niedziela, 22 czerwca 2014

Stephanie Perkins - "Anna i pocałunek w Paryżu"


Przed Anną już ostatni rok w liceum w Atlancie, u boku najlepszej przyjaciółki i chłopaka (no... prawie). Wszystkie plany dziewczyny odnośnie nadchodzącego roku szkolnego pękają jak bańka mydlana, gdy dowiaduje się, że ojciec, robiący karierę jako autor łzawych powieści poczytnych wśród kobiet, zapisał ją do szkoły z internatem. I to nie byle gdzie, bo w Paryżu. Wbrew jego oczekiwaniom, Anna bynajmniej nie jest zachwycona - zwłaszcza, że postawiono ją przed faktem dokonanym. Początkowo nastolatka rozpaczliwie chce wracać do domu; nie podoba jej się ani miasto, ani szkoła, a już na pewno nie podoba jej się to, że została rozdzielona z przyjaciółką i swoim prawie-chłopakiem. Nastawienie Anny zaczyna zmieniać się, gdy poznaje Etienne'a St. Claira, w obecności którego jej serce zaczyna bić szybciej. Są jednak pewne przeciwności losu, których nie pokona nawet romantyczny nastrój Paryża.

Jak pewnie dobrze wiecie, najczęściej wybieranym przeze mnie gatunkiem literackim jest fantastyka, którą mogłabym właściwie nieustannie pochłaniać. Moje upodobania czytelnicze zmieniają się nieco, gdy nadchodzą wakacje; wtedy też zdecydowanie chętniej sięgam po lekkie książki traktujące o pierwszej miłości. W tym roku na pierwszy ogień poszła „Anna i pocałunek w Paryżu” Stephanie Perkins i... chcę więcej!

Gdy brałam tę powieść do ręki, nie spodziewałam się po niej niczego szczególnego, w zasadzie byłam niemal pewna, że obejdzie się bez fajerwerków (bądźmy szczerzy, taka okładka nie zwiastuje niczego dobrego). Mimo wszystko postanowiłam dać jej szansę i zanim się spostrzegłam, minęły trzy godziny, a ja z żalem czytałam już ostatnie zdanie. 

Anna to niezwykle sympatyczna bohaterka, której chyba nie sposób nie obdarzyć sympatią, choć przyznam, że zdarzały się momenty, gdy nieco działała mi na nerwy. Jest inteligentna, zabawna, ma cięty język i zachowuje się jak człowiek z krwi i kości. Popełnia błędy, bywa, że zachowuje się strasznie głupio, pod wpływem emocji, ale przez to polubiłam ją jeszcze bardziej. Strasznie denerwuje mnie, gdy postaci są nierzeczywiste, wręcz idealne, a ich charaktery nieskazitelne, bo naprawdę - kto z nas taki jest?

Tym, czego obawiałam się najbardziej, było przesłodzenie i patos. Podeszłam do utworu Stephanie Perkins z niezbitą pewnością, że co dwa zdania będę stykać się z wyznaniami miłosnymi, a lektura w ostatecznym rozrachunku okaże się, delikatnie mówiąc, kiczowata. Wyobraźcie sobie moje zdumienie, gdy okazało się, że obraz „Anny i pocałunku w Paryżu”, który wykształcił się w mojej głowie zupełnie odbiegał od rzeczywistości. Wydaje mi się, że najlepsze słowa, by opisać tę historię, to prawdziwa, zachwycająca i słodka (ale w pozytywnym znaczeniu!). 

Ogromnie spodobał mi się niezwykle widoczny rozwój poszczególnych bohaterów. Nie tylko Anna zmienia się na kartach powieści, pozostałe postaci również przechodzą pewne metamorfozy, a wydarzenia, jakie mają miejsce w ich życiach, nie pozostają bez echa. 

„Anna i pocałunek w Paryżu” to nie tylko książka o pierwszej miłości, ale także o dorastaniu, tęsknocie za domem, zawieraniu nowych przyjaźni i wychodzeniu ze swojej skorupy. Sprawiło to, że utwór spod pióra Perkins jest niesamowicie wiarygodna, przez co silnie przeżywałam pewne wydarzenia. Wszystkiego dopełnia przyjemny styl autorki, dzięki któremu przez powieść po prostu się płynie. 

Nie mogę nie wspomnieć też o fenomenalnym tle, czyli romantycznym Paryżu, tworzącym niepowtarzalny klimat. Momentami czułam się, jakbym niemal wędrowała francuskimi uliczkami u boku Anny i jej przyjaciół, wszystko pod cieniem Wieży Eiffla.

Reasumując, jestem „Anną i pocałunkiem w Paryżu” całkowicie zachwycona! Dawno nie czytałam tak prawdziwej, a zarazem uroczej historii. To zdecydowanie idealna propozycja na lato, ja natomiast koniecznie muszę zaopatrzyć się w egzemplarz „Lola and the boy next door”. Ostrzegam tylko, że lektura może skutkować niekontrolowanymi wybuchami śmiechu, masą emocji i nieokiełznaną chęcią na podróż do Paryża.

