niedziela, 12 października 2014

Jak czytać więcej?


Wakacje już jakiś czas temu dobiegły końca, rok szkolny zaczął się na dobre... No i jak tu znaleźć choć chwilę na czytanie? Na pewno wszyscy doskonale znacie to uczucie, gdy po powrocie do domu marzycie tylko o gorącej kąpieli lub kilku porządnych godzinach snu. Pokażę Wam parę sposobów, które pomogą w czytaniu większej ilości książek – w końcu nie ma nic przyjemniejszego niż lektura przy kubku gorącej herbaty czy kakao. :)

1.     1. Zawsze miej pod ręką książkę
Być może znacie to z autopsji, ale sama często byłam w sytuacji, gdy czekała mnie długa podróż autobusem albo stałam w niekończącej się kolejce do lekarza... i umierałam z nudów, przeklinając się w duchu za to, że nie zabrałam ze sobą czegoś do czytania. Od tego czasu staram się zawsze mieć w torebce książkę, gdy wychodzę z domu i ten sposób naprawdę działa cuda. Choć zdarza się, że nawet nie otwieram zabranej przez siebie lektury, często udaje mi się sporo przeczytać jadąc gdzieś komunikacją miejską lub w innych sytuacjach, wymagających zapełnienia sobie czasu.

2.     2. Ustal czas, w którym zawsze czytasz
Niech będzie to wczesny ranek, popołudnie czy wieczór, ważne, by wyznaczyć sobie porę przeznaczoną wyłącznie na lekturę. Po pewnym czasie wejdzie to w nawyk i czytanie o danej godzinie stanie się wręcz odruchem. Moja pora to tych kilkadziesiąt minut (albo i parę godzin...) tuż przed snem. Teraz nie wyobrażam sobie pójść spać bez przeczytania choć kilku stron.

3.     3. Nigdy nie czytaj, jeśli nie masz na to ochoty
Szkoła czy praca są wystarczająco obarczający i naprawdę nie ma potrzeby dokładać ich sobie więcej i robić z przyjemności przykry obowiązek. Jeżeli nie masz ochoty otwierać książki, a zamiast tego chcesz obejrzeć film albo nadgonić ulubiony serial, zrób to. Nie ma sensu zmuszać się do czegość, co w zamierzeniu powinno być czymś robionym dla frajdy.

4.     4. Staraj się czytać krótsze książki
Nie wiem, czy to tylko ja, ale czytanie książki liczącej sobie 500+ stron w roku szkolnym często zniechęca mnie do czytania i w efekcie zamiast przekręcać kolejne strony, spędzam zdecydowanie za dużo czasu na tumblrze. Mam wrażenie, że nie udało mi się praktycznie nic przeczytać i kończy się to tak, że wpadam w zastój czytelniczy. W moim przypadku o niebo lepiej sprawdza się czytanie krótszych, raczej lekkich lektur, które mogę szybko przeczytać. Spójrzmy prawdzie w oczy, w trakcie roku szkolnego chyba nikt nie ma czasu na „Annę Kareninę“ czy „Grę o tron“ – obszerne powieści muszą poczekać do wakacji.


To już wszystkie moje sposoby, a co Wy robicie, by czytać więcej? Koniecznie dajcie mi znać!

21 komentarzy:

  1. Gdzieś już czytałam coś w tym stylu, w sumie z bardzo podobnymi punktami. W każdym razie na mnie nie działają. Zaplanuję sobie np. czas na czytanie, otaczam się książkami, ale zajrzeć do nich i tak nie mam czasu, bo w kółko czytam albo piszę coś związanego ze studiami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli chodzi o punkt drugi, to ja czytam zaraz po szkole i przed snem, tak jak Ty nie mogę usnąć, jeśli chociaż nie poczytam sobie kilku minut. Oczywiście w niektóre dni nie muszę się zbyt wiele uczyć (no dobra, kiedy muszę się uczyć jedynie z biologii), więc wtedy mogę siąść do książki na dłużej. Za to w piątek nie tykam się lekcji i po szkole mam czas tylko dla książek (no pomijając trzy godziny wokalu i jakieś dwie na komputer. Dobrze, że wtedy kończę po 12..), w sobotę odrabiam lekcję, a niedzielę zostawiam dla nauki. I dzięki temu mam konstruktywnie spędzony czas. :3
    Co do punktu czwartego, to ze mną jest inaczej: jestem fanką cegieł, im grubsza powieść, tym lepiej. Tak, "Annę Kareninę" i "Grę o tron" przeczytałam w roku szkolnych. ;)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne pomysł na pewno skorzystam z punktu pierwszego :)

    http://ksiazkowepasje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. oo właśnie. Ja zawsze staram sie brać ze sobą książke a to do plecaka a to do torebki. Nawet jak mam już do szkoły pełny plecak to staram sie upchnąć jakąkolwiek książke, żebym miała co robić na jakiejś nudnej lekcji :) Chociaż pare stron jest dobre, zawsze coś. Co do krótkich książek... Strasznie ich nie lubie. jak dla mnie to musi być przynajmniej 300+. Czasem to nawet o 5 rano potrafie sie obudzić i czytać xDD

