piątek, 17 stycznia 2014

Michelle Hodkin - "The Unbecoming of Mara Dyer"


Całe życie Mary Dyer wywróciło się do góry nogami jednej nocy. Kiedy dziewczyna budzi się w szpitalu, nie pamięta, co działo się przez ostatnich kilka dni. Okazuje się, że wraz z przyjaciółmi i chłopakiem wybrała się do opuszczonego psychiatryka, który zawalił się podczas ich wizyty. Jedynie Marze udało się ujść z życiem. Żeby uciec przed przeszłością i wspomnieniami, nastolatka razem z rodziną przeprowadza się do innego miasta, by tam spróbować ułożyć sobie życie na nowo. Gdy jednak dziewczyna zaczyna mieć halucynacje, a ludzie wokół niej umierają, zaczyna wątpić, czy kiedykolwiek uda jej się zostawić przeszłość za sobą. A kiedy na jej drodze pojawia się Noah, wszystko komplikuje się jeszcze bardziej...

Na myśl o "The Unbecoming of Mara Dyer" do głowy przychodzi mi przede wszystkim panujący w książce klimat. Michelle Hodkin stopniowo buduje napięcie, a cienka linia między rzeczywistością a halucynacjami dodatkowo zwiększa poczucie niepokoju. Momentami zupełnie nie wiedziałam już, co jest prawdą, a co jedynie wyobraźnią Mary, ponieważ opisywane przez nią wydarzenia są sugestywne i oddziałują na wyobraźnię. Ze strony na stronę powstaje uczucie paranoi; główna bohaterka sama nie wie, czy może ufać własnym zmysłom i ma wrażenie, że zaczyna popadać w obłęd.

Czytanie o losach Mary stanowiło czystą przyjemność, głównie dlatego, że okazała się ona być typem postaci, który bardzo lubię. Choć jest zagubiona i nie wie, komu może wierzyć, potrafi się odgryźć i nie boi się walczyć o swoje. Bywa bezczelna i ironiczna, lecz nie jest też bohaterką idealną, która nie popełnia żadnych błędów. No a Noah... Za każdym razem, kiedy pojawiał się na kartkach książki, miałam ochotę powiedzieć coś w stylu ASDFGHJKL. Nie mogę powstrzymać swoich zachwytów, ale Noah po prostu skradł moje serce jeszcze zanim udało mu się zrobić to samo z Marą. Momentami przywodził mi trochę na myśl Jace'a z Darów Anioła, ale broń Boże nie jest do niego szczególnie podobny, choć i jednego, i drugiego absolutnie uwielbiam (ten typ już chyba tak ma). Sceny z Noahem i Marą były tak świetne, że nie jestem w stanie wyrazić tego słowami. Bywały momenty, kiedy zupełnie nie mogłam przestać się śmiać, ale przez większość czasu chciałam zrobić mniej więcej TO. Autorka chwilami "daje się ponieść chwili", jednak ponieważ całość książki ma raczej mroczniejszy klimat, nie mam jej tego za złe, wręcz przeciwnie, jestem po prostu wniebowzięta wątkiem Noaha i Mary, bo został on poprowadzony w naprawdę niezły sposób.

Styl Michelle Hodkin należy do tych z rodzaju przyjemnych i plastycznych, co było dodatkowym plusem, ponieważ nawet czytając tę książkę w oryginale, nie miałam większych problemów, by wciągnąć się w całą historię. A jest w co się wciągać. :) Wieczorami musiałam przekonywać samą siebie, że jednak warto wysypiać się do szkoły, choć i tak najchętniej spędziłabym czas na czytaniu "The Unbecoming of Mara Dyer". Nie mogę też narzekać na przewidywalność, gdyż zdarzały się takie zwroty akcji, których nie udało mi przewidzieć. A zakończenie po prostu wbija w fotel.

Nie mam pojęcia, jak uda mi się dożyć do chwili, w której dotrze do mnie drugi tom serii. Słowem, Michelle Hodkin odwaliła kawał dobrej roboty. No i ta okładka... cudowna, idealnie oddaje klimat książki. Jestem jak najbardziej na tak!