Anna i pocałunek w Paryżu | Lola and the boy next door | Isla and happily ever after

31 komentarzy:

  1. A ja byłam strasznie zawiedziona tą lekturą! Może to przez relacje koleżanki, która tak, tak i tak wychwalała, ja nastawiłam się na cuda niewidy a tu wyszło co innego. Niemniej jednak cieszę się, że Ci się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może, ja właśnie podeszłam do tej książki nie spodziewając się niczego dobrego i zostałam bardzo, ale to bardzo pozytywnie zaskoczona. :) Inna sprawa, że miałam ogromną ochotę na tego typu lekturę. ;)

      Usuń
  2. Urocza to chyba rzeczywiście dobre słowo - chociaż przesłodzona też troszkę była mimo wszystko ;) Taka lekka i przyjemna książka w sam raz na raz ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może odrobinę, ale w taki naprawdę przyjemny sposób. :)

      Usuń
  3. Och, ależ ja się nasłuchałam pochwał na temat tej książki! U Ciebie również jest ona wysoko oceniana, nie szczędzisz miłych słów na jej temat, więc nie pozostaje mi nic innego, jak tylko bliżej się z nią zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Jedna z lepszych książek o tej tematyce, jaką miałam okazję przeczytać. :)

      Usuń
  4. Zachwycona? Aż tak? No to świetnie! Często widzę ten tytuł na przecenach czy promocjach za dosłownie kilka zł i zawsze się waham... teraz już nie będę, kupię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafiłam na tę książkę właśnie na wyprzedaży i cieszę się, że w ostatniej chwili nie wyrzuciłam jej z koszyka, jak to często u mnie bywa. :)

      Usuń
  5. I tu mnie ogromnie zaskoczyłaś ;) Myślałam, że to zwykłe, słabe romansidło ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię od czasu do czasu przeczytać taką książkę, więc z chęcią po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba skuszę się na tę książkę. Słyszę o niej pierwszy raz, ale wydaje się lekka i interesująca. Taka w sam raz na wakacje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajna i zachęcająca recenzja. Chcę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mnóstwo Amerykańskich booktuberów zachwyca się tą książką, więc jak tylko uda mi się ją gdzieś upolować, to na pewno przeczytam ^^

    OdpowiedzUsuń
  10. Skoro ty jesteś zauroczona powyższą powieścią, to mnie nie pozostaje nic innego jak tylko sięgnąć po „Annę i pocałunek w Paryżu”.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja też podchodziłam do tej książki z rezerwą, ale... zostałam mile zaskoczona:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Wczoraj właśnie koleżanka polecała mi lekturę tej książki ;D
    Widać zasługuje na uznanie ;>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz, koleżanka wie, co dobre. :D

      Usuń
  13. już wiem co przeczytam w przyszłym tygodniu ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam na wrażenia z lektury! :)

      Usuń
  14. Mam dokładnie tak samo! Kocham fantastykę, ale niema ni lepszego niż lekki romans w piękny słoneczny dzień ;-) Jeśli chcesz więcej to polecam wszystkie powieści Jennifer Echols (zwłaszcza "dziewczyna, która chciała zbyt wiele", "Miłość, flirt i inne zdarzenia losowe" oraz "Love story"). "Annę..." miałam nawet kiedyś w koszyku kiedy była dostępna za grosze na wyprzedaży, ale zrezygnowałam. Nawet nie wiesz jak teraz tego żałuję!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za polecenie, właśnie szukałam jakichś fajnych książek na wakacje, na pewno zdecyduję się na którąś z wymienionych przez Ciebie. :) A następnym razem, kiedy spotkasz "Annę..." na wyprzedaży, nie wahaj się ani chwili! :)

      Usuń
  15. Książka wydaje się miła i lekka, taka w sam raz na obecny czas:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam tę książkę, ale moim zdaniem nie dorównuje otoczce, która wokół niej jest. Wszyscy youtuberzy zawsze wymieniają ją jako ulubioną obyczajówkę, ale dla mnie przeciętna ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Książka przede mną, jak ty taka zachwycona, to grzech się nie skusić ;P

    OdpowiedzUsuń
  18. Gdy tylko ujrzałam tą książkę w empiku , nie mogłam uwierzyć , że to ona! Przyczyną jest to , że ostatnio oglądam amerykańskich booktuberów na YouTube. Jedna dziewczyna opowiadała, że ,,Anna...'' jest jedną z jej ulubionych książek, a ja bezczynnie siedziałam w domu i myślałam, czy nie zamówić jej na Amazonie. Wracając do empiku - patrzyłam na książki dla młodzieży a tu nagle pojawia się ta ''piękna'' okładka. Czytam nagłówek. Hmm. Myślałam, bo ta nazwa obiła mi się o uszy. Kiedy dopiero ujrzałam nazwisko autorki, pobiegłam do punktu informacyjnego, aby nie spytać się , czy jest więcej książek Stephanie. Liczyłam, ale niestety - została mi Anna.
    Książkę połknęłam w niesamowicie szybkim tempie. Bardzo mi się podobała, nie mogłam usiedzieć w miejscu , kiedy zdarzały się momenty między Anną , a St. Clair'em. Gdy ją skończyłam, na mojej twarzy pojawił się szeroki uśmiech, ale dopiero po chwili uświadomiłam sobie, że ją skończyłam.
    Nie mogę się doczekać Loli.
    Pozdrawiam :))
    Slendy

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)