wtorek, 26 sierpnia 2014

Kiera Cass - "Rywalki"


Świat, w którym żyje America Singer, zdecydowanie nie daje równych szans. Społeczeństwo funkcjonuje w systemie kastowym, w podziale od Jedynek aż po Ósemki, gdzie najwyższa ranga oznacza rodzinę królewską, zaś najniższa - bezdomnych włóczęgów nagminnie cierpiących głód. Jedyną szansą na dostanie się do wyższych sfer, poza wżenieniem bądź wkupieniem się, są Eliminacje: konkurs dla dziewcząt, którego zwyciężczyni zostanie żoną księcia. Wybrane w sposób losowy kandydatki, trafiają następnie do królewskiego pałacu, gdzie przez parę tygodni lub miesięcy walczą o tytuł następczyni tronu. Taka szansa spotyka właśnie Ami, Piątkę, pochodzącą z ubogiej rodziny artystów. Choć dziewczyna nie widzi w Eliminacjach większego sensu ani nie zależy jej na życiu u boku nudnego jej zdaniem księcia, zgłasza się do konkursu pod naciskiem matki - rodzina kandydatki na przyszłą królową regularnie otrzymuje czeki pieniężne. Ku swemu ogromnemu zdumieniu, America zostaje zakwalifikowana do Eliminacji i już tylko krok - a właściwie trzydzieści cztery inne dziewczyny - dzielą ją od bajkowego życia. Mimo że serce osiemnastolatki należy do kogoś innego, dla lepszego bytu bliskich postanawia zacisnąć zęby i nie rezygnować z udziału w konkursie. Jednak parę dni przed wyjazdem jej ukochany z nią zrywa, a gdy zdruzgotana America dociera do zamku, okazuje się, że książę Maxon wcale nie jest tak nudny i sztywny, jak jej się dotychczas wydawało. Z każdym kolejnym dniem dziewczyna coraz bardziej utwierdza się w przekonaniu, że wcale nie chce opuścić murów pałacu. Czy to, od czego tak bardzo chciała uciec, może ostatecznie okazać się największym uśmiechem losu?

Prawdę mówiąc nie przypuszczałam, że historia o grupce dziewczyn rywalizujących o królewski tytuł aż tak mnie wciągnie - bo, spójrzmy prawdzie w oczy, brzmi to dość płytko. I nie ma co doszukiwać się tu drugiego dna. „Rywalki” Kiery Cass, które od razu oczarowały mnie bajeczną okładką, okazały się wymarzoną wprost lekturą na oderwanie od rzeczywistości, lecz bez wątpienia nie jest to literatura z wyższej półki. Nie zmienia to jednak faktu, że bawiłam się przednio podczas czytania i z niecierpliwością przekręcałam kolejne strony. 

Akcja utworu toczy się po IV Wojnie Światowej, w kraju powstałym na ruinach dawnej Ameryki. Brakowało mi większych szczegółów dotyczących przeszłości Illei, gdyż Kiera Cass dostarcza jedynie strzępy informacji, ale niektóre z bohaterek także nie mają ich zbyt wiele, dlatego mam nadzieję, że w następnych częściach dowiemy się nieco więcej na ten temat.

Trójkąt miłosny zawarty w tej książce niezwykle mnie irytował, głównie ze względu na Aspena, pierwszą miłość Ami. Odniosłam wrażenie, że był z nią tylko z powodu pociągu fizycznego - ich potajemne spotkania ograniczały się w zasadzie do przemycania przez dziewczynę posiłków, by niższy klasą Aspen mógł najeść się do syta, po czym przechodzili od razu do pocałunków, i tak przez dwa lata. Ponadto jestem niemal pewna, że nie był wierny Americe i spotykał się z innymi. Może moje wnioski nie są słuszne, ale z całą pewnością nie lubię Aspena i przez większość lektury miałam nadzieję, że w końcu pożegna się z życiem, co z kolei uchroni mnie przed żądzą mordu, którą odczuwałam za każdym razem, gdy pojawiał się na kartach „Rywalek”. Jestem natomiast wielką zwolenniczką Ami i Maxona, ponieważ stanowią parę o niebo lepszą: są uroczy i świetnie do siebie pasują; ponadto rzeczywiście ze sobą rozmawiają, a nie jedynie obściskują się w ciasnym domku na drzewie, co miało miejsce w związku Americi i Aspena.

