wtorek, 5 sierpnia 2014

Sarah J. Mass - "Szklany tron"


Osiemnastoletnia Celaena Sardothien to wyszkolona zabójczyni, której samo imię wzbudza respekt i strach. Dziewczyna jest jedną z najlepszych w swoim fachu, jednak zostaje zdradzona przez ludzi, którym ufała najbardziej, przez co została skazana na dożywotnią, niewolniczą pracę w kopalni soli Endovier, z której nie ma ucieczki. Wkrótce jednak Celaena otrzymuje ofertę od księcia Doriana: jeżeli zwycięży w turnieju, zdobędzie tytuł królewskiego obrońcy. Zabójczyni aż za dobrze zdaje sobie sprawę, że jeśli odrzuci propozycję i pozostanie w kopalni, szybko pożegna się z życiem, gdyż wyniszczająca praca sprawiła, że stoi ona na granicy życia i śmierci. W trakcie trwania pojedynku okazuje się, że jego uczestnicy zaczynają ginąć w tajemniczych okolicznościach. Czy Celaenie uda się odkryć, kto stoi za falą morderstw, zanim sama podzieli los ofiar?

Nie jest tajemnicą, że niesamowicie cenię sobie bohaterki, które są silne, odważne, niezależne i nie potrzebują nikogo, by zdefiniować, kim są. Zabierając się za lekturę liczyłam w duchu na to, że młoda zabójczyni poszerzy grono moich ulubionych postaci, i tak właśnie się stało. Celaena to dokładne odzwierciedlenie cech, które sprawiają, że z miejsca obdarzam danego bohatera znacznie większą sympatią: twarda, z ostrym językiem, czasem trochę zbyt impulsywna, ale zarazem troszcząca się o bliskich i dbająca o ich dobro. Momentami przypominała mi nieco Rose Hathaway z serii „Akademia wampirów” autorstwa Richelle Mead, i to w bardzo pozytywny sposób. A że Rose po prostu uwielbiam, podobne uczucia zaczęłam szybko żywić wobec Celaeny.

„Szklany tron” obfituje w całą masę akcji, walk i intryg, przez co od lektury nie sposób się oderwać. W każdej chwili, kiedy z jakiegoś powodu musiałam odłożyć książkę na bok (a starałam się nie robić tego zbyt często), moje myśli mimowolnie wracały do wydarzeń mających miejsce na kartach powieści. To właśnie na coś takiego czekałam już od dłuższego czasu i gdy tylko zorientowałam się, z jak świetną pozycją mam do czynienia, starałam się nieco dawkować sobie lekturę, lecz niestety okazało się to być misją z góry skazaną na niepowodzenie - przez kolejne strony po prostu się frunie.

W utworze pojawia się również wątek miłosny, ale nie jest on szczególnie nachalny i w zasadzie stanowi raczej tło powieści, z czego bardzo się cieszę. Nie przyćmił on pozostałych tematów poruszanych przez Sarah J. Mass i nie pozbawił Celaeny jej osobowości, co sprawiło, że odetchnęłam z ulgą.

Główna bohaterka znacznie rozwija się wraz z postępującymi zdarzeniami, bo choć nadal pozostaje sobą, to jednak zaczyna dopuszczać do siebie ludzi i uczy się ponownie obdarzać ich zaufaniem. Nie zmienia się za to jej impulsywność i niewyparzony język, co szalenie mnie cieszy, ponieważ dzięki tym dwóm cechom polubiłam ją jeszcze bardziej, może dlatego, że momentami widziałam w niej podobieństwa do mnie samej i mogłam trochę pocieszyć się, że nie tylko ja wpadam w tarapaty przez częste nieprzemyślenie tego, co chcę powiedzieć i kierowanie się emocjami. :)

Jedyną wadą, którą dostrzegam w „Szklanym tronie”, jest pewna przewidywalność, która wkradła się do fabuły. Choć pewnych rzeczy się nie spodziewałam, to dość szybko wpadłam na to, kto stoi za zabójstwami, co odrobinę kładzie się cieniem na lekturze. Nie odebrało mi to jednak przyjemności z czytania: styl autorki pozostał tak samo uzależniający, a akcja nieludzko wręcz wciągająca.

„Szklany tron” otwiera wielotomową serię o przygodach Celaeny, z czego ogromnie się cieszę, bo już zdążyłam pokochać wykreowany przez Mass świat i bohaterów i zdecydowanie chcę więcej. Pozostaje mi tylko sięgnąć po kolejną część cyklu i jestem niemal pewna, że zachwyci mnie tak samo, jak poprzedniczka - jeśli nie bardziej. Debiut autorki okazał się po prostu fenomenalny i zdecydowanie wart każdej poświęconej mu minuty.


Szklany tron | Korona w mroku | Dziedzictwo ognia | Queen of Shadows

15 komentarzy:

  1. Napotykam się tylko na same pozytywne recenzje "Szklanego tronu". Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trochę szkoda, że to początek serii. Ostatnio mam już dość rozpoczynania coraz to kolejnych cykli, które potem ciężko nadrobić. Niemniej jednak może dam szansę tej książce skoro to taki udany debiut.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przewidywalnośc, przewidywalnością ale takie bohaterki uwielbiam ;) Mam na półce drugi tom i tylko czekam na moment, aż się za niego wezmę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie, brak takich bohaterek w literaturze, a już zwłaszcza skierowanej głównie do młodzieży. :) Ta przewidywalność w niczym mi nie przeszkadzała i zazdroszczę, że masz już kolejny tom, bo sama najchętniej zabrałabym się za lekturę. :)

      Usuń
  4. Czytałam tę książkę jakiś czas temu, lecz nadal nie potrafię o niej zapomnieć, marzy mi się zapoznanie z kolejnymi częściami.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ją na swojej półce już od dłuższego czasu, więc na pewno sięgnę. Po Twojej recenzji będzie to szybciej niż później. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Na razie nie mam ochoty na rozpoczynanie kolejnej serii niestety...

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę koniecznie przeczytać tą serię. Słyszałam już o niej na zagranicznych blogach, a przy twoim porównaniu bohaterki do Rose, kupuję!

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę mieć tą książkę. Nie wiem, jak, ani kiedy, ale muszę.
    Zakochałam się w opisie... :3
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Naprawdę świetna książka. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że kolejne tomy utrzymają poziom :D

    OdpowiedzUsuń
  10. książka niesamowicie mi sie podobała :o :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo spodobała mi się ta historia! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. I mi "Szklany tron bardzo przypadł do gustu- liczę, że z "Koroną w mroku" będzie podobnie, a nawet jeszcze lepiej. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. O książce słyszałam wiele dobrego. Skoro każdy - czy to w Polsce, czy to za granicą - wypowiada się o niej pochlebnie, to coś w tym musi być. Po pozycję na pewno sięgnę, gdyż fabuła brzmi naprawdę świetnie :D

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)