piątek, 9 maja 2014

Veronica Roth - "Wierna"


Teraz, kiedy frakcje zostały obalone, a ukrywane przez lata informacje wyszły na światło dzienne, mieszkańcy powstałego na ruinach Chicago miasta muszą zmierzyć się z zupełnie nową rzeczywistością. Całe ich dotychczasowe życie wywróciło się do góry nogami w momencie, gdy okazało się, że za ogrodzeniem jest coś więcej, że świat nie ogranicza się do miejsca, w którym pokolenia rodziły się i umierały. Tris wie, że nie może zostać w mieście; nie, kiedy może poznać prawdę i dowiedzieć się więcej o swojej Niezgodności. Dziewczyna wraz z przyjaciółmi wyrusza za płot, zostawiając za sobą miejsce pełne zamieszek i walk o władzę. To, co zastaje poza murami Chicago nie jest jednak tym, czego się spodziewała, a rzeczy, których się dowiaduje, zmieniają wszystko o sto osiemdziesiąt stopni. Czas na dokonywanie wyborów, wydających się być niemożliwymi, a stawką będzie życie tych, których Tris kocha najbardziej...

„Wierna” to zwieńczenie trylogii zapoczątkowanej przez „Niezgodną”, której długo wyczekiwana ekranizacja weszła w tym roku na ekrany kin. Poprzednie dwa tomy stopniowo zwiększały napięcie, a ich poziom stopniowo się podnosił. Po finale serii spodziewałam się wiele, a nie dostałam praktycznie nic.

Wydarzenia w tej książce toczą się w niemiłosiernie wolnym tempie. Nie będzie przesadą, jeśli powiem, że przez 3/4 „Wiernej” po prostu nic się nie dzieje, a przynajmniej nic godnego uwagi. Bohaterowie niby coś tam robią, ale tak naprawdę nie ma to większego wpływu na fabułę, przez większość czasu po prostu siedzą, rozmawiają... i to właściwie tyle. Gdyby chociaż było to ciekawe! Niestety, momentami musiałam wręcz zmuszać się do czytania, okrutnie się przy tym nudząc.

Podczas lektury odniosłam wrażenie, że kreacja bohaterów i cały ten progres, jaki z łatwością można dostrzec w „Zbuntowanej”, po prostu zniknął. Zamiast postaci dojrzałych, zmienionych pod wpływem pewnych wydarzeń, mamy okazję obserwować poczynania osób, których charaktery znacznie straciły w porównaniu z poprzednimi tomami. Wszyscy w zasadzie zlewali mi się w jedno, nieważne, czy czytałam akurat o Tris, Christinie czy Peterze; brakowało mi jakiejkolwiek odrębności. Veronica Roth zmieniła również typ narracji: tym razem mamy okazję śledzić fabułę naprzemiennie z perspektywy Tris i Tobiasa. Stanowi to zdecydowaną wadę powieści, ponieważ nie dość, że kreacja obojga została dużo bardziej „spłaszczona”, to na dodatek miałam wrażenie, że wciąż czytam o tej samej osobie. Właściwie co jakiś czas w trakcie czytania rozdziału z punktu widzenia Cztery łapałam się na tym, że dopiero po kilku stronach uświadamiałam sobie, że osobą mówiącą nie jest Tris. Niesamowicie mnie to rozczarowało, gdyż darzyłam tę dwójką sporą sympatią, jednak w „Wiernej” stali się oni niewiarygodnie bezbarwni.

Z dużą ciekawością czekałam na rozwiązanie całej historii, jakie zaserwuje czytelnikom autorka. Druga część skończyła się w takim momencie, że nie mogłam się doczekać, kiedy w końcu dowiem się czegoś więcej o tym dystopijnym świecie, zasadach jego funkcjonowania, jaki cel miały frakcje etc. Tymczasem spotkałam się z wyjaśnieniami, które w przypływie cieplejszych uczuć mogłabym nazwać naciąganymi i pozbawionymi większego sensu. Skłoniło mnie to do uznania, że Veronica Roth nie miała zielonego pojęcia, jak zakończyć całą serię, dlatego poszła po linii najmniejszego oporu, racząc odbiorców wyjaśnieniami szytymi naprawdę grubymi nićmi. Zwyczajnie nie mogłam uwierzyć w to, co czytam, bo tak naiwne rozwiązanie zupełnie nie pasuje do całokształtu.

W utworze pojawia się kilka śmierci, co z pewnością nie jest zaskoczeniem dla osób, które czytały przynajmniej „Niezgodną”, ponieważ już tam sporo bohaterów pożegnało się z życiem - Veronica Roth nie oszczędza wykreowanych przez siebie postaci. Nie wiem, czy wiecie, ale pod tym względem jestem taką trochę masochistką: smutne zakończenia to z reguły moje ulubione zakończenia, bo wzbudzają najwięcej emocji i najbardziej zapadają w pamięć. Natomiast w przypadku tej książki żadna ze śmierci nie wzbudziła we mnie praktycznie żadnych uczuć, co uważam za wielki minus.

Podsumowując, „Wierna” nie należy do grona książek, które polecam. Gdyby nie to, że jest ostatnią częścią trylogii, prawdopodobnie darowałabym sobie lekturę i najzwyczajniej w świecie odłożyłabym ją na półkę. Ta pozycja wygląda na pisaną na kolanie i nawet zakończenie nie wynagradza mąk, które trzeba przeżyć, żeby do niego dotrwać, ponieważ jest niesłychanie słabe. Zdecydowanie odradzam, a fanom serii radzę poprzestać na „Zbuntowanej”, by nie rozstawać się z cyklem z poczuciem niesmaku i gorzkiego rozczarowania.

