piątek, 18 lipca 2014

Christina Baker Kline - "Sieroce pociągi"


Życie 17-letniej Molly Ayer składa się w zasadzie z ciągłych przeprowadzek od jednej rodziny zastępczej do drugiej. Kradzież ulubionej książki z biblioteki niebezpiecznie zbliża dziewczynę do odsiadki w poprawczaku, od której ratuje ją okazja, by w ramach pracy społecznej przez 50 godzin pomagać starszej pani, Vivian Daly, w uporządkowaniu strychu. Nastolatka początkowo podchodzi do zadania z niechęcią, zamierzając po prostu odbębnić zadanie, lecz stopniowo między nią a ponad 90-letnią kobietą rodzi się przyjaźń. Po pewnym czasie Molly odkrywa, że przeszłość Vivian skrywa więcej tajemnic i bólu, niż można by się spodziewać.

Nie do końca wiedziałam, czego spodziewać się po Sierocych pociągach, ale miałam wobec tej książki bardzo dobre przeczucia: obietnica poruszającej historii i toczące się równolegle dwa wątki, jeden w teraźniejszości, a drugi w przeszłości, wydawały mi się być wręcz gwarancją lektury, która mnie zachwyci. I całkiem szczerze mogę powiedzieć, że mój instynkt czytelniczy nie zawiódł, a powieść spod pióra Christiny Baker Kline okazała się być fenomenalna.

Jak już wspomniałam, autorka wykorzystała w swym utworze zabieg, który darzę ogromną sympatią, mianowicie przedstawienie dwóch na pozór różnych od siebie wątków osadzonych w różnych momentach - jeden ma miejsce w latach 20 i 30 ubiegłego wieku, drugi w czasach dziesiejszych - które z biegiem fabuły zaczynają coraz bardziej łączyć się w spójną całość. I jak najbardziej jej się to udało, bo choć historia osadzona w XX wieku nieco bardziej przypadła mi do serca, to obie czytałam z takim samym zainteresowaniem, zżywając się z bohaterami jak z ludźmi z krwi i kości.

Kreacja głównych bohaterek zasługuje na uwagę; spodobało mi się, jak Christina Baker Kline ukazała Molly i Vivian jako pozornie dwie zupełnie różne od siebie osoby, jednak tak naprawdę przeżycia i doświadczenia z przeszłości ukształtowały podobnie ich charaktery. Przedstawienie tych postaci wypadło z całą pewnością wiarygodnie, chociaż odrobinę brakowało mi trochę bardziej pogłębionej charakterystyki Molly.

Sieroce pociągi to książka inspirowana prawdziwymi zdarzeniami, czyli falą pociągów wożących sieroty ze stacji na stację w Ameryce na przełomie XIX i XX wieku. Prawdę mówiąc przed lekturą tej powieści ta nazwa nawet nie obiła mi się uszy i nie zdawałam sobie sprawy, że taka sytuacja w ogóle miała miejsce. Autorka poświęciła poszukiwaniom na ten temat sporo czasu, co doskonale widać w utworze spod jej pióra. Dodatkowo ostatnie strony zostały poświęcone na rzeczowe przedstawienie faktów; nie brak także autentycznych zdjęć. To idealne dopełnienie do Sierocych pociągów, ponieważ pozwala na lepsze zgłębienie wiedzy i porównanie fabuły powieści z prawdziwymi zdarzeniami bez konieczności robienia poszukiwań na ten temat.

Od powieści zupełnie nie sposób się oderwać, a każda kolejna strona jedynie wzmaga ciekawość, która z kolei popycha do dalszego czytania. Wciąż tylko obiecywałam sobie, że jeszcze tylko jeden rozdział i idę spać (chyba wszyscy to znamy), ale było to zwyczajnie niewykonalne. 

Sierocymi pociągami jestem najzwyczajniej w świecie zachwycona - już dawno nie miałam do czynienia z tak mądrą i poruszającą książką i ogromnie cieszę się, że miałam okazję ją przeczytać. To świetnie napisana pozycja z dobrze nakreślonymi sylwetkami bohaterów i wzruszającą, niezwykłą fabułą. Powieść autorstwa Christiny Baker Kline poruszyła we mnie czułą strunę i z całą pewnością mogę stwierdzić, że to jedna z najlepszych książek tego roku.


Dziś wyjeżdżam na prawie 2 tygodnie nad morze, dlatego z góry uprzedzam o mojej nieobecności. Wszystkie zaległości na waszych blogach nadrobię po powrocie. :)

18 komentarzy:

  1. dzis zaczynam czytac te ksiazke, mam nadzieje ze tez mnie zachwyci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam taką nadzieję, czekam na wrażenia. :)

      Usuń
  2. Podoba mi się fabuła książki i sposób, w jaki ją opisałaś:) Zapisuję:)

    Udanego wyjazdu!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy, liczę, że Ciebie też tak oczaruje. :) Dziękuję ślicznie!

      Usuń
  3. słyszałam już wcześniej o tej książce, a Twoja recenzja utwierdziła mnie w przekonaniu, że warto po nią sięgnąć
    życzę udanego wypoczynku nad morzem :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam o książce, czuję, że warto sięgnąć:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę przeczytać, zapowiada się niesamowicie !:)

    OdpowiedzUsuń
  6. To muszę przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapowiada się ciekawie :)

    http://ksiazkowepasje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba coś idealnego dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziś otrzymałam książkę od wydawnictwa i liczę na emocjonującą lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zaciekawiłaś mnie, więc z chęcią poszukam. :) Miłego plażowania!

    OdpowiedzUsuń
  11. Gdy tylko zobaczyłam tę powieść w zapowiedziach, wiedziałam, że muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  12. Pierwszy raz słyszę o tej książce, ale nie ukrywam, że mnie bardzo nią zainteresowałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie słyszałam o niej wcześniej, a myślę, że trafia idealnie w mój gust.

    OdpowiedzUsuń
  14. Miłego relaksu.
    Nie znam książki, ale wydaje się być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Natychmiast zapisuję tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Niedawno sama skończyłam czytać tę książkę. Bardzo mi się spodobała. Wzruszająca lektura. Polecam wszystkim tym, którzy wahają się, czy warto po nią sięgnąć. Warto :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)