów spod pióra autorki, tak i tym razem została zastosowana naprzemienna narracja, dzięki czemu czytelnik ma okazję lepiej poznać głównych bohaterów, odkryć kryjącą się za nimi przeszłość i poznać ich punkt widzenia. Kolejne wydarzenia poznajemy z perspektyw Jenny, Alice, Serenity i Virgila. Rozdziały świetnie się ze sobą komponują, a przejścia z narracji jednej postaci do drugiej lub z teraźniejszości w przeszłość są płynne i nie powodują najmniejszych zgrzytów. Podobnie bohaterowie powieści, choć tak od siebie różni, wspólnie tworzą jedną całość.

To, co naprawdę lubię w twórczości Jodi Picoult, to fakt, że choć w jej książkach nierzadko pojawia się cała plejada postaci, to każda z nich ma swój głos; nie zlewają się w jedno, jak to często bywa w przypadku tego typu narracji. Sylwetki bohaterów są znakomicie wykreowane, obyło się bez poczucia zagubienia czy irytacji.

Jeżeli mieliście już styczność z powieściami tej pisarki, wiecie, że lubi sięgać po motyw sprawy sądowej, zwłaszcza w tych napisanych już parę lat temu. Tym razem Picoult odchodzi od tego elementu, sięgając po wątek paranormalny. Podobny zabieg miał miejsce w „Drugim spojrzeniu“ i wtedy efekt końcowy był naprawdę niesamowity. W „Już czas“ element ten również bardzo dobrze wtopił się w całość i stanowił ciekawe tło dla fabuły.

Podczas czytania doskonale widać, że autorka przeprowadziła porządne badania dotyczące słoni, ich życia i zwyczajów. Fragmenty ich dotyczące zostały opisane w tak interesujący sposób, że zaintrygowana poznawałam kolejne ciekawostki ich dotyczące. Dowiedziałam się mnóstwa rzeczy, o których wcześniej nie miałam pojęcia; równocześnie jednak z pełną mocą uderzyła mnie waga problemu dotyczącego spraw takich jak kłusownictwo.

Mało kto umie zaskoczyć mnie tak, jak Jodi. Po raz kolejny udało jej się wprowadzić zamęt w mojej głowie i zasiać wystarczająco dużo wątpliwości, bym nie mogła oderwać się od lektury. Zakończenie wywołało we mnie niemałe zdziwienie i do tej pory zachodzę w głowę, jak mogłam nie wpaść na nie z większym wyprzedzeniem.


Picoult po raz kolejny udowodniła, że jest swoistą gwarancją udanej lektury, wypieków na policzkach i gorączkowego przekręcania kolejnych stron. Autorka pozostaje w znakomitej formie, dzięki czemu przypomniałam sobie, za co cenię sobie jej twórczość. Po książki spod jej pióra można sięgać na ślepo, gdyż jestem pełna niezbitej pewności, że nie okażą się zawodem, a wyśmienitą przygodą.

Recenzje innych powieści Jodi Picoult:

21 komentarzy:

  1. Ten gatunek to raczej nie moja bajka, ale kto wie, może kiedyś coś mi się odmieni. Albo moja przekorna natura karze mi sięgnąć po twórczość Picoult.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam jeszcze ani jednej ksiażki tej autorki, ale bardzo chętnie bym to zmieniła z pomocą recenzowanej przez Ciebie ksiażki. Nie siedze mocno w tej tematyce, ale od czasu do czasu lubię poczytać sobie tego typy literaturę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno ją przeczytam, bo Picoult jest jedną z moich ulubionych pisarek i jej powieści zapadają w pamięć i serce. Jest wyjątkowa i mam nadzieję, że każda kolejna książka będzie tak samo dobra jak poprzednie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książkę mam na półce, więc nawet nie czytam. Kocham Jodi i mam mam nadzieję, że zaliczę :Już czas" do lepszych jej powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Picoult to bez wątpienia moja ulubiona pisarka. Czytałam "Drugie spojrzenie" i chociaż fantastyki ona w ogóle nie pisze, książka wyszła jej świetnie, więc mam też wysokie wymagania co do tej powieści. Już się nie mogę doczekać, kiedy ją przeczytam.
    PS Jaka jest twoja ulubiona książka/książki tej autorki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W "Drugim spojrzeniu" wyszło jej to rewelacyjnie, i "Już czas" byłam tak samo zachwycona. :) Moje ulubione książki Jodi to "To co zostało", "Świadectwo prawdy" i "Drugie spojrzenie" właśnie. Bardzo dobre są też "W imię miłości" i "Przemiana". :)

