sobota, 8 lutego 2014

Robert Galbraith (J.K. Rowling) - "Wołanie kukułki"


Życie sławnych ludzi zawsze wzbudza wiele emocji. Fani chcą wiedzieć, czym zajmuje się ich idol w wolnym czasie, ci trochę bardziej nachalni pragną poznać jego sekrety, paparazzi starają się śledzić każdy krok szczególnie popularnych celebrytów, a gazety rozpisują się na temat ich coraz to nowszych poczynań. Z tego powodu trudno oddzielić się od szumu związanego z gwiazdami, często chcąc, nie chcąc dowiadujemy się szczegółów z życia także tych nielubianych przez nas osób. Albo szczegółów ich śmierci...

Cormoran Strike, niegdyś żołnierz, teraz prywatny detektyw po trzydziestce, tonie w długach. Interes nie prosperuje zbyt dobrze, brak nogi utraconej w wojsku doskwiera, a jakby tego było mało, właśnie rozstał się z wieloletnią narzeczoną, Charlotte. Jego los zaczyna nieco się odmieniać, kiedy przez drzwi jego agencji przechodzą przysłana przez Tymczasowe Rozwiązania sekretarka, Robin (na którą Cormorana i tak nie stać), a także nowy klient. Szybko okazuje się, że ten ostatni jest bratem supermodelki Luli Landry, która parę miesięcy wcześniej popełniła samobójstwo. John jednak nie zamierza pogodzić się z takim stanem rzeczy, wierzy, że jego siostra padła ofiarą zabójstwa, w związku z czym nalega, by detektyw zbadał tę sprawę. Mimo początkowej niechęci, Strike ostatecznie przystaje na prośby klienta i postanawia przyjąć zlecenie. I tak rozpoczyna się pogoń za mordercą...

J. K. Rowling chyba nie muszę nikomu przedstawiać, ponieważ wierzę, że każdy z Was choćby ze słyszenia zna nazwisko Harry'ego Pottera, młodego czarodzieja z Hogwartu. W „Wołaniu kukułki” autorka odcina się od bohatera, który przyniósł jej światową sławę, i pod pseudonimem przedstawia kryminalną historię z prywatnym detektywem w roli głównej.

Moim ulubionym aspektem całej powieści jest chyba więź powstała między Cormoranem a Robin. Z początkowej niechęci szybko zaczęła przeradzać się w przyjaźń. Relacja między tą dwójką wielokrotnie wywołała uśmiech na mojej twarzy, a momentami była - przepraszam, ale muszę użyć tego słowa - wręcz urocza. Naprawdę, czytanie o takiej więzi było czymś bardzo przyjemnym: żadnego romansu, po prostu taka przesympatyczna relacja.

Język i styl, którym posługuje się Rowling, jest bardzo plastyczny. Pisarka często opisuje drobne szczegóły, co, zamiast nużyć, jak to czasem bywa w przypadku tego typu opisów, jedynie pobudza wyobraźnię. Nie miałam najmniejszych problemów z wyobrażeniem sobie przedstawianych przez autorkę miejsc i sytuacji, gdyż niemal same stawały mi przed oczami. Na znaczną część książki składają się jednak świetnie skonstruowane dialogi, bo w końcu Cormoran, poszukując domniemanego mordercy, musi przesłuchać dość sporą liczbę osób. Dzięki rozmowom mamy okazję dowiedzieć się o tych ludziach naprawdę wiele, ponieważ Rowling eksponuje w nich charaktery całej plejady postaci. Nie brak tu też charakterystycznego dla autorki humoru, który co jakiś czas pojawia się w utworze i rozładowuje ponurą atmosferę związaną ze ściganiem przestępcy.

Zagadka, z którą muszą zmierzyć się Strike i Robin, to twardy orzech do zgryzienia. Próbowałam wydedukować, kto jest mordercą, ale niestety poległam. Fakt, brałam tę osobę przez chwilę pod uwagę, lecz szybko stwierdziłam, że to nie mogła być ona. Na swoje usprawiedliwienie dodam, że raczej nie czytam kryminałów (choć zamierzam trochę nadrobić zaległości w tym gatunku). Jestem jednak miłośniczką seriali kryminalnych, dlatego liczyłam, że uda mi się odkryć, kto jest zabójcą, niestety nie udało się.