24 komentarze:

  1. Brzmi arcyciekawie. Chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też niedawno przeczytałam i moja recenzja z pewnością będzie pozytywna :)
    Noah też trochę przypominał mi Jace'a, głównie ze względu na inteligencję i sarkazm ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam na recenzję. :)
      Trochę cech rzeczywiście mają wspólnych, ale cieszę się, że jednak są od siebie różni. :)

      Usuń
  3. Czytałam 2 lata temu i byłam zachwycona! Od jakiegoś czasu planuję odświeżyć sobie tą książkę, ale czekam na wydanie 3 części i wtedy sobie zrobię taki maraton :D
    A gdzie zamawiałaś książkę, jeśli można wiedzieć? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, super pomysł. :D Ja chyba nie mam tyle cierpliwości, żeby czekać do czerwca. ;)
      Jasne, książkę zamawiałam tutaj:
      http://www.bookdepository.co.uk

      Usuń
  4. No ludziska jesteście bezlitośni! :( trafiam ostatnio stale na (bardzo!) pochlebne opinie tej pozycji a w pl jak nie było tak nie ma :( I gdzie tu sprawiedliwość? A Patka choć angielski lubi to rozumie tylko tyle ile musi więc zapewne lektura była by raczej męcząca niż przyjemna... Moze by tak zebrać recenzje do kupy i podesłać jakiemuś dobremu wydawcy?...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, ostatnio Mara Dyer jest dość popularna na blogach książkowych. :) Może jednak warto spróbować? Nieznane słówka zawsze można sprawdzić w słowniku, a potem jaka satysfakcja, że udało się przeczytać całość. :) To całkiem niezły pomysł, może któryś z nich by się skusił na wydanie. :)

      Usuń
    2. Więc można by coś takiego zorganizować, trzeba tylko wybrać odpowiednie wydawnictwo i poprosić kilka recenzentek o zgodę do wykorzystania w wiadomości linków z recenzjami. Mogłabym zająć się stworzeniem takiego listu. Chyba zacznę o tym myśleć na poważnie ;)

      Usuń
  5. Ja chcę to przeczytać! *.* Jeszcze nic ostatnimi czasy mnie tak nie zaintrygowało... czy w Polsce będzie premiera tej książki? Wiesz coś na ten temat? :3
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie mam żadnych informacji na ten temat. Na dzień dzisiejszy nic nie wiadomo, by któreś z wydawnictw było zainteresowane tą książką. :(

      Usuń
  6. Byłoby miło gdyby zdecydowali się to u nas wydać, bo niestety w oryginale przeczytać nie mogę (daleko mi do biegłego czytania po angielsku), a jestem bardzo zainteresowana tą pozycją. Okładka faktycznie piękna. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam. :) Okładki kolejnych tomów też są cudowne. :)

      Usuń
  7. zapowiada się interesująco - może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Okładka jest bajeczna! :3 A opis książki tak mnie intryguje, że z chęcią bym się z nią zapoznała! Od zaraz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, okładka jest wspaniała. :) I słusznie! :)

      Usuń
  9. PS. Nominowałam cię w Liebster Blog Award ^^ Szczegóły u mnie na blogu http://ognistastrzala.blogspot.com/2014/01/lepiej-pozno-niz-pozniej-czyli-liebster.html

    OdpowiedzUsuń
  10. eM już od jakiegoś czasu czai się i czai na tę książkę, ale jakoś zawsze przechodzi jej koło nosa. A potem o niej zapomina. A potem ktoś jej o niej przypomni, a eM ma wtedy sesję.
    Ktoś jak Jace z Darów Anioła, ale nie do końca? Awwwwwwww.
    Ta sesja musi się szybko skończyć! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że sesja minie raz dwa i będziesz mogła w końcu przeczytać tę książkę. :) Awwwwww w zasadzie najlepiej opisuje Noaha. :D

      Usuń
  11. Podoba mi się szalenie już po samym opisie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Brzmi naprawdę kusząco :D Mam nadzieję, że któreś z naszych wydawnictw skusi się na tę powieść i przetłumaczy ją :P Jak nie to pozostanie mi jedynie poszukać oryginalnej wersji :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałaś w oryginale? Och, zazdroszczę!
    Jak ja bardzo bardzo czekam na ta książkę w Polsce, mam głęboka nadzieję że ją ktoś wyda.... Bardzo bym chciała przeczytać, oj bardzo! Tyle o niej słyszałam szczególnie na amerykańskim yt. Wszyscy chwalą.. Och zazdroszczę wrażeń :)

    No i przepiekna okładka! (niech w Polsce też taka zrobią!)

    zapraszam ciepło - http://recenzjeami.blogspot.com/
    dodałam Cię do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Psychiatryk, halucynacje, paranoja... lubię takie klimaty, zapowiada się bardzo ciekawie :D
    A okładka to już w ogóle prześwietna ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)