czwartek, 26 czerwca 2014

Anne Bishop - "Pisane szkarłatem"


Meg Corbyn to cassandra sangue, wieszczka krwi: gdy przetnie skórę, pojawiają się wizje.  Odkąd sięga pamięcią, była własnością Kontrolera, mającego władzę nad nią i jej widzeniami, stąd też dar stał się przekleństwem. Młodej kobiecie udaje się uciec z ośrodka, w którym była przetrzymywana. Ostatnią deską ratunku staje się Dziedziniec w Lakeside, gdzie ludzkie prawo nie obowiązuje - to miejsce panowania terra indigena, Innych. Są to zmiennokształtni, którzy żywią się ludzkim mięsem, a wszystkich nienależących do ich gatunku postrzegają jako zwierzynę. Meg postanawia zaryzykować i zgłasza się na stanowisko łącznika z ludźmi. Kobieta znajduje w Dziedzińcu bezpieczeństwo, jednak czy nie jest ono złudne? Zagrożenia z czyjej strony powinna obawiać się bardziej: Kontrolera czy też Innych?

O Anne Bishop słyszałam całą masę pochwał, zarówno w blogosferze, jak i od przyjaciółki, która nie raz i nie dwa próbowała przekonać mnie do tej autorki i jej serii Czarne Kamienie. Tak się jednak złożyło, że nigdy dotąd nie miałam bliższej styczności z twórczością Bishop i właściwie mimo wszechobecnych pozytywnych opinii nie miałam większej ochoty za zapoznanie się z nią. Cieszę się jednak, że „Pisane szkarłatem” trafiło w moje ręce, gdyż w przeciwnym razie ominąłby mnie kawał (i to dosłownie, bo książka jest dość potężna i świetnie nadawałaby się np. na broń) dobrej literatury z nurtu urban fantasy.

Mimo że fabuła zachęcała mnie od samego początku - w zasadzie już cała ta sprawa z jasnowidzeniem za pomocą cięcia skóry mocno mnie zaintrygowała - to wciąż miałam pewne opory wobec tej powieści. Kiedy zabrałam się za czytanie, byłam pewna, że moje przekonania właśnie się sprawdzają: zupełnie nie mogłam wczuć się w fabułę, a narracja wydała mi się nieco dziwna. Po mniej więcej pięćdziesięciu stronach (co naprawdę nie stanowi wiele zważywszy na fakt, że całość ma ich nieco ponad 550) sytuacja zmieniła się o sto osiemdziesiąt stopni; wydarzenia przedstawiane przez Bishop zaczęły być coraz bardziej wciągające, a ja - coraz bardziej zainteresowana kontynuacją lektury. Nie możecie nawet wyobrazić sobie, jak zadowolona jestem z tego, że po słabym początku nie odłożyłam książki na półkę, jak to tłukło mi się gdzieś w tyle głowy, ponieważ z każdą kolejną stroną „Pisane szkarłatem” staje się coraz lepsze.

Świat wykreowany przez autorkę jest znakomity: oryginalny, brutalny, chwilami dość mroczny. Jestem pełna uznania wobec tego, że Bishop nie skorzystała z utartych schematów, stworzyła swoją własną historię i przede wszystkim nie przedstawiła Innych jako pozornie groźnych, a w rzeczywistości głodnych miłości i zrozumienia. Cóż, może i są głodni, ale jest to głód związany z apetytem na ludzkie mięso, a nie z nadzieją na związek z człowiekiem. Tu nie uświadczymy potulnych zmiennokształtnych, którzy na dobrą sprawę od ludzi różnią się tylko możliwością transformacji w dane zwierzę. Terra indigena ukazani są jako niebezpieczne istoty, które wykorzystają każdą okazję, by pożywić się człowiekiem - i bynajmniej nie zrobią tego delikatnie. Budzą strach i grozę, a gdy czytelnikowi zdarza się o tym zapomnieć, Bishop zgrabnie przypomina, że Inni naprawdę nie są drugimi wampirami ze „Zmierzchu”.

Do gustu niezwykle przypadł mi też wątek Meg i jej jasnowidzenia. Nigdy wcześniej nie zetknęłam się z takim motywem, czy to w literaturze, czy w filmie, dlatego z niemałym zainteresowaniem śledziłam rozwój sytuacji. Był to właściwie główny powód, dla którego w ogóle sięgnęłam po „Pisane szkarłatem” i nie zawiodłam się. Wątek Meg został satysfakcjonująco rozwinięty i niczego mi w nim nie zabrakło.

Początkowo objętość troszkę odstraszyła mnie od tej pozycji, ale ponieważ uwielbiam fantastykę, ledwo mieszczące się w ręku książki powoli stają się dla mnie chlebem powszednim. Po nieco męczącym początku zakochałam się w „Pisanym szkarłatem” i resztę przeczytałam w błyskawicznym tempie. Mroczny klimat z barwnymi bohaterami i odrobiną humoru sprawiły, że po przeczytaniu ostatniego zdania wciąż miałam ochotę na więcej. Nie mogę doczekać się już spotkania z „Morderstwem wron”, gdyż jestem przekonana, że będzie tak samo dobre, jeśli nie lepsze od poprzedniczki. Pierwszy tom serii czyta się po prostu nieziemsko i grzechem byłoby przejść obok tej powieści obojętnie.

INNI
Pisane szkarłatem | Morderstwo wron 

12 komentarzy:

  1. Bardzo się cieszę, że tak pozytywnie oceniłaś tą książkę, bo właśnie ją kupiłam..Tylko nie wiem, kiedy się za nią zabiorę...

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie bym ją bliżej poznała <3 :))

    pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że ci się podobała, bo czeka na półce, a druga część już do mnie jedzie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja kuzynka bardzo sobie chwali twórczość tej autorki i ma chyba wszystkie dostępne w Polsce jej książki, dlatego do niej się uśmiechnę i wypożyczę powyższą pozycje. Mam nadzieję, że mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  5. Każdy świat tej pisarki jest obłędny i jedyny w swoim rodzaju. Co jak co ale wyobraźni jej nie brakuje. Zawsze tworzy coś, czego wcześniej nikt się nie nie wykreował. Ja jestem zachwycona, bardziej lub mniej, ale jednak zachwycona, jej powieściami, więc po tę na pewno też sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  6. dziekuję Ci za ten post! Właśnie miałam kupić oba tomy, tylko szukałam potwierdzenia swojej decyzji ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem jeszcze bardziej przekonana, że muszę koniecznie sięgnąć po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj kusi mnie by kupić tę książkę, kusi. Niestety zawsze znajdzie się coś, co chcę kupić bardziej. Niemniej jednak ogromnie zaintrygowałaś mnie swoją recenzją i gdy następnym razem będę w księgarni, to jestem pewna, że żaden inny tytuł nie odwiedzie mnie od kupienia tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam na półce zarówno "Pisane szkarłatem" jak i trzy tomy "Czarnych kamieni" ale nic jeszcze nie przeczytałam :-) Po tak pozytywnej recenzji na pewno szybko to zmienię :-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. To już druga opinia tej książki, którą mam przyjemność czytać i druga, która aż tak zachwala tę pozycję. Nie pozostaje mi nic innego jak przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej nie moje klimaty, ale po Twojej recenzji już sama nie wiem- może jednak dam tej książce szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Przeczytałam książkę w 3 dni. Byłam nią zachwycona :> Również planuję recenzje na moim blogu :) Ale mam wątpliwości co do drugiej części. Mam nadzieję, że autorka nie skiepści jej :D

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)