niedziela, 4 maja 2014

Samantha Shannon - "Czas żniw"


2059 rok. Londyn nie jest miejscem, jakie dziś znamy; pod nazwą Sajon Londyn funkcjonuje miasto mające na celu wyplenienie jasnowidzów spośród społeczeństwa. Jasnowidzenie to umiejętność traktowana jako choroba, wywołująca strach i zgorszenie. Dziewiętnastoletnia Paige Mahoney pracuje w kryminalnym podziemiu Sajonu, a dzięki swoim nietypowym nawet jak na jasnowidza zdolnościom pozyskuje informacje poprzez włamywanie się do ludzkich umysłów. Dziewczyna próbuje ukrywać swoją tożsamość, gdyż wie, że sam fakt jej istnienia traktowany jest jako przestępstwo. Pewnego dnia życie Paige znajduje się w jeszcze większym niż dotychczas niebezpieczeństwie. Zostaje przetransportowana do kolonii karnej, która oficjanie nie istnieje. A rzeczy, które tam zastaje, budzą jej przerażenie...

„Czas żniw” to debiut i zarazem pierwsza część siedmiotomowej serii, do której prawa filmowe zostały zakupione jeszcze przed wydaniem powieści. Autorka umiejętnie łączy ze sobą fantastykę, dystopię, romans i science fiction, czyli wszystko to, co lubię najbardziej. Tę książkę chciałam przeczytać już od dłuższego czasu, jednak przyznam, że trochę odrzucała mnie od niej objętość i cały ten szum, który zdążył się wokół niej pojawić. A teraz strasznie mi głupio, bo jeszcze trochę i wcale bym po nią nie sięgnęła.

Tym, co ogromnie cenię sobie w fantastyce, to budowa świata. To chyba jeden z najważniejszych aspektów, zaraz po kreacji bohaterów, na który zwracam uwagę. Samantha Shannon bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła, ponieważ bądźmy szczerzy, ale w utworach fantastycznych czy to antyutopijnych skierowanych głównie do młodzieży, wizja świata często wygląda tak, jakby była pisana na kolanie. W „Czasie żniw” mamy okazję dość szczegółowo zapoznać się z otaczającą bohaterów rzeczywistością, a także historią świata, w którym przyszło im żyć. Dodatkowo jest on wykreowany tak plastycznie, że z łatwością można uwierzyć, iż istnieje naprawdę. 

Akcja jest dość szybka, jednak nie na tyle, by zmęczyć odbiorcę czy wywołać u niego przesyt. Zdarzają się spokojniejsze momenty, ale po odpowiednim odstępie czasu zastępowane są scenami wywołującymi szybsze bicie serca. Zresztą można to stwierdzić już po kilku pierwszych rozdziałach, gdyż autorka od razu wrzuca czytelnika w wir wydarzeń. Początkowo wywoływało to u mnie pewną dezorientację, ponieważ w książce pojawia się sporo terminów i wyrażeń zaczerpniętych z innych języków czy slangu przestępców z dziewiętnastowiecznej Anglii. W zorientowaniu się w fabule znacznie pomógł mi słowniczek zamieszczony z tyłu powieści, tak, że po dość krótkim czasie nie miałam już w zasadzie żadnych problemów z ogarnięciem, co tak właściwie się dzieje.

Bohaterowie są plastyczni i przekonywujący, tak naprawdę nie mam im nic do zarzucenia. Paige jest postacią, którą nietrudno polubić, i choć chwilami nie zgadzałam się z jej wyborami, to ani razu nie działała mi na nerwy, co jest dla mnie wielkim plusem (z całego serca nie znoszę irytujących bohaterek). Pojawia się też sporo innych postaci, każdy jednak ma swoją osobowość i wywołuje odmienne emocje.

Pewnie nie będę pierwszą osobą, która o tym wspomni, ale uważam, że wątek miłosny jest po prostu znakomity. Nie kładzie się cieniem na akcji czy aspektach fantastycznych; został bardzo dobrze wyważony i rozwija się dość powoli, co akurat w tym przypadku stanowi zaletę utworu. Czytelnik ma okazję dobrze zapoznać się z bohaterami i przywiązać się do nich, dzięki czemu nie pozostaje obojętny na rodzące się między nimi uczucie.

