środa, 20 sierpnia 2014

Sarah J. Maas - "Korona w mroku"


Jako zwyciężczyni turnieju, Celaena Sardothien może cieszyć się tytułem Królewskiej Obrończyni, a co za tym idzie, także rozlicznych przywilejów płynących z jej pozycji. Dziewczyna wiedzie przyjemne i wygodne życie, tak dalekie od realiów kopalni w Endovier, gdzie o mało nie porzuciła woli walki. Jest jednak druga strona medalu: oprócz zapewniania ochrony wysoko urodzonym na balach czy ucztach, Celaena musi także wypełniać tajne misje zlecane przez króla, które są niczym innym, jak wyrokami śmierci. W zamku budzi się pradawne zło, a sieć spisków zaciska się coraz bardziej. Czy dziewczynie uda się rozwikłać ukrytą w podziemiach zagadkę i powstrzymać to, co wydaje się nieuniknione? I czy wykonując rozkazy władcy, nie zatraci samej siebie?

Jak to często bywa w przypadku kontynuacji ulubionych serii, miałam spore wymagania wobec Korony w mroku. Mając w pamięci świetny debiut Sarah J. Maas, liczyłam na to samo, a nawet jeszcze więcej. Gdy tylko drugi tom cyklu trafił w moje ręce, bez wahania zabrałam się za lekturę... i przepadłam. Powrót do wykreowanego przez autorkę świata był tak samo naturalny, jak założenie ulubionego swetra w chłodny dzień, i jeszcze bardziej ekscytujący niż poprzednio.

Styl autorki mogę nazwać chyba tylko uzależniającym, gdyż mimo usilnych starań nie byłam w stanie odłożyć książki na bok na dłużej niż dwie minuty - a wierzcie, próbowałam. Mając w pamięci fakt, że trzecia część nie została jeszcze wydana, miałam zamiar dawkować sobie czytanie, jednak moje działania w tym kierunku spaliły na panewce, gdy tylko przeczytałam pierwsze zdanie. Jednocześnie chciałam czytać szybciej, by dowiedzieć się, co będzie dalej, i wolniej, by móc delektować się lekturą. Oczywiście przemknęłam przez tę pozycję niczym błyskawica, z pytaniem o następny tom na ustach.

Ogromną zaletą rozpoczętej przez Szklany tron serii jest wyśmienicie wyważone tempo. Nie brak szybko postępujących po sobie wydarzeń, a fabuła momentami mknie do przodu w zatrważającym wręcz tempie, lecz autorka zadbała o to, by nie zmęczyć czytelnika. 

Celaena oficjalnie już trafiła do grona najlepszych postaci literackich, z którymi kiedykolwiek się zetknęłam, gdyż ma wszystko, czego mogłabym od takowej chcieć: silna, niezależna, wyszczekana, ale zarazem z wielkim sercem, gotowa skoczyć ogień za ukochanymi ludźmi. Ku mojej wielkiej radości zabójczyni okazała się być tą samą dziewczyną, którą była w poprzednim tomie, ale równocześnie w nastąpiły pewne subtelne zmiany, będące odpowiedzią i konsekwencjami wcześniejszych wydarzeń.

Także tym razem autorce nie udało się uciec przed przewidywalnością. Niektóre kwestie odgadłam dużo przed bohaterami, inne nieco mnie zaskoczyły, lecz Maas nie udało się wbić mnie w fotel którymkolwiek ze zwrotów akcji. Po raz pierwszy jednak nie stanowiło to dla mnie większej przeszkody, a już z pewnością nie umniejszyło niezaprzeczalnej przyjemności płynącej z lektury. I choć żadne ze zdarzeń jakoś szczególnie mnie nie zszokowało, to nie jestem w stanie wyobrazić sobie, w jakim kierunku pisarka zamierza poprowadzić tę serię, dlatego absolutnie nie mogę się doczekać, co czeka nas w kontynuacji.

Korona w mroku to najlepszy drugi tom, jaki mogłam sobie wymarzyć. Jest w nim wszystko, czego chciałam, a nawet więcej, a swoją i tak świetną poprzedniczkę po prostu bije na głowę. Jestem zupełnie spokojna o kontynuację, ponieważ wiem, że Sarah J. Maas nie zawiedzie i po raz kolejny mnie zachwyci - tak samo, jak jestem pewna, że oczekiwanie na Heir of fire będzie istną torturą...

Szklany tron | Korona w mroku | Dziedzictwo ognia | Queen of Shadows

13 komentarzy:

  1. Bardzo mnie pocieszyłaś tą recenzją, lubię gdy tom drugi trzyma poziom, a nie jest napisany na siłę. Wkrótce czytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że nie tylko mnie zachwyca ta seria :D Pozostaje tylko czekać na trzeci tom, prawdopodobnie w polskim tłumaczeniu "Dziedziczka ognia". Nie mogę się doczekać ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. O! ^^ Widzę, że książka całkiem, całkiem :D Gdzieś czytałam, że to naprawdę świetna seria, lubię to, moje klimaty, więc sobie poczytam! :D

    http://dzikie-anioly.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę mnie zaciekawiłaś. Nigdy nie słyszałam o tej serii, ale na pewno ją przeczytam. Wiele razy spotkałam się z tym, że druga część jest takim po prostu przejściem z pierwszej do trzeciej. Na pewno się za nią zabiorę.
    Wiem co czujesz czekając na kolejną część :)

    [recenzje-neph.blogspot.com]

    OdpowiedzUsuń
  5. jejku jest już? musze przeczytać~! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam Twoją recenzję "Szklanego tronu" i już wtedy stwierdziłam, że muszę jakoś tę powieść zdobyć!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie przeczytałam pierwszej części i nie ukrywam, że jakoś nie bardzo mnie ciągnie do tej serii :/

    OdpowiedzUsuń
  8. "Korona w mroku" rzeczywiście jest najlepszą drugą częścią którą czytałam, co nie zmienia faktu, że "Szklany tron" był trochę lepszy :)) Poza tym muszę się zgodzić również z pozostałą częścią recenzji - trafiłaś w samo sedno!

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam, że zakończenie jest dość szokujące i sprawia, że ma się ochotę sięgnąć natychmiast po kolejną część ^^ Korona w mroku jest dopiero przede mną, ale pierwsza część jak najbardziej przypadła mi do gustu i z chęcią czytam wszystko co jest powiązane z Celaeną :3

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszałam o tej serii, ale recenzja mnie zaciekawiła. Może przeczytam :-D

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam tej serii, ale skoro jest dobrze napisana, to postaram się przyjrzeć się jej bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  12. Już żałuję, że jeszcze tej części nie przeczytałam, lecz tak mało czasu, a tyle książek jest do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja jeszcze mam pierwszą część przed sobą ale jest na mojej liście życzeń i mam wielką nadzieję, że w najbliższym czasie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)