    http://papierowa-kraina.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Od początku paździrernika, czy od chwili powrotu na uczelnię nie wyjmuję z torby książki ;) Aktualnie czytam trzy pozycje, dwie domowe i jedną terenową, właśnie ta, którą wożę na uczelnię. Co do czasu codziennego przeznaczonego tylko na czytanie - musiałabym być znacznie bardziej zorganizowana. Nie ma mowy... Ale mnie grube tomiszcza nie odstraszają, w sumie to tylko takie mi zostały na półce i jakieś pojedyńcze przypadki cieńszych, liczących mniej niż 300 stron.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że jeśli wybierasz tylko te krótkie książki - wiele może Ci umknąć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko rada, która może być skuteczna dla innych, bo w roku szkolnym, zwłaszcza w klasie maturalnej, trudno znaleźć czas na długie książki, choć sama często po takie sięgam, gdy mam akurat luźniejszy tydzien lub długi weekend. Zresztą krótkie nie równa się złe.

      Usuń
  7. Zawsze mam ze sobą książkę i praktycznie zawsze się przydaje :)
    Natomiast nie zgadzam się z ostatnim punktem, w długie jesienne wieczory najlepiej czyta mi się długie thrillery!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeszcze jedną radę mogę dopisać do Twojej listy: wyłącz wreszcie ten komputer! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja najczęściej mam czas na czytanie właśnie przed snem:) a z punktem 3 zgadzam się w 100%, nic na siłę;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bardzo często czytam jadąc autobusem. Dzięki temu czas spędzony na podróży mija o wiele przyjemniej :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Propozycja z krótszymi książkami jest bardzo dobra.
    Ja mam jeszcze jeden sposób, nie włączaj komputera jeśli naprawdę nie musisz ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo dobre rady. Ja nie czytam na siłę, są momenty w których nie mam ochoty na książkę. I często mam ochotę tylko na coś krótkiego.

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajne rady. Ja mam książki zawsze pod ręka i czytam w każdej wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  14. W sumie to ja bez czytania praktycznie nie oddycham i nie mam z tym wiekszego problemu, bo po prostu biore ksiazke ze soba :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawe porady. Może wykorzystam :)
    Ja w sumie nie mogę nic dodać, ostatnio raczej nie udaje mi się czytać za dużo. Niestety.
    Życzę dobrej organizacji czasu :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytam zawsze, kiedy mam ochotę i w wolnym czasie. Czasem pochłaniam jedną książkę dziennie, a innym razem nie tykam żadnej przez miesiąc. :)
    Bardzo dobry pomysł z tym postem, bardzo praktyczny jeśli chodzi o rok szkolny, w którym teoretycznie nie ma czasu na czytanie książek innych niż podręczniki. c:

    [wachajac-ksiazki.blogspot.com]

    OdpowiedzUsuń
  17. Zawsze mam przy sobie książkę :D Nie wyobrażam sobie wyjść z domu ze świadomością, że "w razie co" nie mam co czytać ;/ Ustalenie stałej godziny czytania u mnie nie zadziała. W sumie to wydaje mi się, że punk 2 i 3 chwilami się wykluczają.

    ksiazkowy-swiat-niki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Trudno mi wypowiadać się na ten temat, bo zawsze brakuje mi czasu na czytanie, ale zazwyczaj, gdy mam ogromną ochotę coś przeczytać, to rezygnuję z innych rzeczy, np. w ogóle nie oglądam tego dnia tv albo nie zaglądam do internetu, bo jak wiadomo to czasopochłaniacz ;-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja też bardzo często zabieram ze sobą książkę do szkoły (ale tylko wtedy, gdy mam "luźne lekcje", nie ma kartkówek i sprawdzianów, dzięki temu poświęcam wszystkie przerwy na książkę). Ogółem też nie wyobrażam sobie, gdy jadę np. do lekarza do innego miasta, droga zajmuje jakieś 20 min i zawsze biorę wtedy książkę ^^ Poza tym jakaś godzinka w poczekalni kolejne strony przeczytane.
    Co do mojej pory czytania to również jest to wieczór, przed snem, gdy kładę się zazwyczaj około 21, potem potrafię czytać do północy. ;) Ale nigdy na siłę, gdy nie mam ochoty, po prostu tego nie robię. A co ostatniego punktu to się nie zgadzam, Pieśń Lodu i Ogni czytałam w roku szkolnym, uwielbiam cegły, ale nie mam nic przeciwko krótkim książkom, tyle że mi się czyta dobrze i takie i takie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten pierwszy punkt jest faktycznie okej, do czasu, gdy ma się tak ciężki plecak lub torbę, że kolejna książka, nawet nie wiem jak cienka z niej/niego wylatuje. Często miałam walkę sama ze sobą czy wziąć angielski, czy coś do czytania. I no, trudno wybrać gdy można dostać 1 :D. Grube książki w ciągu roku szkolnego - faktycznie trochę ciężko się je czyta (bo na pewno ich się nie zabierze ze sobą nigdzie), ale jakoś się da. Właśnie jestem w trakcie czytania ''Kochanic króla'' i idzie mi dość sprawnie ^^ I przedostatni punkt - chyba tylko zmuszam się czasami do lektur i później powoduje to miesiąc podczas którego nie mogę patrzeć się na żadne książki. :) Więc się nie zmuszajmy, racja :D

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)