piątek, 26 września 2014

Zostań, jeśli kochasz/If I stay (2014)



„Isn’t it amazing, how life is one thing and then, in an instant, becomes something else? Like here I am, Mia, the girl who thinks about the cello and Adam and just like that...“

Życie Mii wypełnione jest po brzegi muzyką. Zakochana w twórczości Beethovena i oddana grze na wiolonczeli dziewczyna pewnego dnia poznaje Adama, który wywraca jej świat do góry nogami. Pierwsze pocałunki, wspólnie spędzane chwile, niekończące się rozmowy. To jednak było przed. Przed wypadkiem, w którym zginęła najbliższa rodzina Mii. Przed wypadkiem, stawiającym dziewczynę przed wyborem: żyć czy umrzeć?

„Zostań, jeśli kochasz“ to ekranizacja powieści Gayle Forman, którą czytałam już parę dobrych lat temu, lecz wciąż wyraźnie pamiętam burzę uczuć towarzyszącą lekturę i towarzyszący jej potok łez. Niecierpliwie wyczekiwałam filmu, ciekawa, czy uda mu się choć w pewnym stopniu oddać emocje obecne podczas czytania książki. I wiecie co? Już dawno nie byłam w takiej rozsypce, jak po ostatniej wizycie w kinie.

Nie wiem, czy kiedyś zwróciliście na to uwagę, ale w literaturze young adult rodzina rzadko kiedy gra w życiu głównego bohatera większą rolę. Zazwyczaj albo praktycznie wcale nie pojawiają się w powieści, albo przemykają gdzieś w tle, tak, że w zasadzie nie zwraca się na nich uwagi. Zawsze wydawało mi się to w pewnym stopniu niepoważne, ponieważ rodzice czy rodzeństwo to ważny element w życiu każdego młodego człowieka, jednak nie da się nie zauważyć, że mało który autor zwraca na to uwagę. W „Zostań, jeśli kochasz“ rodzina to szalenie istotna część życia Mii i z łatwością można odczuć to podczas oglądania ekranizacji. Najbliżsi towarzyszą dziewczynie zarówno podczas najważniejszych chwil, jak i tych zwykłych, codziennych. Już na pierwszy rzut oka widać ich bliskość i miłość.

Wątek ten sprawia, że tragiczny w skutkach wypadek samochodowy staje się sytuacją jeszcze bardziej dramatyczną. Utożsamienie się z główną bohaterką w momencie, gdy w jednej chwili zostaje sierotą, jest aż nazbyt proste. Wszyscy mamy rodziny i nikt nie wie, co wydarzy się za godzinę, pięć dni lub miesiąc. Wypadki samochodowe zdarzają się tak często, że pojawiające się wiadomości o kolejnych nie wzbudzają najmniejszej sensacji. Podjęcie wyboru, czy chce się walczyć o życie, czy po prostu odejść jest tym trudniejsze, gdy ma się bolesną świadomość, że najbliższa rodzina zginęła. Czy w takiej sytuacji jest sens dalej walczyć?

Muzyka towarzyszy głównej bohaterce wręcz w każdej chwili i absolutnie uwielbiam ten aspekt ekranizacji. Gra Mii niejednokrotnie wywołała u mnie ciarki, a scena przesłuchania to już zupełne mistrzostwo. Pasję dziewczyny po prostu czuć przez ekran i jest to jedna z najbardziej niesamowitych rzeczy, jakie widziałam w filmie.

„Zostań, jeśli kochasz“ to historia ukazana za pomocą teraźniejszych zdarzeń przeplatanych retrospekcjami. Pozwala to jeszcze lepiej zrozumieć rozterki Mii i utożsamić się z nią, a także całkowicie dać się zawładnąć rozgrywającymi się wydarzeniami. Zostało to bardzo zgrabnie przedstawione i ani przez chwilę nie miałam wrażenia zagubienia, jak to czasem bywa przy tego typu zabiegach.

 Prawdę mówiąc, nie zliczę, ile razy miałam ochotę zalać się łzami (albo to zrobiłam...), zwinąć się w kłębek i nie wychodzić spod kołdry przez miesiąc. Ekranizacja powieści Forman poruszyła we mnie najczulszą strunę i zanim się spostrzegłam, całkowicie zaangażowałam się w sytuację Mii. Naprawdę, nie sposób pozostać obojętnym i gwarantuję, że seans nie obejdzie się bez konieczności sięgnięcia po chusteczki.

Jestem ogromnie zaskoczona, jak udanym filmem okazało się być „Zostań, jeśli kochasz“. Idealnie wyważone proporcje między powagą a humorem, a także znakomita kreacja głównych bohaterów, autentyczność ich relacji i wierność książkowemu pierwowzorowi uczyniły tę ekranizację jedną z lepszych, jakie kiedykolwiek oglądałam i zostawiły mnie ze złamanym sercem i łzami płynącymi po policzkach.

15 komentarzy:

  1. Słyszałam oczywiście zarówno o książce, jak i ekranizacji, zresztą to chyba nic dziwnego - o obu sprawach ostatnio jest strasznie glośno. Ja nie czytałam powieści, więc nie wybieram się do kina. Mam taką zasadę: najpierw książka, potem film. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna historia. Ja pokochałam i książkę i film :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Koniecznie muszę obejrzeć, już ostatnio jak byłam w kinie wzięłam sobie ulotkę ,,Zostań jeśli kochasz", żeby pamiętać, że to będzie raczej dobry film.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niezwłocznie muszę zarówno przeczytać książkę, jak i obejrzeć film, bo jestem tej pozycji niewyobrażalnie ciekawa.:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie oglądałam filmu ani nie czytałam książki. Ale "ogrom uczuć" twierdzisz, że wywołuje - więc muszę się kiedyś skusić na powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najpierw książka potem film, a na pewno sięgnę z czystej ciekawości :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książki jeszcze nie czytałam, bo i nie należę do osób, które wyznają zasadę "najpierw książka, potem film", a miałam okazję pójść na ekranizację, więc się wybrałam. Pokochałam ten film całym sercem, soundtrack po prostu mnie zachwycił! No i Adam również :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam jeszcze książki, ale już wiem, że film muszę zobaczyć. A skoro on jest taki dobry, to książka też musi być :)

    OdpowiedzUsuń
  9. O kurde! To sie rusza! :) A co do filmu to miałam jechac do kina z klasą, ale niestety sie nie udało, jednak na pewno obejrze go sobie w domu. Jezlei chodzi o ksiazke to ją soboe raczej odpuszcze. Ciesze sie, ze Tobie tak bardzo spodobał sie ten film ponieważ czytałam wiele czasami negatywnych recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Aktualnie natykam się na same zachwyty odnośnie tej historii, więc muszę ją poznać, zarówno w wersji filmowej, jak i papierowej.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książki nie czytałam, ale chyba i tak zacznę od filmu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ojej, strasznie chcę zobaczyć ten film - książka jest fenomenalna!

    OdpowiedzUsuń
  13. "Najpierw książka, potem film" :)
    Będę twarda!

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie słyszałam ani o książce ani o filmie, ale brzmi zachęcająco, więc najpierw przeczytam książkę, a potem obejrzę film

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)