poniedziałek, 17 lutego 2014

Cassandra Clare - "Mechaniczna księżniczka"


-UWAGA, SPOJLERY!-

Diabelskie maszyny nie znają litości. Diabelskie maszyny nie znają żalu. Diabelskie maszyny są niezliczone. Diabelskie maszyny nigdy nie przestaną przybywać.

Czasy spokoju Nefilim dobiegły końca. Mortmain pozostaje nieuchwytny, co czyni go jeszcze bardziej niebezpiecznym, a jego mechaniczne automaty zaczynają stwarzać coraz większe zagrożenie. Do dokończenia planu brakuje mu tylko Tessy Gray, gotowej poświęcić się za tych, których kocha najbardziej, co z łatwością można wykorzystać przeciw niej. Jest też jeszcze jedna walka, którą muszą stoczyć Will i Jem, młodzi Nocni Łowcy: walka o serce Tessy.
„Każde serce ma swoją melodię. Ty znasz moją.”
„Mechaniczna księżniczka” to finałowy tom trylogii Diabelskie Maszyny autorstwa Cassandry Clare. Szybko zakochałam się w świecie wykreowanym przez pisarkę i niesamowicie przeżywałam losy bohaterów, a ukryte przez nią powiązania z Darami Anioła sprawiły, że chyba nigdy nie zwątpię w jej geniusz. Wobec ostatniej części tej serii miałam spore wymagania, które równocześnie zostały i nie zostały spełnione.

Wydaje mi się, że niemal każdy powinien sięgnąć po ten cykl. Jeżeli nie dla fabuły czy emocji, które wywołuje, to z powodu pięknego języka. Zazwyczaj nie lubię, gdy czytane przeze mnie książki momentami pisane są aż nazbyt poetyckim językiem, do którego wkrada się patos, ale w tym przypadku pasował on idealnie. Mowy bohaterów mówiące o ich uczuciach ogromnie mnie poruszyły, a Cassandrze Clare udało się napisać je w taki sposób, że nie brzmiały sztucznie czy kiczowato, ale prawdziwie i szczerze. Nie mam pojęcia, jak autorce udało się to osiągnąć, lecz jestem pod wielkim wrażeniem, bo choć zdecydowanie jestem romantyczką, to niewiele książkowych wyznań miłosnych poruszyło mnie tak, jak stało się to w przypadku tej pozycji.

Podobnie jak w poprzednich tomach, tak i w tym nie brakuje elementu trójkąta miłosnego. Tak właśnie powinno się je pisać! Uwaga wszyscy pisarze, bierzcie przykład z sytuacji Jema, Tessy i Willa! Nie znoszę trójkątów miłosnych, unikam ich jak ognia, jednak w przypadku tej serii rozumiałam rozterki Tessy, bo sama miałam wątpliwości, którego powinna wybrać. Ostatecznie jednak muszę stwierdzić, że choć kocham Jema, to Will skradł moje serce i to on byłby idealny dla Tessy. Ich cudowna miłość do książek, to, że obydwoje byli w pewnym sensie zranieni, jego gotowość do usunięcia się w cień, byle zapewnić szczęście ukochanej dziewczynie i swojemu parabatai... Team Will, zdecydowanie.
„Pamiętam, co mi kiedyś powiedziałaś. Że słowa mają moc zmieniania nas. Twoje mnie zmieniły, Tess. Uczyniły mnie lepszym człowiekiem. Życie to książka i są w niej tysiące stron, których jeszcze nie przeczytałem. Przeczytam je razem z tobą, ile się da, zanim umrę...”
To już ostatni tom, dlatego nie brakowało w nim walk czy dramatycznych zwrotów akcji, jednak czy aby nie zbyt dramatycznych? Momentami brakowało mi jakiegoś głosu rozsądku, zwłaszcza, gdy Nefilim działali pod wpływem impulsu, nie myśląc o konsekwencjach. Trochę denerwowało mnie też to, że Tessa po prostu pchała się do walki, nawet, gdy była proszona przez Nocnych Łowców, by się gdzieś ukryła. Iluż kłopotów by oszczędziła, gdyby parę razy po prostu trzymała się na uboczu! Naprawdę, rozumiem, że chciała pomóc i tak dalej, ale pomijając nawet fakt, że nie była szczególnie doświadczona w walce i miała braki w wiedzy na ten temat, często kończyło się tak, że w ostatecznym rozrachunku, to ją trzeba było ratować. Nie zrozumcie mnie źle, silne bohaterki należą do moich ulubionych, ale poważnie, kto wyrywa się do walki z demonem, będąc w sukni ślubnej?

Pozostając w temacie denerwujących postaci, numerem jeden na mojej liście od dziś jest Konsul Wayland. Nie sądzę, by na świecie były słowa opisujące, jak beznadziejną był osobą. Ignorował wszystkie pomysły czy wiadomości od Charlotte, wychodząc z przekonania, że skoro jest kobietą w ciąży, jej osąd jest nieobiektywny i przesłonięty emocjami. Mam nadzieję, że to trochę usprawiedliwia ulgę, jaką poczułam, gdy nareszcie zginął.

