środa, 14 maja 2014

Beth Revis - "Cienie ziemi"


Po latach kosmicznej wędrówki, ludzie z pokładu Błogosławionego nareszcie dotarli do celu: Centauri-Ziemi. Nadszedł czas, by obudzić zamrożonych i po raz pierwszy postawić stopę na obcej planecie - a dla znacznej większości, by po raz pierwszy postawić stopę na czymś innym niż podłoga statku. Początkowa radość zostaje jednak szybko zastąpiona przez panikę i przerażenie, gdy okazuje się, że Centauri-Ziemii nie można nazwać przyjaznym miejscem. Kolejni ludzie zaczynają umierać i zaczyna wydawać się, że upragniona planeta stanie się dla kolonistów miejscem, na którym prędko pożegnają się z życiem. Tajemnicze stworzenia nie są jedynym sekretem skrywanym przez Centauri-Ziemię, a powodzenie całej misji staje pod wielkim znakiem zapytania. Czy jest jeszcze jakaś nadzieja na spełnienie marzeń tysiąca ludzi o nowym domu?
„Nauczyłam się, że życie jest bardzo, bardzo kruche. Nauczyłam się, że można znać kogoś przez zaledwie parę dni i nigdy nie zapomnieć wrażenia, jakie na tobie wywarł. Nauczyłam się, że sztuka może być jednocześnie piękna i smutna. Nauczyłam się, że gdy ktoś cię kocha, zaczeka, aż ty poczujesz to samo. (...) Że „nie” czasem nie wystarczy, że życie nie jest sprawiedliwe, że moi rodzice nie zdołają mnie uratować, że nikt nie zdoła.”
„Cienie ziemi” to finał bestsellerowej trylogii science-fiction spod pióra Beth Revis. I choć jeszcze niedawno nie nazwałabym się osobą lubującą się w tym gatunku, to „W otchłani” jest jedną z dwóch serii, które sprawiły, że podróże kosmiczne zaczęły wydawać mi się o wiele bardziej fascynujące, a po lekturze „Cieni ziemi” mam ochotę wsiąść na statek kosmiczny i wybrać się na odkrywanie wszechświata.

Akcja toczy się dynamicznie, w zasadzie od samego początku wciąż coś się dzieje, a chwilę wytchnienia przynosi dopiero koniec. Autorka nie szczędzi także nieco makabrycznych opisów, przyprawiających o gęsią skórkę. Również i w tej części nie zabrakło zagadki, którą muszą rozwikłać główni bohaterowie, lecz tym razem jest ona chyba najbardziej znaczącą ze wszystkich. Za sprawą tego, że goni ich czas, napięcie jest odczuwalne. Podobnie zresztą jak poczucie zagrożenia - ofiarą nieprzyjaznej cywilizacji mógł stać się każdy, co mocno motywowało do przekręcania kolejnych stron i powtarzania sobie słów znanych wszystkim molom książkowym: „jeszcze tylko jeden rozdział...”

Amy i Starszy w ciągu całej trylogii rozwijają się, a kolejne doświadczenia wpływają na ich osobowości. Gdyby porównać zachowania tej dwójki z pierwszego i ostatniego tomu, z pewnością można zauważyć spore różnice, co stanowi dla mnie jedną z największych zalet tej serii. Postaci dorastają, ich charaktery wciąż się kształtują, nie pozostają obojętne na kolejne wydarzenia. Dzięki temu Amy i Starszy nie są bohaterami papierowymi, co z kolei sprawiło, że darzę ich sympatią.

Choć z jednej strony jestem usatysfakcjonowana opisem nowej planety, to równocześnie czuję pewien niedosyt. Mimo że Beth Revis poświęca czas na zapoznanie czytelnika z Centauri-Ziemią, to odrobinę rozczarowało mnie to, jak bardzo przypomina ona Ziemię, na której żyjemy teraz. Zdawałam sobie sprawę, że będą to dość podobne planety, gdyż zostało to już wcześniej wspomniane, to jednak liczyłam na trochę więcej różnic pomiędzy nimi niż dwa słońca czy odmienne rośliny, ponieważ odkrywanie takiego miejsca z pewnością sprawiłoby dużo więcej frajdy.

