poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Libba Bray - "Wróżbiarze"


„Paskudny John, Paskudny John, w fartuchu pracę ma. Poderżnie gardło i kości weźmie, sprzeda za grosze dwa...”

Siedemnastoletnia Evie O'Neill po raz kolejny wpakowała się w kłopoty. Jej najnowszy wybryk przepełnił czarę goryczy, a rodzice postanowili wysłać ją z rodzinnego Ohio do Nowego Jorku, by spędziła tam parę miesięcy pod okiem wujka-naukowca. Dla dziewczyny to nie kara, lecz spełnienie jednego z najskrytszych marzeń: oto okazja, by rzucić miasto i jego mieszkańców na kolana. Szybko jednak okazuje się, że Nowy Jork nie jest zbyt bezpiecznym miejscem. Na wolności grasuje zabójca, który swe starannie zaplanowane zbrodnie popełnia z wyrachowaniem i okrucieństwem. A Evie ma dar, który może wykorzystać, by powstrzymać mordercę - chyba, że on dopadnie ją pierwszy...

Libba Bray jest autorką doskonale mi znana za sprawą cudownej trylogii Magiczny krąg i trochę słabszej powieści „MISSja survival". Po zawodzie, jaki spotkał mnie podczas lektury tej ostatniej książki, zabrałam się za ,Wróżbiarzy” z nadzieją, że ponownie będę miała okazję, żeby zachwycić się twórczością autorki. I wiecie co? „Wróżbiarze” przerośli moje najśmielsze oczekiwania!

Evie to ten typ bohaterki, który lubię najbardziej: twarda, odważna, z ciętym językiem, niepotrzebująca przedstawiciela płci męskiej do ochrony. Polubiłam ją - i jej skłonność do wpadania w tarapaty - już od pierwszych stron. Tej dziewczyny po prostu nie da się nie lubić, mimo kilku wad, które posiada, jednak sprawia to, że wydaje się być jeszcze bardziej ludzka. Jestem pewna, że gdybyśmy się poznały, zostałybyśmy przyjaciółkami (choć zapewne byłaby to przyjaźń pełna skandali i niebezpiecznych przygód). Już dawno nie udało mi się obdarzyć sympatią kogoś tak bardzo, jak Evie, przez co o wiele bardziej zaangażowałam się w historię.

„Wróżbiarze” to powieść osadzona w latach 20 ubiegłego wieku, a Libbie Bray świetnie udało się oddać klimat tamtych czasów. Osobiście przepadam za tym okresem, dlatego czytanie historii wypełnionej jazzem i specyficzną atmosferą było szalenie przyjemną sprawą.

To, co zdobyło chyba moje największe uznanie, to wątek kryminalny. Naprawdę rzadko bywa, by któraś z książek tego typu sprawiła, że przeszły mnie chociażby ciarki. „Wróżbiarze” natomiast nie raz i nie dwa wzbudzili we mnie lęk i niepokój, przez co parę razy oglądałam się przez ramię, żeby sprawdzić, czy przypadkiem ktoś za mną nie stoi (tak, teraz też to zrobiłam). Wątek morderstw był bardzo dobrze poprowadzony, Libba Bray nie stroniła od mocniejszych opisów, wzbudzając w czytelniku realne poczucie zagrożenia. Klimat momentami jest niesamowicie upiorny, dlatego raczej nie polecam czytania tej książki w nocy.
Autorka wplotła też do historii wątek paranormalny (nic w stylu wampiry, wilkołaki itd, obiecuję), który nadaje całości jeszcze trochę bardziej makabrycznego wydźwięku. Zostają wprowadzone także postacie wróżbiarzy, dzięki czemu w książce pojawia się więcej bohaterów, których losy wzbudzają sporą ciekawość. Nie mam pojęcia, jak udało się to Libbie Bray, ale nikt nie został pominięty, a wątki każdego z wróżbiarzy zostały dość mocno rozwinięte, przez co udało mi się ich całkiem nieźle poznać i obdarzyć pozytywnymi bądź negatywnymi uczuciami.

„Wróżbiarze” to dość potężna objętościowo pozycja, ale naprawdę niewarto się tym zrażać, ponieważ czyta się ją w błyskawicznym tempie, a ostatecznie i tak okazuje się, że tych kilkaset stron to zdecydowanie za mało. Kiedy nareszcie znalazłam chwilę, by poświęcić tej książce trochę więcej czasu, połknęłam ją w ciągu kilku godzin - zupełnie nie mogłam oderwać się od lektury (i ani trochę tego nie chciałam). Żałuję tylko, że mam już tę historię za sobą.

Podsumowując „Wróżbiarze” są ab-so-lut-nie fantastyczni i jestem pełna uznania dla Libby Bray i tym, że udało jej się zachwycić mnie po raz kolejny. Jeżeli lubicie tajemnice, bohaterów z charakterem i nie macie nic przeciwko strachowi towarzyszącemu lekturze, ta książka jest zdecydowanie dla was (a jeśli nie, to i tak dajcie jej szansę, bo warto). To chyba najlepsza powieść, jaką do tej pory przeczytałam w tym roku i mam nadzieję, że nie przyjdzie nam zbyt długo czekać na kontynuację.

A jak wasze plany na dzisiejszy wieczór? Z książką w ręku czy może przed telewizorem z nowym odcinkiem Gry o tron? :)

12 komentarzy:

  1. Oj wiele pozytywnych opinii przeczytałam na temat tej książki, ale nadal nie mogę się przełamać, aby po nią sięgnąć. Może kiedyś mi się to uda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nie myślałam, że „Wróżbiarze” są tak świetną powieścią. Zaskoczyłaś mnie i to totalnie. Teraz wprawdzie mam co innego w planach czytać, ale jak się uporam z moimi zaległościami to sięgnę po powyższą pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Całkiem lubię książki pani Bray, tej jeszcze nie przeczytałam, ale mam to w planach - zdecydowanie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam wiele dobrego o tej książce, ale objętość mnie przeraża :) Twoja opinia jednak zmniejsza moje obawy, chętnie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Druga część jest jedną z moim najbardziej wyczekiwanych premier 2014! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękna okłada, lubię takie tajemnicze, owiane nutką antyku. I coś czuję, że polubiłabym główną bohaterkę! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam tę książę, również mi się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  8. Opis brzmi fantastycznie. Chyba to coś dla mnie ;D
    Plany na dzisiejszy wieczór? Może jakieś ćwiczenia, troszkę nauki do egzaminu ...
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam Chciałbym zaprosić Cię do wyzwania pt"Gatunkowy miesięcznik" . Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawiła po sobie jakiś ślad. Pozdrawiam i zapraszam :)
    http://przeczytane-slowa.blogspot.com/2014/04/gatunkowy-miesiecznik-podsumowanie.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Zakochałam się w trylogii "Magiczny krąg" więc na 100% sięgnę i po "Wróżbiarzy" oraz po "MISSję Survival", które grzecznie czekają u mnie na półce ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakiś czas temu było głośnio o tej książce i wszyscy ja chwalili - w końcu muszę ją dorwać :P)

    OdpowiedzUsuń
  12. Już od dnia wydania mam ochotę na tę książkę, ale ciągle mi z nią nie po drodze. Może w końcu mi się uda ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)