Niezgodna | Zbuntowana | Wierna

20 komentarzy:

  1. Bardzo bym chciała poznać ową trylogię, bo w sieci krąży na jej temat wiele pochlebnych recenzji, więc śmiem przypuszczać, że faktycznie jest ciekawa. Ale z drugiej strony szkoda, że trzeci tom taki słabiutki :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja książkę tę czytałam, co prawda w oryginale, i muszę przyznać, że bardzo mi się podobała, a zakończenie mnie rozwaliło! Szkoda, że część ta tak słabo wypadła w Twoich oczach, bo marne zakończenia świetnych serii psują opinię całości i zdecydowanie pozostawiają niesmak. Na pewno pozycję tę przeczytam ponownie, tym razem po polsku i zobaczę, czy moje odczucia względem niej ulegną zmianie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ech, może po prostu jestem taka nieczuła. ;) W takim razie czekam na opinię!

      Usuń
  3. Słyszę dużo negatywnych opinii na temat 3 tomu, szkoda. I tak przeczytam, bo nie lubię zostawiać niedokończonych serii. Nie mam jednak dużych oczekiwań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też przed przeczytaniem słyszałam dużo negatywnych opinii, ale również nie lubię zostawiać niedokończonych serii, więc zabrałam się za lekturę i niestety nie zostałam mile zaskoczona.

      Usuń
  4. Szkoda, że tak kiepsko wypadło. Osobiście jeszcze nie czytałam Niezgodnej, ale przyznam, że bym chciała - jeżeli więc odnajdę w kuszącej ofercie w okładce niefilmowej to możliwe, że się skuszę, ale nie moge tego powiedzieć na pewno. Co do serii tomowych to tak już jest, że ciężko utrzymać jedno tempo i charakter. Szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kurczę! >< Taka negatywna opinia, a tyle czasu czekałam, by zobaczyć jak zakończy się seria. Naprawdę szkoda! T^T Choć nie czytałam jeszcze Wiernej, to zgodzę się z tobą, że wprowadzenie naprzemiennej narracji potrafi zniszczyć książkę, najwyraźniej autorka nie była na tyle dobra, aby sobie z tym poradzić :/ Co do zakończenia.... Naprawdę jest aż tak banalne??? Czy może jednak trochę mnie usatysfakcjonuje??? Pomimo tego, że radzisz, aby poprzestać na Zbuntowanej, to zapewne tego nie zrobię >< Wybacz. Ale muszę poznać na własnej skórze ten ból :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy, jakie masz oczekiwania, ja bardzo rozczarowałam się zakończeniem, ponieważ z jednej strony było takie... sama nie wiem, jak to nazwać, po prostu antyutopijny aspekt nie został w żaden sposób rozwiązany, a z drugiej strony pod pewnymi względami wydało mi się trochę "przedramatyzowane". Sama nie wiem, może Tobie akurat się spodoba. :)

      Usuń
  6. Dopiero jetem na pierwszej części :) Planuje zakupić pozostałe ale na razie to nie jest to moim priorytetem chociaż bardzo polubiłam Tris :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak bardzo czekałam na ten tom... I tak bardzo się rozczarowałam. Odczucia mam identyczne z twoimi - ot, książka pisana na kolanie, brak spójnego zamysłu na finał.

    OdpowiedzUsuń
  8. Toś mnie trochę podłamała... Niezgodna bardzo mi się podobała, przed sobą mam II tom i mam nadzieję, że będzie równie dobry. Co do III hmmm, no zobaczymy jak to będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Cała trylogia jakoś mnie nie fascynuje, więc odpuszczam bez żalu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. zakończenie trylogii porażka!!! nie pozostawia miejsca na snucie domysłów co do dalszych losów bohaterów. Po prostu koniec i już.

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie kilka dni temu skończyłam czytać Wierną i muszę powiedzieć, że w zupełności się z tobą zgadzam! Moja przyjaciółka czytała Zbuntowaną i od razu chciała przeczytać trzeci tom (nie dziwię się, ja też tak miałam, ale niestety spotkało mnie rozczarowanie) Dlatego że ona chciała jak najszybciej pożyczyć ode mnie Wierną ja chciałam streścić się i szybko z nią uporać, ale niestety, musiałam się wręcz zmuszać żeby czytać tą książkę, zastanawiałam się nawet czy jej nie odłożyć na półkę w trakcie czytania :( Bardzo trafna recenzja, pozdrawiam :D

    www.totallbooknerd7.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. cała trylogia bardzo mi się podobała ale końcówka wiernej bardzo mi się nie spodobała autorka mogla wymyslic cos innego niz umiercic Tris i zostawic Cztery samego

    OdpowiedzUsuń
  13. Film do zobaczenia

    http://tvkinokotek.pl/seria-niezgodna-wierna-2016/

    OdpowiedzUsuń
  14. Mi się książka podobała faktycznie trochę się ciągnęła ale dało się wytrzymać ;) nie podoba mi się tylko zakończenie myślałam że zakończy się szczęśliwie po tym wszystkim co bohaterowie przeszli ale podobało mi opisanie tego co było po śmierci Tris jak przetrwały przyjaźnie i jak sobie poradzili.. Uważam że bardzo życiowe ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)