To, co po raz kolejny mnie nie zachwyciło, to wątek miłosny. Pod tym względem nie jestem w stanie w żaden sposób utożsamić się z Amy i Starszym, ich związek nie wzbudza we mnie kompletnie żadnych emocji, nie kibicowałam, by wszystko ułożyło się po ich myśli. Właściwie od samego początku było mi obojętne, czy uda im się pokonać przeciwności i będą razem, czy też zupełnie na odwrót. Autorce nie najlepiej wyszło kreowanie go, przez co nie mogłam w pełni zachwycić się lekturą.

„Cienie ziemi” to powieść, która okazała się być godną następczynią „W otchłani” i „Miliona słońc”. Beth Revis poprowadziła historię w ciekawy sposób, kończąc serię w mocnym stylu. Fani trylogii z pewnością będą usatysfakcjonowani takim zakończeniem; ja w zasadzie nie mam jej nic do zarzucenia poza niezbyt udanym wątkiem miłosnym. Żałuję tylko, że już nigdy nie poznam dalszych przygód Amy i Starszego - na pewno byłyby niesamowite.

W otchłani | Milion słońc | Cienie ziemi

11 komentarzy:

  1. Czytałam pierwszą część tej trylogii, jednak w miarę jak napotykam się na recenzje dalszych tomów, mam ogromną ochotę je przeczytać! Mam nadzieję, że już wkrótce je dorwę, bo przy "W otchłani" dobrze się bawiłam :3 Szkoda, że jak mówisz - wątek romantyczny jest nieco nieudany, bo dla mnie coś takiego w podobnych książkach jest ważne, ale cóż... Życie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o tej książce, ale muszę przyznać, że brzmi całkiem ciekawie, dlatego przyjrzę się jej bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedawno skończyłam drugą część i w tym momencie MARZĘ abym mogła w końvu przeczytać trzecią, kolejną część ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Powiem tak. Czytałam jedynie pierwszą część i jakos nie bardzo przypadła mi do gustu. To znaczy, dobra była, nawet ciekawa, jednak według mnie zabrakło jej tego czegoś i nawet nie przeczytałam kolejnej szansy. Zostawiłam tą serię. I nawet nie załuję, nie wiem, czy odnalazłabym się w tamtym świecie z tymi bohaterami.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię tę serię, więc pewnie sięgnę po 3 tom, tylko jeszcze sama nie wiem kiedy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie byłam aż tak zachwycona "W otchłani", ale chciałam dokończyć serię, dlatego kiedy zobaczyłam na półce w bibliotece "Milion słońc" stwierdziłam, że wezmę. Zakochałam się w drugiej części! Trzecią muszę mieć, a z tego, co piszesz, nie zawiodę się na zakończeniu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam jeszcze nic o tej serii, sprawdzę co i jak :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam żadnej części i przyznam szczerze, że zupełnie mnie do tej serii nie ciągnie :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Polubiłam dwie pierwsze części i nie mogę się doczekać, kiedy zabiorę się za tę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam tylko pierwszą część i książka umęczyła mnie potwornie. Z recenzji wynika, że styl pani Revis raczej się niezbyt poprawił, ale mam pytanie jak druga i trzecia część stoją pod względem logiki?

    Pierwsza część tak mordowała logikę i jakąkolwiek naukę, że dostawałam szału. Należę do typów maniaków sci-fi - dlatego takie rzeczy jak niespójna kreacja, brak podstaw naukowych czy ignorancja pod względem technicznym bardzo mi w książce przeszkadzała (ba - bardzo mnie odrzucała). Stąd pytanie - czy w "Milionie Słońc" i "Cieniach Ziemi" jest poprawa jeśli chodzi o logiczną i naukową stronę tekstu? Czy nadal autorka skupia się jedynie na opisywaniu przeżyć bohaterów i laniu wody?

    Z reguły nie lubię przekreślać serii na starcie, ale po pierwszej części jestem mocno zniechęcona...

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)