poniedziałek, 14 lipca 2014

Emmy Laybourne - "Monument 14. Odcięci od świata"


Kiedy byłam młodsza, lubiłam wyobrażać sobie, że przypadkowo zostaję zamknięta w sklepie na noc, dzięki czemu mogę do woli bawić się wszystkimi zabawkami i jeść ulubione słodycze. Dziecięce marzenia nigdy się nie spełniły, zostały jednak w pewnym stopniu wykorzystane w debiucie „Monument 14. Odcięci od świata” spod pióra Emmy Laybourne, choć przedstawiona przez autorkę sytuacja jest zdecydowanie mroczniejsza i nie tak kolorowa.

Podczas codziennej jazdy szkolnym autobusem dzieje się coś niespodziewanego: z nieba zaczyna padać ogromny grad, powodujący spore zniszczenia. W poszukiwaniu schronienia grupa dzieciaków postanawia ukryć się w supermarkecie i tam przeczekać kataklizm. Jak się okazuje, może potrwać to znacznie dłużej, niż początkowo przypuszczali: potężne tsunami spustoszyło wybrzeże Stanów Zjednoczonych, nad całym krajem przetaczają się niebezpieczne burze, a ze zniszczonego ośrodka wojskowego wydostaje się broń chemiczna, mająca zgubny wpływ na wystawionych na jej działanie ludzi. Pozostawieni samym sobie uczniowie zaczynają budować małą społeczność i próbują w jakiś sposób ułożyć sobie życie. Sklep, w którym się schronili, staje się ich bezpieczną przystanią, ale też więzieniem, z którego nie sposób się wydostać. Odcięci od świata, przerażeni, niepewni o los bliskich znajdujących się poza supermarketem... Czy uda im się przetrwać?

Uwielbiam historie dotyczące przetrwania w ekstremalnych sytuacjach, ponieważ to właśnie one popychają ludzi do najbardziej drastycznych zachowań, ujawniają ich prawdziwą osobowość. Powieść Emmy Laybourne z pewnością można zaliczyć do ich grona; autorka niejednokrotnie wystawia wykreowanych przez siebie bohaterów na próbę, popychając do granic wytrzymałości.

W „Monumencie 14” pojawia się cała gama bohaterów, taki mały przekrój społeczeństwa. Są tu osoby troszczące się o innych, chcące zapewnić bezpieczeństwo; słabi psychicznie, załamujący się pod wpływem tragicznych zdarzeń, nieprzyjmujący do wiadomości tego, co dzieje się poza supermarketem; przejmujący role dorosłych; lekkomyślni, myślący tylko o dobrej zabawie; wyłaniają się naturalni przywódcy. Interakcje między postaciami są całkiem interesujące, także z tego względu, że właśnie teraz, gdy znajdują się w trudnym położeniu, zaczynają wychodzić na jaw ich od dawna skrywane uczucia, a różnego rodzaju sympatie i antypatie stają się silniejsze niż wcześniej.

Z powodu zamkniętej społeczności, którą tworzą bohaterowie, momentami można poczuć się niemalże klaustrofobicznie. Bez wątpienia ma na to wpływ także to, iż grupka dzieci i nastolatków znajduje się w zamkniętym na cztery spusty sklepie, wokół którego toczy się cała historia. Z budynku nie wyjścia, nie ma też wejścia, co w późniejszych etapach staje się zarówno zaletą, jak i poważną wadą.

Za niezwykle ciekawy uważam pomysł z bronią chemiczną, gdyż sięgając po „Monument 14” zupełnie nie spodziewałam się takiego zwrotu akcji. Sądziłam, że Emmy Laybourne skupi się bardziej na survivalowym aspekcie, lecz zostałam pozytywnie zaskoczona. Cała sprawa z bronią i tym, jak działa na poszczególne osoby dodała kolorów i wpłynęła pozytywnie na całokształt. Momentami nie raz i nie dwa przechodził mnie dreszcz niepokoju, gdy obserwowałam jej działanie na ludzi.

Niestety pojawiło się parę elementów, przez które nie byłam w stanie w pełni cieszyć się lekturą. Dean, narrator powieści, niesamowicie działał mi na nerwy. Jest chyba niewiele gorszych rzeczy niż irytujący główny bohater, a ten wykreowany przez autorkę spełnia chyba wszystkie wymogi. Czytając „Monument 14” wielokrotnie zgrzytałam zębami ze złości i bezsilności, marząc o możliwości potrząśnięcia Deanem albo zmianie narratora. Nic takiego nie nastąpiło, dlatego znaczną część lektury poświęciłam na trzymaniu swych morderczych skłonności na wodzy.

Nie wiem, czy zostało to spowodowane przez Deana, czy też nie, ale pojawiały się chwile nudy. Podczas gdy były sytuacje, że zupełnie nie mogłam oderwać się od lektury, zdarzały się też momenty, kiedy przebrnięcie przez dany fragment wymagało ode mnie naprawdę sporo samozaparcia i dobrej woli. Było ich stosunkowo mało, lecz równocześnie dość doskwierały podczas czytania debiutu Emmy Laybourne.