Największym zaskoczeniem całej książki był dla mnie moment, gdy okazało się, że Jem jednak nie umarł, jak sądziłam, a stał się Cichym Bratem. Byłam święcie przekonana, że brak narkotyku go zabił i z trudem powstrzymywałam łzy, gdy run parabatai na ciele Willa zaczął krwawić. Zupełnie się tego nie spodziewałam, zwłaszcza, że w poprzednich rozmowach z Tessą Jem odrzucał takie wyjście z sytuacji. 

Uważam „Mechaniczną księżniczkę” za świetne zakończenie cyklu, choć nie przyniosła ona wszystkich odpowiedzi (nie wiedziałam, że z Cichego Brata można znów zmienić się w Nocnego Łowcę, na czym to dokładnie polega?, jak znaleziono narkotyk?, skoro Tessa jest w połowie Nocną Łowczynią, w połowie demonem, to kim są jej dzieci?, itd., itd.), a ostatnich kilkadziesiąt stron, może poza słodko-gorzkim epilogiem, było trochę przesłodzone. Mimo wszystko mogę uznać tę serię za jedną ze swoich ulubionych i kiedyś na pewno do niej wrócę, bo to piękna historia o miłości, przyjaźni i poświęceniu.
„Ze łzami płynącymi po twarzy Cecily przypomniała bratu piękną mowę, którą wygłosił na jej ślubie z Gabriele, a na koniec rzekł: „Drogi Boże, myślałem, że ona wychodzi za Gideona. Cofam wszystko”.”
Diabelskie Maszyny:
Mechaniczny anioł | Mechaniczny książę | Mechaniczna księżniczka 

16 komentarzy:

  1. No nie ma bata, muszę w końcu zabrać się za tą serię

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie dlatego ja nie jestem pewna, czy chcę przeczytać ostatni tom, bo domyślam się, że może być w pewnych momentach przerysowany, a zachowania bohaterów - irracjonalne.

    OdpowiedzUsuń
  3. książkę mam w planie, ale nie wiem kiedy mi się uda go spełnić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam tę książkę, Clare to mistrzyni :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię Clare :) Jak tylko skończę serię Miasta Kości, wezmę się za tę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piszesz, że spoilery, więc wybacz nie przeczytam, bo potem będę żałować tego ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Marzę o tej serii, ale najpierw chce skończyć czytać cykl ,,Dary Anioła'.

    OdpowiedzUsuń
  8. Polubiłam tę serię, choć się tego nie spodziewałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Od jakichś trzech lat czaję się na tę serię Cassandry Clare, bo Dary Anioła zupełnie mnie zauroczyły... Muszę się w końcu zmobilizować, szczególnie jeśli osoba o podobnym guście, co wnioskuję po recenzjach, zalicza tę pozycję do ulubionych. Ech, ciężkie jest życie mola książkowego ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba każdy ma ostatnią część za sobą oprócz mnie. :( A po prostu muszę się dowiedzieć, co będzie z Willem, bo pokochałam go od pierwszych kartek. Oby znalazł szczęście. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kocham te książki, nie mam zielonego pojęcia co Cassanda Clare ma w sobie, jednak wszystkie powieści spod jej pióra (poza 4 i 5 częścią "Darów Anioła") to coś, co po prostu połykam i jestem wiecznie nienasycona. A zakończenie "Mechanicznej..."? Epickie!

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna recenzja. Już nie mogę się doczekać, kiedy bliżej poznam tą historię (czeka cierpliwie na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  13. "ukryte przez nią powiązania z Darami Anioła sprawiły, że chyba nigdy nie zwątpię w jej geniusz" - To jest chyba najfajniejsze, takie odkrywanie nawiązań do pozostałych książek danego twórcy. Ostatnio sobie pomyślałam, że byłoby super, gdyby bohaterowie kryminału Rowling (jeszcze się z nim nie zapoznałam) czytali Pottera. ;)
    Na tym zakończę, bo opisywanej przez ciebie serii (jeszcze?) nie znam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Cała seria jeszcze przede mną, ale już nie mogę się doczekać ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie sięgnęłam jeszcze po żadną z serii Clare, ale słyszałam o nich wiele dobrego i chyba wreszcie pora wybrać się do biblioteki. Czytając recenzję ostatniej książki z serii "Diabelskich Maszyn" został wzbudzony mój czytelniczy głód. Dziękuję Ci za to :)

    Pozdrawiam cieplutko
    http://zyj-lepiej.blogspot.com/

    Ps. Wszystko ok z Twoim blogiem? Chciałam wpisać się do obserwatorów ale cały czas wyskakuje mi jakiś błąd :( Kilka dni temu tez tak było :(

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że na niektóre pytania znajdziesz odpowiedź w CoHF :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)