czwartek, 10 lipca 2014

Cora Carmack - "Coś do stracenia"


Bliss Edwards to rozsądna, twardo stąpająca po ziemi dziewczyna, wiążąca swe nadzieje na przyszłość z aktorstwem. Ogólnie jest raczej szczęśliwa i zadowolona z życia, jednak sen z powiek spędza jej fakt, że jako jedyna osoba w swoim otoczeniu pozostaje dziewicą. Co gorsze, college niedługo dobiegnie końca, a po chociażby potencjalnym kandydacie na chłopaka ani widu, ani słychu. Za namową przyjaciółki Bliss decyduje się na wypad do baru i stracenie dziewictwa z przypadkowym nieznajomym. Gdy dziewczyna jest już o krok od swojego pierwszego razu z przystojnym Brytyjczykiem, panikuje i pod kiepskim - delikatnie mówiąc - pretekstem ucieka, modląc się, by już nigdy go nie spotkać. Nie będzie to jednak takie proste: nie dość, że facet mieszka zaledwie parę domów od jej własnego, to na dodatek okazuje się być jej wykładowcą. I doskonale pamięta wszystkie szczegóły tego fatalnego wieczoru...

Romans nauczyciela z uczennicą pojawiał się zarówno w literaturze, jak i w filmie niezliczoną chyba ilość razy. Wykorzystany przez Corę Carmack pomysł nie jest szczególnie odkrywczy, a sama idea palącej potrzeby jak najszybszego stracenia dziewictwa przez główną bohaterkę wydała mi się nieco niepoważna. I choć sposób przedstawienia przez autorkę całego problemu bynajmniej nie jest niczym nowym, to przynaję bez bicia, że naprawdę znakomicie bawiłam się podczas lektury. I mimo że zakończenie powieści dało się w zasadzie przewidzieć już od samego początku, to i tak nie odebrało mi to przyjemności z czytania - tak na dobrą sprawę większość pozycji z nurtu new adult można uznać za dość przewidywalne. „Coś do stracenia” dostarczyło mi kilku godzin czystej rozrywki i oderwania się od rzeczywistości, co było wszystkim, czego od tej lektury oczekiwałam, dzięki czemu po zakończeniu lektury mogłam odłożyć powieść na półkę z uśmiechem i poczuciem satysfakcji.

Sporym atutem utworu spod pióra Cory Carmack jest panujące w nim poczucie humoru i nieprawdopodobne wydarzenia, w jakie pakuje się Bliss. Nie raz i nie dwa wywołało to u mnie wybuchy śmiechu, a taże sprawiało, że miałam ochotę czytać dalej, by dowiedzieć się, jak z danej sytuacji wybrnie główna bohaterka. Chwilami miałam ochotę przenieść się do wykreowanego przez autorkę świata, by powstrzymać Bliss przed popełnieniem kolejnego głupstwa.

Nieco zawiodło mnie to, że romans między Bliss a Garrickiem został przedstawiony nie do końca tak, jak sobie to wyobrażałam. Liczyłam na trochę więcej emocji czy gorączkowe przekręcanie stron, ale nic takiego nie miało miejsca. Obyło się bez większych dramatów, co akurat mnie cieszy, jednak miałam na dzieję na to, że związek ten okaże się być choć odrobinę bardziej burzliwy. Czytając „Coś do stracenia” w bardzo nielicznych momentach odczuwałam, że relacja łącząca tę dwójkę jest zakazana, a szkoda. Uczucie Bliss i jej nauczyciela jest urocze i niezwykle miło się o nim czyta, ale liczyłam na coś więcej.

Brakowało mi też trochę jakiejkolwiek więzi między czytelnikiem a postaciami występującymi w powieści. Owszem, byli, bo byli, ale pomimo tego że w utworze pojawia się ich całkiem sporo, to nikogo oprócz głównej pary nie udało mi się poznać za dobrze, ba!, mam wrażenie, że nie znam ich wcale. Doskonale zdaję sobie sprawę, że fabuła skupia się głównie wokół Bliss i Garricka, jednak uważam, że książka wiele by zyskała, gdyby autorka pozwoliła nam poznać nieco lepiej otoczenie, w którym się obracali.

Nie jest to najlepsza pozycja z tego gatunku, jaką czytałam, ale z całą pewnością nie jest też najgorsza - to dobra, naprawdę przyzwoicie napisana powieść, która wciągnęła mnie tak, że przeczytałam ją w parę godzin. Choć nie brak jej wad, jestem w stanie przymknąć na nie oko, ponieważ styl Cory Carmack jest przyjemny w odbiorze, a przedstawiona przez nią historia bawi i nie nudzi ani przez chwilę. Po kolejne tomy sięgnę na pewno, a jeśli szukacie czegoś, co umili wam długie letnie popołudnia, radzę wam zrobić to samo.

13 komentarzy:

  1. A ja mam na nią taki apetyt, że mimo wad chętnie po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka już za mną i mnie się bardzo podobała, szczególnie plus daje za fajny humor :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie będę, co prawda książki Carmack szukać jakoś gorączkowo- kupować "Coś do stracenia" nie zamierzam- ale jeśli wpadnie mi w łapki, znajdę ją w bibliotece, czy cuś to chętnie przeczytam. :) Wydaje się być powieścią idealną na wakacje- lekką, zabawną i odmóżdżającą. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szukam teraz jakiejś takiej lekkiej i niezobowiązującej lektury
    kolodynska.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. To dziwne, ale wszelkie książki czy filmy o romansie uczennicy i nauczyciela bardzo mnie przyciągają. Pewnie nie pobiegnę do sklepu by kupić tę książkę, lecz w przyszłości chętnie ją wypożyczę z biblioteki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Haha, mam tak samo jak Perry wyżej, że ciągnie mnie do książek o romansie nauczyciela i uczennicy/studentki. I może CDS nie jest perfekcyjną lekturą i rzeczywiście jest za mało emocji, ale i tak mi się baaardzo podobało :)

    Przy okazji zapraszam do mnie na książkowy konkurs: http://heaven-for-readers.blogspot.com/2014/07/richard-paul-evans-michael-vey-bunt_10.html - 5 książek do zgarnięcia dla jednej osoby (do wyboru z wielu!) :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że romans wyobrażałaś sobie inaczej...niemniej jednak i tak czuję się zachęcona. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka wydaje mi się przeciętna. Poza tym lubię mieć jakąś więź z postaciami, dlatego odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię takie książki, widzę że Ty równiez znalazłaś kilka wad, ale nie oczekujmy w tym nurcie wiecznych zachwytów. Chętnie tę książkę latem przeczytam, choć to nie mój target.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakoś nie czuję się przekonany i odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak gdzieś znajdę to przeczytam.

    http://ksiazkowepasje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Już miałam ją kupić, ale odłożyłam...

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam ją już na półce i zamierzam niedługo zacząć ją czytać, mam nadzieję, że mi się spodoba :-)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)