Mimo dość sporej objętości, „Czas żniw” czyta się po prostu błyskawicznie, tak, że trudno się od niego oderwać. Podczas lektury pojawia się cała gama emocji i ręczę, że jeżeli zabierzecie się za czytanie późnym wieczorem, możecie mieć problemy z zaśnięciem. Dodatkowo jest to książka łatwa w odbiorze, dlatego nawet jeśli ktoś specjalnie nie gustuje w fantastyce, nie powinien mieć większych problemów z zagłębieniem się w fabułę. W dwóch słowach: chcę więcej! Nie mogę doczekać się ciągu dalszego i mam nadzieję, że jeszcze w tym roku kolejny tom trafi w moje ręce.

30 komentarzy:

  1. książka zapowiada się ciekawie, i szybko się czyta...szkoda tylko że ma być aż tyle tomów - nie lubię takich długich cykli :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście bywa to męczące. ;)

      Usuń
  2. Ja również nie mogę się doczekać kolejnego tomu :) Jestem strasznie ciekawa czy Paige spotka jeszcze Naczelnika...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też! Mam nadzieję, że ich wątek jeszcze się nie zakończył. :)

      Usuń
  3. Mnie też bardzo się podobała, czekam na drugi tom ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam negatywne opinie. Ale i tak chciałabym przeczytać, nawet się okazało, że jest w bibliotece [wypożyczone].

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolejna pozytywna recenzja!!! Włosy sobie z głowy wyrywam, bo obiecałam sobie żadnych więcej młodzieżówek fantasy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie taka typowa młodzieżówka, więc warto, naprawdę. :)

      Usuń
  6. Kolejna pozytywna recenzja!!! Włosy sobie z głowy wyrywam, bo obiecałam sobie żadnych więcej młodzieżówek fantasy!

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie mnie zachęciłaś :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Od momentu, gdy książkę zobaczyłam w zapowiedziach wydawniczych mam na nią ogromną ochotę. Mam nadzieję, że już niebawem będzie mi dane ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mi się podobała ta książka - rzeczywiście czyta się ją bardzo szybko, ale to dlatego, że wciąga ogromnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, po prostu nie da się odłożyć jej na półkę, strasznie wciągająca. :))

      Usuń
  10. Jestem bardzo ciekawa tej lektury

    OdpowiedzUsuń
  11. Przeczytałam taką ilość recenzji na temat tej książki, ale jednak nie przemawia do mnie. Na razie sobie odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę w końcu dorwać ten "Czas żniw", bo chodzi za mną od premiery chyba, a jeszcze nie miałam okazji go poznać.:(

    OdpowiedzUsuń
  13. doskonale rozumiem Twoją wcześniejszą postawę, bo ja do teraz opieram się tej serii. obszerna, dużo tomów i tematyka nagminnie wykorzystywana. skoro jednak Ty zostałaś tak mile nią zaskoczona, to może i ze mną spotkanie sie uda.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem ciekawa tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  15. Z reguły uciekam od takich książek, jak najdalej się da, jednak w końcu muszę spróbować. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetna historia, rewelacyjny pomysł, jasnowidze przeciw wszędobylskim wampirom i wilkołakom, elfom, czym tam chcecie co tu dużo mówić. Dla mnie bomba! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, zgadzam się z każdym Twoim słowem :D

      Usuń
  17. Na razie mam na razie co czytać, ale może kiedyś się przełamie co do takich pozycji jak ta :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak zobaczyłam tytuł, to moja pierwsza myśl skierowała się w stronę "Igrzysk śmierci"...;)
    Książka już na liście do przeczytania:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też w pierwszej chwili tytuł skojarzył mi się z Igrzyskami, ale na szczęście to zupełnie inna historia. :) Bardzo mnie to cieszy, mam nadzieję, że Tobie też przypadnie do gustu. :)

      Usuń
  19. Bardzo udany debiut młodziutkiej autorki :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)