piątek, 18 kwietnia 2014

FILM: Niezgodna, 2014


Po kolejnej wyniszczającej ludzkość wojnie, na ruinach Chicago został utworzony system, mający zapewnić bezpieczeństwo i stabilizację. Społeczeństwo zostało podzielone na pięć frakcji: Prawość, Altruizm, Serdeczność, Nieustraszoność i Erudycję. Wybór, którego młodzi ludzie dokonują podczas ceremonii, definiuje całe ich życie. Z wybranej frakcji nie ma powrotu, a zdecydowanie się na inną niż ta, w której się dorastało wraz z rodziną, rozdziela ich na zawsze z rodzicami. Przeprowadzane przed ceremonią wyboru symulacje mają pomóc nastolatkom w dokonaniu wyboru, ponieważ pokazują, do której z frakcji pasowałoby się najbardziej. Jednak w przypadku mieszkającej w Altruizmie Beatrice Prior test się nie sprawdza: jest Niezgodną, zagrożeniem dla systemu. Dziewczyna trzyma tę informację w tajemnicy, gdyż jej wyjawienie skończyłoby się śmiercią. Nastolatka porzuca rodzinną frakcję i decyduje się na Nieustraszoność, ale czy aby na pewno był to słuszny wybór?

Na ekranizację „Niezgodnej” czekałam już od dłuższego czasu, z większym lub mniejszym entuzjazmem. Początkowo nie byłam zbyt przekonana do obsady aktorskiej, gdyż czytając książkę zupełnie inaczej wyobrażałam sobie zarówno Tris (Shailene Woodley), jak i Cztery (Theo James). Na szczęście bardzo szybko przekonali mnie do siebie i po krótkim czasie przestał przeszkadzać mi taki dobór aktorów. Ich gra była przekonująca i  w zasadzie nie mam jej nic do zarzucenia.

Przyznam, że zupełnie nie spodziewałam się, że podczas seansu aż tak wczuję się w rozgrywające się na ekranie wydarzenia. Przeżywałam je wszystkie wraz z bohaterami, niejednokrotnie czułam się, jakbym towarzyszyła Tris i musiała robić to, co ona. Wszystkie akcje Nieustraszonych zostały przedstawione niezwykle obrazowo, tak, że dopiero oglądając film uświadomiłam sobie, jak niebezpieczne były niektóre z wykonywanych przez nich aktywności. Sprawiło to, że nie mogłam powstrzymać się od zastanawiania się, czy odważyłabym się zrobić te bardziej szalone rzeczy, ale momentami chciałam znaleźć się na miejscu Tris (scena z lotem nad Chicago - coś wspaniałego!).


Całą scenerię również uważam za udaną: wygląd frakcji i miasta został przedstawiony w sposób dość mocno przemawiający do widza; podobnie ma się rzecz ze strojami, które były przypisane do danej frakcji. Spodobał mi się także sposób pokazania symulacji, ponieważ czytając „Niezgodną” uważałam je za jeden z ciekawszych aspektów całej historii. Wszystko zostało ukazane w dokładnie taki sposób, jak to sobie wyobrażałam, a chwilami nawet lepszy i bardziej obrazowy.

Po raz pierwszy od bardzo dawna wyszłam z kina aż tak usatysfakcjonowana ekranizacją jakiejś książki. Ośmielę się nawet powiedzieć, że „Niezgodna” to najlepsza ekranizacja, z którą zetknęłam się w ciągu ostatnich kilku lat, bo choć na przykład „Miasto kości”, „Akademia wampirów”, „Niech będzie teraz” czy „Charlie” przypadły mi do gustu, to żaden z tych filmów nie był oparty na pierwowzorze tak dokładnie, jak „Niezgodna" (choć zdarzały się też takie adaptacje, że szkoda gadać: „Carrie”, „Piękne istoty”). Pierwsze dwie części czytałam grubo ponad rok temu, jednak raczej szczegółowo pamiętałam fabułę i naprawdę nie wydaje mi się, żeby jakieś ważniejsze wydarzenie zostało pominięte; zarazem jednak zapomniałam o kilku elementach, dlatego momentami nerwowo śledziłam kolejne wydarzenia, zachodząc w głowę, jaki finał będzie miała dana sytuacja.


Gorąco polecam wszystkim tę ekranizację, ponieważ wydaje mi się, że dość szerokie grono odbiorców będzie nią usatysfakcjonowane. Nawet, jeśli nie czytaliście żadnej z książek Veroniki Roth, z pewnością szybko odnajdziecie się w fabule, choć oczywiście zachęcam do wcześniejszego zapoznania się z pierwowzorem. :) „Niezgodna” to wciągający film akcji, wypełniony wieloma zwrotami akcji, realnym poczuciem zagrożenia, ze szczyptą humoru. Kto jeszcze nie widział, do kina marsz!