Reasumując, „Monument 14. Odcięci od świata” to nietypowa historia z mocnym wątkiem dotyczącym przetrwania. Przez książkę dosłownie się płynie, choć jak wspomniałam, pojawiają się też nieciekawe fragmenty. Nie jest to kolejna postapokaliptyczna powieść, to raczej thriller, a aspekt broni chemicznej stanowi zaskakujący zwrot akcji. Mimo że spodziewałam się po tym utworze trochę więcej, to jest to na tyle dobry początek trylogii, że jestem pewna, że kolejne tomy będą coraz lepsze, a autorka jeszcze nie raz nas zaskoczy.

Monument 14:
Odcięci od świata | Niebo w ogniu | Savage drift

19 komentarzy:

  1. Ja jakoś mam mieszane uczucia

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się sam pomysł, ale boję się czy przypadkiem nie doszło w tym przypadku do przesady,. Trzeba to zweryfikować:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmm..zastanowię się nad nią jeszcze, lecz może się i skusze :))
    Pozdrawiam,
    Natalia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam już o książce dość dobre opinie i mam na nią ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przypomina mi to trochę serię "Gone". Miałam też nadzieję, że jest to jedna książka, a nie cała trylogia. I pewnie to będzie przemawiało za tym, że nie sięgnę po tę pozycję, bo nie starczy mi cierpliwości i pewnie szybko się znudzę. A jeszcze denerwujący narrator. Na razie chyba jednak odpuszczę, choć przyznaję, że pomysł ze sklepem oryginalny.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam takie książki, a po twojej recenzji wiem, że nie spocznę dopóki jej nie przeczytam :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam dużo dobrego o tej książce, ale ciągle mam wrażenie, że jest ona jakimś połączeniem serii Gone z Nową Ziemią. Może kiedyś przeczytam, póki co nie zależy mi jakoś specjalnie ;)

    Poza tym tu Dori, dawna autorka bloga czyteniaa. Powróciłam z kolejnym blogiem -> http://minsjel.blogspot.com/. Niedługo powinny pojawić się pierwsze recenzje, a na razie zapraszam do proponowania, co mogłabym tam oprócz nich publikować :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten Monument jakoś mnie nie kusi... Mimo Twojej dobrej recenzji, chyba nie dam jej szansy. Brak silnego wątku romantycznego i wielu bohaterów to skuteczny odstraszacz ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam dość niedawno i bardzo, ale to bardzo ksiażka mi się spodobałą. Była to moja pierwsza książka post apokaliptyczna. Z niecierpliwościa czekam na kolejną częsć!

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka zbiera tak niejednoznaczne opinie, że już sama nie wiem co o niej myśleć. Nie jest mi z nią po drodze, a i fabuła jakoś średnio do mnie przemawia, więc na chwilę obecną mówię pas :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Brzmi interesująco, tym bardziej się cieszę że już czeka na mojej półce ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie książki i nie mogę się odczekać kiedy sama przeczytam Monument 14

    OdpowiedzUsuń
  13. "Kiedy byłam młodsza, lubiłam wyobrażać sobie, że przypadkowo zostaję zamknięta w sklepie na noc, dzięki czemu mogę do woli bawić się wszystkimi zabawkami i jeść ulubione słodycze." - No a ja do dziś mówię, że w razie apokalipsy zombie, ataku kosmitów itp. pobiegnę do najbliższej galerii handlowej i wyniosę z niej wszystkie zabawki, o jakich marzyłam w dzieciństwie, i wszystkie książki, jakie chciałabym przeczytać. Obawiam się tylko, że inni mogą wpaść na podobny pomysł, chociaż w obliczu zombie najpierw pewnie pójdą po broń, a księgarnie zostawią molom książkowym jak my. ;)
    O powyższej książce wiele już słyszałam: że "Gone", że (znowu) "Władca much", że "Mgła". No i sama nie wiem, klaustrofobiczna atmosfera i zamknięta społeczność mnie przyciągają, ale te uwagi nt. narratora... Hmm.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo mnie zainteresowałaś. Jakoś "po okładce" nie spodziewałam się czegoś tak fajnego. Muszę spróbować ;D

    OdpowiedzUsuń
  15. Mimo kilku niedociągnięć, mam ochotę na tę pozycję, bo zapowiada się bardzo dobry thriller. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. spotkałam już kilka pozytywnych opinii na temat tej książki, ale apokalipsa już mi się przejadła. czekam tylko na Drogę McCarthy'ego i robię sobie od niej przerwę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Spotykam raczej pozytywne recenzje, dlatego z przyjemnością sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zgadzam się, nietypowa książka. Fakt, trochę trąci "Gone", ale i tak dobrze się ją czytało.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)