      Usuń
    2. "Przemiany" jeszcze nie czytałam, a do "To co zostało" to zgadzam się w stu procentach - jedna z jej najlepszych książek. :) A mnie jeszcze powaliło na kolana "Bez mojej zgody". Każda powieść Jodi w jakiś sposób mną wstrząsnęła i właśnie to w niej kocham. :3

      Usuń
  6. Po twojej recenzji ta książka trafia na moją listę zakupową:) uwielbiam Jodi Picoult i jak narazie się nie zawiodłam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię twórczość Jodi Picoult, bo pisze naprawdę przejmujące i życiowe historie. Ale ostatnio mam ochotę na jakiś kryminał bądź thriller, dlatego zapiszę sobie tytuł powyższej pozycji, ale przeczytam ją dopiero za jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przeczytałam jedną ksiażkę Picoult i z pewnością będzie kolejna : >

    OdpowiedzUsuń
  9. Muszę wreszcie zapoznać się z autorką

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię twórczość Picoult i nie przeszkadza mi jej schematyczność. Tu mnie zaskoczyłaś, że tym razem nie mamy rozprawy sądowej, a wątek paranormalny. Ale i tak mam ochotę na "Już czas". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też ta schematyczność nie przeszkadza, ale wiem, że niektórym tak. :) Jeżeli chciałabyś odskoczni od rozprawy, to oprócz "Już czas" polecam też "Drugie spojrzenie" i "To, co zostało". :)

      Usuń
  11. Wstyd się przyznać, ale nie czytałam żadnej książki Picoult, chociaż mam je w planach od bardzo dawna i nawet na półce kilka. Ciekawe, czy w ogóle spodoba mi się jej styl.

    OdpowiedzUsuń
  12. I ja się wstydzę, bo po raz pierwszy słyszę o tej autorce! Ale wydawnictwo wielbię i szanuję, bo wydaje powieści świetne, wśród których znajduje się mój pewnika - Katarzyna Puzyńska. Polecam przeczytanie książek tej Pani, pisze świetnie i myślę, że mogłaby przypaść Ci do gustu jej proza :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie byłam specjalnie przekonana do tej autorki, ale piszesz o niej w tak przekonujący sposób, że chyba w końcu się skuszę na jakąś wzruszającą lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam o tej autorce wiele. Teraz raczej nie, ale może kiedyś spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak na razie przeczytałam jedynie "Bez mojej zgody" i z pewnością kiedyś sięgnę po inne książki tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jej książki są mi bardzo bliskie. W sumie pierwszą jej książę przeczytałam zanim stała się tak popularna w Polsce. Myślę, że przez to mam troszkę inne spojrzenie na jej twórczość. Nowej książki jeszcze nie czytałam. Mam pewne obawy co do wątku paranormalnego, o którym wspominasz. Boję się, że wprowadzenie takiego elementu może spowodować...może nie zniszczenie, ale diametralną zmianę w charakterze książek Picoult.

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam jedną książkę tej autorki i bardzo mi się spodobała więc chętnie sięgnę po drugą :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie INNA
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Również bardzo lubię Picoult ale dawkuję sobie jej książki. Zazwyczaj wiele mnie kosztują. Czy tym razem będzie podobnie? Zobaczymy ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)