Czytanie „Wołania kukułki” było niczym założenie po latach ulubionego swetra. Mimo, że jest to powieść niesamowicie odległa tematycznie od kochanego przeze mnie cyklu o Harrym, to styl Rowling pozostał ten sam i nawet, gdybym nie wiedziała, że to spod jej pióra wyszła powyższa książka, i tak miałabym pewne podejrzenia związane z tym, że Robert Galbraith może mieć z nią coś wspólnego. Podobno drugi tom serii został już napisany i mam szczerą nadzieję, że jest to prawdziwa informacja, bo najzwyczajniej w świecie chcę więcej! Chcę więcej Cormorana i Robin, więcej tajemniczych zagadek i tego niezwykłego klimatu. Jedna część to zdecydowanie za mało i liczę na to, że Rowling nie każe czekać zbyt długo  na kontynuację.

25 komentarzy:

  1. Zgadzam się w 100 % z Twoją recenzją. Świetny kryminał, czekam na dalsze przygody Cormorana :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z chęcią zabiorę się za tę książkę ; )

    OdpowiedzUsuń
  3. Tydzień temu wygnałam tę książkę i czekam teraz na listonosza. Mam nadzieję, że niebawem dotrze do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo chętnie przeczytam, jestem ciekawa, jak Rowling sprawdzi się w kryminale.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka czeka jeszcze na półce i chociaż Harrego Pottera uwielbiam to "Trafny wybór" nie był napisany dobrze i trochę boje się tego "Wołannia kukułki" :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Trafnego wyboru" jeszcze nie czytałam, ale spotkałam się z wieloma negatywnymi opiniami na temat tej książki. "Wołanie kukułki" jest świetne, więc warto dać mu szansę. :)

      Usuń
  6. A mi się tak średnio podobało- bywało, że się nudziłam i nie mogłam się skupić na lekturze. Wg mnie "Wołanie kukułki" jest dość schematyczne, i mimo że kryminały czytam raz na ruski rok, to miałam już do czynienia z lepszymi książkami :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo chętnie bym przeczytała i zapoznała się z "inną" Rowling, taką nie-Potterową ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Trochę mi głupio,że HP nie czytałam, mam nadzieję, że kiedyś mi się w końcu uda, ale wszystkie znaki wskazują na to, że zacznę moją znajomość z panią Rowling od tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie musisz przeczytać HP, poważnie. :) To seria mojego dzieciństwa, czytałam ją chyba milion razy. ;)

      Usuń
  9. Fajna książka, ale ma wady. Mimo to lektura mi się podobała, a Robin od razu zyskała sympatię :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Korci mnie przeczytanie tej książki :D
    Pozdrawiam :>

    OdpowiedzUsuń
  11. Czekam właśnie na tą książkę i już nie mogę się doczekać aż ja przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jako wielka fanka HP jak i samej Rowling nie wyobrażam sobie bym mogła pominąć "Wołanie kukułki". Na pewno kiedyś po tę pozycję sięgnę, zwłaszcza po tak ciekawej i pochlebnej opinii jak ta twoja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo cieszę się, że udało mi się Cię zachęcić, mam nadzieję, że "Wołanie kukułki" też przypadnie Ci do gustu. :)

      Usuń
  13. Świetna, bardzo dojrzała recenzja. Gdybyś nie pisała o sobie, pomyślałabym, że jesteś starszą osobą ;) Miło dowiedzieć się, że licealistki to też inteligentne, nie stroniące od literatury, świadome kobietki, które w dodatku nie cierpią na brak zasobu słów. Wybacz mi ten belferski ton, ale dałaś mi mały promyczek nadziei :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szalenie mi miło, dziękuję za takie słowa. :) Zapewniam, że tego typu licealistek jest o wiele więcej. :)

      Usuń
  14. Oczywiście na pewno ją przeczytam, nawet fajnie byłoby ją mieć na półce. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam tę książkę na półce i jestem ciekawa jej treści.

    OdpowiedzUsuń
  16. Przez długi czas unikałam jej szerokim łukiem, ale po ostatnim "wysypię" pozytywnych recenzji na temat "Wołania..." postanowiłam w końcu dać się skusić :P

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam w planach i nie mogę się doczekać jej lektury ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Widzę, że pozytywnie - cieszy mnie to, bo już czeka na mnie na półce i prawdę mówiąc, mimo że nigdy mnie specjalnie do kryminałów nie ciagnie, mam wrażenie, że "Wołanie kukułki" będzie strzałem w dziesiątkę :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Trochę mnie przeraził szum medialny wokół tej książki, ale koniec końców zdecydowałam się ją kupić - teraz czeka na swoją kolej na półce. To zabawne, ale ja zupełnie nie widzę w tej chwili J. K. Rowling jako autorki "Harry'ego Pottera", tym bardziej że ciężko go porównywać z powieściami, które pisze teraz. Zastanawiam się, czy jej książki mnie do siebie przekonają - "Trafnego wyboru" nie czytałam, głównie ze względu na masę negatywnych opinii, z jakimi się zetknęłam.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)