Sama America momentami działała mi na nerwy, zwłaszcza w drugiej połowie powieści, gdy miotała się między chłopakami i nie potrafiąc zdecydować się na żadnego z nich. Mam wobec niej mocno mieszane uczucia, bo chwilami wzbudzała moją sympatię, zaś parę stron później mogłam jedynie załamać ręce nad jej zachowaniem.

Do gustu przypadł mi antyutopijny element całej historii i zastanawiam się, jak autorka postanowi pociągnąć ten wątek. Są tu rebelianci (walczący o przywrócenie dawnego stanu rzeczy?), system kastowy, a także parę aspektów przywodzących nieco na myśl kraje komunistyczne. Przepadam za książkami dystopijnymi i swego czasu nieustannie się w nich zaczytywałam, i choć teraz czytam ich już znacznie mniej, to takie tło dodało moim zdaniem kolorów.

„Rywalki” to szalenie udane połączenie antyutopii, reality show i marzeń z dzieciństwa wielu z nas. Mimo że nie obyło się bez wad, to jestem w stanie przymknąć na nie oko, ponieważ utwór spod pióra Kiery Cass czyta się wyśmienicie i w zasadzie nawet nie zauważyłam, gdy znalazłam się na ostatniej stronie. To idealne guilty pleasure, które mogę polecić każdej czytelniczce, pragnącej na chwilę przenieść się w świat pięknych sukien i królewskich realiów.

Rywalki | Elita | Jedyna

11 komentarzy:

  1. Widzę, że ostatnio ta książka jest na celowniku wszystkich wokoło, ja jakoś jeszcze nie jestem do niej przekonana, ale chyba powinnam do niej sięgnąć z czystej ciekawości, bo temat jest niezwykle intrygujący i zarazem oryginalny, ech, zobaczę, jak na razie mam na składzie milion innych pozycji, po które nie wiem, kiedy sięgnę :C

    http://dzikie-anioly.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Napisałaś bardzo trafne uwagi, Rywalki są tak płytkie, bohaterka wkurzająca, tło dystopijne niemal w zaniku, książę jest mięczakiem, a mimo wszystko czyta się tak, że nie można się oderwać ;) Jestem w połowie Elity i w nocy przerwałam czytanie tylko dlatego, że oczy już nie dały rady ;)
    Aż mi głupio, że tak się dałam wciągnąć historii o niczym. I wiesz co? Dobrze mi z tym ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki Tobie mam jeszcze większą chętkę na tę książkę. Odrzuca mnie jednak trójkąt miłosny, ponieważ jest to już przeżytek, ale autorki książek z uporem maniaka umieszczają go wśród kartek (czasami świetnych) powieści. Wkurzające bohaterki i ich nudne życie, które można by rozwinąć w genialny sposób, są na topie.
    Na pewno zabiorę się wkrótce za tę książkę.

    [http://recenzje-neph.blogspot.com]

    OdpowiedzUsuń
  4. Pal licho te wady, i tak darzę "Rywalki" ogromnym sentymentem, właśnie dlatego, że przeniosły mnie w świat marzeń z dzieciństwa :-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzji na temat tej książki widziałam już wiele, widać przez to popularność tytułu. Czy sama po nią sięgnę? Jeśli będę miała okazję, to pewnie tak. Czy te wady, o których pisałaś będą mi przeszkadzać? Zobaczymy:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Aspena wyjątkowo nie polubiłam, z powodów które sama podałaś. Ich związek wydawał mi się nie mieć żadnych podstaw emocjonalnych, a jedynie fizyczne.
    Dla mnie książka była dobra, bo czułam się jakbym czytała "tv show".
    Niestety druga część jest znacznie gorsza, mam nadzieję,że trójka nadrobi (:

    thousand-magic-lifes.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Coraz bardziej mam ochotę na tę trylogię, choć nie spodziewam się po niej zbyt wiele. Skrytykowałaś trójkąt. No cóż, osobiście trójkąty mnie denerwują i odstraszają, więc trochę obawiam się zacząć "Rywalki". :3

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja jej jeszcze nie przeczytałam! :(
    Muszę to nadrobić, wydaje mi się, że warto spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  9. Twoja recenzja nie jest pierwszą pozytywną, jaką udało mi się przeczytać, więc z chęcią przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja czytałam i mnie w tej książce wszystko się podobało.. oprócz końcówki. Ja czasami nie mam za dużych wymagań co do książki dzięki temu jestem szczęśliwsza ale czasami kręcę nosem nawet na najlepsze pozycje. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Od dawna mam ochotę na tę książkę, ale nie miałam jeszcze okazji jej przeczytać. Większość opinii o niej jest pozytywna, więc muszę w końcu ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)