Recenzje książek:
Niezgodna

Swoją drogą, czy wie ktoś może, kiedy premiera ostatniej części trylogii (Wierna)? Znalazłam informację, że z 29.04 została przeniesiona na koniec maja, proszę, powiedzcie, że to nieprawda. :)

21 komentarzy:

  1. Ja dam sobie na jakiś czas spokój z tym filmem, chcę się najpierw zapoznać z książką, choć nie za bardzo mam teraz na to czas. Książek w kolejce mam tyle, że do końca roku miałabym co czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja już film oglądałam i jestem zachwycona. Zgodzę się z Tobą, że jest to jedna z lepszych ekranizacji :)
    Nie czytałam jeszcze "Zbuntowanej", lecz mam w planach :)
    A "Wierna" ma być przesunięta? Nie, o tym nie słyszałam i lepiej żeby nie :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. O książce słysze dzień w dzień z różnych źródeł, ale do filmu jakoś mnie nie ciągnie. :( Dodatkowo powiem (co może być główną przyczyną tego, o czym wspomniałam wyżej), że jestem zrozpaczona, że ta sama aktorka gra w "Niezgodnej" i w "Gwiazd Naszych Wina"!!! Chyba tego nie przeżyje! Nie moge oglądać jej jako Hazel Grace, a zaraz jako Beatrice Prior. W każdym bądź razie przeżywam głęboki kryzys. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. + ten sam aktor gra brata Tris w Niezgodnej i Augustusa w Gwiazd naszych wina. ;) hollywood nie takie znów duże?
      Ale film tak czy siak polecam, bo jest super. :)

      Usuń
  5. Filmu nie widziałam, książki również nie czytałam, ale wierzę na słowo, że ekranizacja udała się :) Koleżanka była na tym filmie i była zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  6. Film mam w planach, bo książka bardzo mi się podobała. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zastanawiałam się nad obejrzeniem tego filmu, no ale skoro tak zachwalasz, to czemu się na niego nie wybrać? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. podejrzewam, że jak zwykle zacznę od obejrzenia filmu, a później ewentualnie skuszę się na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jedna z lepiej zrobionych ekranizacji, nie mogę doczekać się kolejnej części :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba nie przepadam tego typu książkami, natomiast na film może się skuszę, zapowiada się nieźle :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Widziałam i jestem wręcz zaskoczona, że reżyser i scenarzyści tak świetnie wszystko przedstawili ^^. Muzyka jakoś za bardzo nie przypadła mi do gustu, ale to jest tylko mały minusik. Za to aktorzy bardzo dobrze się spisali, należą im się ciepłe brawa :D. Bardzo mi się spodobały tatuaże: szczególnie Czterego :3
    Co do podobieństwa książka a film, to myślę że zostało to niesamowicie przedstawione i niczego bym nie zmieniła.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam Niezgodną, na film idę w przyszłym tygodniu. Co do premiery "Wiernej" nie mam pojęcia. Książka miała być w kwietniu, ale Amber strasznie kombinuje.

    OdpowiedzUsuń
  13. Kolejny raz żałuje, że nie przeczytałam ksiżżki. A mam zasadę, że jak nie przeczytam to nie oglądam filmu. Za jakich czas na pewno po nią sięgnę :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Również wybrałam się do kina jakiś czas temu i mam bardzo podobne zdanie. Produkcja przypadła mi do gustu, choć nie jest idealnym odzwierciedleniem książki. I zgadzam się, że symulacje zostały ukazane jeszcze lepiej w filmie.

    No i WESOŁYCH życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam okazji obejrzeć tego filmu, muszę nadrobić zaległości. :P
    Zapraszam na rozdanie książkowe. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. nie mam ostatnio zaufania do ksiażek Amber - lubią nie wydawać finałowych tomów serii - ale na sam film do kina bym się wybrała. Igrzyska zrobiły na mnie pozytywne wrażenie, może z Niezgodną będzie tak samo.

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak. Tak. Czytałam. Oglądałam. Też bardzo mi się podobał film jak i aktorzy. Głowna bohaterka była śliczna a i cztery również niczego sobie. Zgadzam się że nie wybiegała Ona daleko poza treść samej książki :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mimo że nie czytałam książkowego pierwowzoru, film bardzo mi się podobał. Wciągający, akcja cały czas napięta, przy okazji sporo uczuć, trudnych wyborów. Nie miałam wrażenia, że to kolejny film o niczym ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)