środa, 23 kwietnia 2014

Beth Revis - "Milion słońc"


cisza
i gwiazdy

Po obaleniu dyktatury Najstarszego i zniwelowaniu zagrożenia w postaci Oriona, Starszy i Amy na nowo powracają do misji, którą jest dotarcie do nowej planety. Okazuje się jednak, że będzie to jeszcze trudniejsze, niż wydawało się na początku: na statku wybuchają konflikty, pozbawieni wpływu narkotyku ludzie zaczynają się buntować, pojawia się fala tajemniczych morderstw, godzących w autorytet Starszego i stawiających go w kręgu podejrzeń. Na domiar złego na jaw wychodzi sekret skrywany przez sterników od pokoleń: Błogosławiony... stoi w miejscu. Awaria silników nie pozwala na kontynuację wyprawy. W jednej chwili wszystkie marzenia  zostają rozwiane, zastąpione przez gorycz i beznadzieję. Czy jest jeszcze jakaś szansa na dotarcie do nowego domu?

„Milion słońc" to drugi tom trylogii Beth Revis zapoczątkowany przez „W otchłani”. Tym razem dwójka głównych bohaterów staje przed jeszcze trudniejszym niż poprzednio zadaniem, a przedstawione w książce wydarzenia są brutalniejsze i pełne napięcia. Bohaterowie zostają postawieni przed trudnymi wyborami, a ich decyzje mogą mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia misji.

To, co ogromnie przypadło mi do gustu w tej powieści, to wątek detektywistyczny i tajemnicza atmosfera, którą udało się wykreować autorce. Amy w poszukiwaniu wskazówek zostawionych jej przez Oriona momentami musi nieźle ruszyć głową, a czytelnik ma szansę zrobić to samo i sprawdzić swoje umiejętności dedukcyjne. Motyw ten wprowadza też sporo napięcia, dzięki czemu kartki przekręcane są jeszcze szybciej.

Ponownie nie brak klimatu, który towarzyszył mi w lekturze „W otchłani”. Z łatwością wyobraziłam sobie, że sama znajduję się w klaustrofobicznym statku, otoczonym jedynie przez gwiazdy. Bez wyjścia, bez prawdziwego nieba, bez ratunku z zewnątrz... Chwilami powodowało to poczucie zagrożenia, zmusiło mnie także do zastanowienia się, czy byłabym w stanie udać się na taką wyprawę, jeżeli wiedziałabym, że będę musiała spędzić wiele lat w zamknięciu - albo i całe życie - i dość szybko doszłam do wniosku, że odkrywanie innych planet muszę zostawić innym ludziom.

Beth Revis niezwykle plastycznie ukazała reakcje społeczności zamieszkującej statek i różne zachowania w obliczu wolnego wyboru. Niektórzy na myśl, że któregoś dnia mogą postawić nogę na nowej planecie, płakali ze szczęścia, inni wręcz przeciwnie, nie chcieli opuszczać dobrze znanego i względnie bezpiecznego statku, na którym spędzili całe życie. Takie różnice, a także nagle otrzymana możliwość samodzielnego decydowania o sobie, w efekcie doprowadziły do konfliktów i buntów.

Żeby nie było tak kolorowo, znalazło się też kilka rzeczy, które nieco osłabiły mój entuzjazm w stosunku do „Miliona słońc”. Z pewnością najważniejszą jest wątek miłosny, bo najzwyczajniej w świecie mnie nie przekonuje. Związek Amy i Starszego nie wywołuje we mnie żadnych emocji; uważam, że autorka powinna albo poświęcić mu więcej miejsca, albo zupełnie wykluczyć go z całej historii. Odniosłam wrażenie, że co jakiś czas przypominała sobie, że miała włączyć do powieści romans i wtedy pojawiało się kilka scen, których w zasadzie równie dobrze mogłoby nie być, ponieważ pozostałam wobec nich całkowicie obojętna.

Lekturą w pełni nie pozwolił mi się cieszyć również fakt, że na samym początku akcja toczy się dość leniwie i potrzeba trochę czasu, by książka się rozkręciła. Kiedy zacisnęłam zęby i przebrnęłam przez kilkadziesiąt stron, po niezbyt długim czasie znacznie bardziej zainteresowałam się fabułą i zaczęłam czerpać przyjemność z czytania. Na szczęście trudno przebrnąć tylko przez pierwszych kilka rozdziałów, jednak przyznam, że początkowo trochę zniechęciło mnie to do „Miliona słońc”.

Parę drobnych wad nie przeszkodziło mi w obdarzeniu kontynuacji „W otchłani” ogromną dozą sympatii. Kontynuację uważam za szalenie udaną, pełną zwrotów akcji, napięcia i tajemnic. To połączenie science fiction, przygody i romansu z pewnością przypadnie do gustu wielu osobom, a ja z pewnością mogę zaliczyć się do ich grona.

W otchłani | Milion słońc | Cienie ziemi

13 komentarzy:

  1. Jestem ciekawa tej części - już zgłosiłam się po egzemplarz :)

    Jeśli chodzi o wątek miłosny tej serii - jest on od początku słaby - autorka nie potrafi wzbudzić oczekiwanych emocji - to jest minus :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie się zgadzam, moim zdaniem seria dużo by zyskała, gdyby tego wątku w ogóle nie było, a autorka bardziej skupiłaby się na innych kwestiach, bo takie nie wiadomo co bardzo mi przeszkadza. :I Gdyby nie ten nieszczęsny "romans", byłabym po prostu zachwycona tą trylogią. ;)

      Usuń
  2. Niedawno skończyłam czytać i powoli piszę recenzje, jednak na pewno nie będzie tak dobrze przedstawiała powieści jak Twoja. Mi również ksiażka bardzo się podobała. Mam nadzieję że szybko uda mi się przeczytać kolejną część. A co do wątku- zgadzam się. Brakuje mu miejsca. Nie potrafiłam "wczuć się" w całą tą historię miłosną, pomimo że wątek samw sobie mi się podoba ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie potrafię odnaleźć się w science fiction. Próbowałam parę razy, lecz z miernym skutkiem. Wolę jednak obyczajówki i thrillery, dlatego tym razem podziękuje tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Polubiłam tę serię i cieszę się, że za niedługo wychodzi kolejna część.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam "W otchłani", gdyż przekonała mnie do niej śliczna okładka i pochlebne opinie, jednak kompletnie mi się nie spodobała. Właściwie cały czas ziewałam, tak bardzo mnie nudziła.
    Nie czytałam drugiej części i raczej tego nie zrobię, ale twoja recenzja jest bardzo ciekawa ;) Tak samo jak ty, uważam, że autorka poświęciła zbyt mało uwagi jeśli chodziło o miłość Straszego i Amy, przez co wydaje się to sztuczne ;/

    recenzje-ksiazek-i-wiecej.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja nie czytałam nawet pierwszej części i szczerze mówiąc jakoś specjalnie mnie nie zachwyca opis. Chyba sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba muszę się zabrać za tą trylogię ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa recenzja:) jeśli wpadnie mi do ręki trylogia to chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Spodobała mi się ta seria. CZekam na Trzecią część z niecierpliwością :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Już od dawna mam chrapkę na tę książkę. Tak bardzo chcę ją przeczytać, a nie wiem jak ją dostać albo w niższej cenie albo z wymiany. Ale to nie jest takie proste :P Zazdroszczę pisania takich dłuugich i fajnych recenzji :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam zaglądać co jakiś czas na allegro albo aros.pl - od jakiegoś czasu już tylko tam kupuję książki, bo mają bardzo przystępne ceny. :) Dziękuję bardzo! :)

      Usuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)