poniedziałek, 3 lutego 2014

Michael Grant - "Gone. Faza czwarta: Plaga"


Przezwyciężyli Niepokój.

Poradzili sobie z Głodem.

Stawili czoło Kłamstwom.

Czy uda im się przeżyć Plagę?

W Perdido Beach z każdym dniem dzieje się coraz gorzej. Zaczyna brakować wody, jedzenia, a także przywódcy, który poradziłby sobie z powstającymi w miasteczku problemami. Między dziećmi wybuchają konflikty, a trudne pod względem moralnym wybory stają się chlebem powszednim. Na domiar złego w Perdido Beach pojawia się śmiertelna choroba, której nie potrafi uleczyć nawet Lana, Uzdrowicielka. Grypa rozprzestrzenia się w błyskawicznym tempie, a szanse na wyzdrowienie są niewielkie. Prawdziwe niebezpieczeństwo czai się jednak poza murami miasta. Czy mieszkańcom Perdido Beach uda się i tym razem wyjść zwycięsko z opresji, czy może nie ma już dla nich ratunku?

Po raz pierwszy po serię „Gone” sięgnęłam już dobrych parę lat temu, i choć przypadła mi do gustu, to nie czułam palącej potrzeby, by czytać kolejne części. W końcu jednak postanowiłam jeszcze raz wrócić do Perdido Beach i była to jedna z lepszych decyzji czytelniczych, jaką podjęłam w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Zacznijmy od tego, że raczej nie jest to cykl dla ludzi o słabych nerwach. Michael Grant nie stroni od opisów, od których włos się jeży na głowie. Bywają fragmenty wywołujące dreszcz niepokoju czy, momentami, wręcz obrzydzenia. Niektóre sytuacje, którym muszą stawić czoło młode postaci, są po prostu upiorne, i naprawdę nie mam pojęcia, jak sama zachowałabym się na ich miejscu. Robaki zjadające ludzi żywcem? Są. Choroba, która sprawia, że zaczynasz kasłać swoimi wnętrznościami? Jest. A to dopiero początek atrakcji.

Bohaterami całej serii są nastolatkowie. Nie ma wśród nich ani jednego dorosłego, a taki stan rzeczy trwa od pamiętnego dnia, w którym wszyscy powyżej piętnastego roku życia po prostu zniknęli, a miasto otoczyła bariera nie do przekroczenia. Po raz kolejny mamy okazję obserwować zachowania zwyczajnych dzieciaków, postawionych w obliczu tej trudnej sytuacji. Autor zapewnia czytelnikowi plejadę przeróżnych postaci, jednak równocześnie nie boi się pozbawiać ich życia. Do moich zdecydowanych ulubieńców należą Diana, Dekka oraz Sam, natomiast Astrid to jedna z tych bohaterek, które wzbudzają żądzę mordu. Odnoszę wrażenie, że z tomu na tom robi się coraz bardziej irytująca, ale na szczęście w „Pladze” raczej nie wysuwała się na pierwszy plan.

Oczywiście, zapamiętałam tę serię jako ciekawą i godną uwagi, ale zapomniałam, że jest aż tak dobra. Gdy zaczęłam lekturę, zupełnie nie mogłam oderwać się od czytania i spędziłam cały dzień na śledzeniu losów mieszkańców miasteczka. Miłym dodatkiem są mapki znajdujące się na początku każdej części, co znacznie pomaga w wyobrażeniu i umiejscowieniu bohaterów w konkretnej przestrzeni.

„Plaga" to chyba najlepszy jak do tej pory tom cyklu „Gone. Zniknęli”. Czyta się go w błyskawicznym tempie, z wypiekami na twarzy, a towarzyszy temu nerwowe przekręcanie kartek i okrzyki zdziwienia i/lub obrzydzenia. Z pewnością nie są to książki, które czyta się bez większych emocji, bo po prostu nie sposób nie przeżywać przedstawianych przez Michaela Granta wydarzeń niemal na równi z wykreowanymi przez niego postaciami. Teraz nie mam innego wyjścia, jak tylko zmierzyć się z Ciemnością.

GONE
Niepokój | Głód | Kłamstwa | Plaga | Ciemność | Światło

17 komentarzy:

  1. A mnie mimo wszystko nie kusi jakoś by zaznajomić się z tym cyklem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może jednak? Naprawdę warto. :)

      Usuń
  2. Czytałam. Jedna z gorszych części :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poważnie? Jak dla mnie to najlepsza część jak do tej pory. :)

      Usuń
  3. Mam w planach tę serię, ale najpierw chce ukończyć cykl JUTRO, którego zostało mi jeszcze dwa tomy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też zostały dwa tomy Jutra, ale Gone podoba mi się dużo bardziej. :)

      Usuń
  4. Hm, mnie się "Plaga" podobała jakoś mniej od reszty, ale lubię całą serię. Moim ulubionym jest tom szósty ; )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że część szósta także mnie zachwyci. :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. W takim razie nie ma co się jej opierać. :))

      Usuń
  6. Witaj :)
    Chciałabym Cię zaprosić do udziału w moim autorskim wyzwaniu - Czytam Opasłe Tomiska
    szczegóły tutaj: http://recenzjeami.blogspot.com/2014/02/wyzwanie-czytam-opase-tomiska_4.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak czytałam Twoją recenzję, to aż mi się zachciało przeczytać jeszcze raz całą serię ;) Czwartą fazę wspominam bardzo dobrze, ale ciężko by mi było wyróżnić ulubioną z wszystkich sześciu. Na szóstej się po prostu popłakałam, tak mi Grant na emocjach grał przez te wszystkie fazy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło. :) Jejku, tylko zaostrzyłaś mi apetyt na dwie następne części, koniecznie muszę się w nie zaopatrzyć. :)

      Usuń
  8. Co tu dużo mówić: ubóstwiam całą serię. Mi chyba najbardziej podobała się 6 cześć (chociaż każdą czytałam z szybkością światła), ale raczej dlatego, że jest to ostatni tom, a przez to wywołał we mnie całe mnóstwo emocji. Przepłakałam 50 ostatnich stron. Oczywiście, to mój ulubiony bohater zginął. Zawsze to samo... :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba mam w sobie jakieś masochistyczne skłonności, ale zazwyczaj nabardziej zżyta czuję się z książkami, które smutno się kończą/mój ulubiony bohater umiera/płaczę przez pół książki, dlatego są duże szanse, że 6 część też ostatecznie najbardziej mi się spodoba. :)

      Usuń
    2. Ja nienawidzę, kiedy umiera mój ulubieniec, ale jak ja złość, jeśli w książce ktoś ma zginać, to na 95% ginie bohater, którego polubiłam najbardziej. Jakaś klątwa czy coś... :3 Zaczynam się przyzwyczajać... A jaki jest Twój ulubiony bohater w "Gone"? :)

      Usuń
  9. Oj ja już też powinienem się zabrać za tę część bo od paru miesięcy na mnie czeka. Ciekawe czy mnie również najbardziej spodoba się ten tom, bo "Kłamstwa" jak na razie były dla mnie najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)