czwartek, 30 stycznia 2014

Lauren Barnholdt - "Nie mogę powiedzieć ci prawdy"


On, ona i kilka niebezpiecznych sekretów

Kelsey to wzorowa uczennica, pełna ambicji i planów. Wydaje się, że wszystkie jej marzenia się spełnią, jednak pewnego dnia dzieje się coś, czego nikt się nie spodziewał, także sama Kelsey - dziewczyna traci kontrolę, a konsekwencją jej zachowania jest wyrzucenie ze szkoły. Nastolatka jest zdruzgotana, natomiast wszystkie nadzieje na przyszłość stają pod znakiem zapytania. To ostatnia szansa, by pokazać, na co ją stać. Chyba, że tym razem też coś pójdzie nie tak...

Isaac jest synem senatora. Po tym, jak został wyrzucony z poprzedniej szkoły, placówka publiczna, do której zapisał go ojciec, staje się ostatnią deską ratunku - nad chłopakiem wisi groźba wysłania do szkoły z internatem w Europie. Przypadkowe spotkanie tej dwójki staje się początkiem znajomości, której finał zaskoczy nawet ich samych.

Nie nazwałabym się miłośniczką książek typowo młodzieżowych, jednak od czasu do czasu zdarza mi się sięgnąć po jakąś pozycję z tego gatunku i absolutnie się nią zachwycić (jak było to na przykład z „Tak blisko...” Tamary Webber), lecz bywają także gorzkie rozczarowania. Do której grupy trafiło „Nie mogę powiedzieć ci prawdy”?

Narracja prowadzona jest dwutorowo, przez co czytelnik ma okazję poznać punkt widzenia zarówno Kelsey, jak i Isaaca. Zazwyczaj bardzo lubię taki zabieg w czytanych przeze mnie powieściach, jednak nie w tym przypadku, głównie z powodu kreacji głównych bohaterów. O ile Isaaca całkiem polubiłam - taki zwyczajny chłopak, z własnymi problemami, z poczuciem humoru i dystansem do świata - o tyle z Kelsey miałam niemały problem. Denerwowało mnie w niej wszystko, od imienia po zachowanie. Traktowała wszystkich z góry, oceniała ludzi jeszcze nawet ich nie znając, „zadzierała nosa”. Kiedy myślałam, że nie da się nie lubić kogoś jeszcze bardziej, Kelsey udowadniała mi, że się mylę. Naprawdę, dawno nie zetknęłam się z tak irytującą postacią i na chwilę obecną nie przychodzi mi do głowy nikt, kto mógłby z nią konkurować.

Bohaterowie drugoplanowi jakoś specjalnie nie zachwycają. Podczas lektury miałam wrażenie, że Lauren Barnholdt ma pod ręką spis wszystkich stereotypów, jakie kiedykolwiek powstały i w oparciu o nie tworzy kolejne postaci. Ładna dziewczyna - szalona, z perspektywami na zawodowego prześladowcę, przy tym oczywiście nie grzeszy inteligencją, przystojny chłopak - istnieje tylko po to, by wykorzystywać kolejne naiwne nastolatki, i tak dalej. Poważnie?

Główna intryga również wywołała we mnie uczucie zawodu. Nie chcę zdradzić wam zbyt wiele, jeżeli chodzi o treść, jednak po skończeniu lektury po prostu nie mogłam uwierzyć, że cały konflikt opiera się na czymś takim. Liczyłam na coś trochę bardziej skomplikowanego lub też na coś, co rzeczywiście mogłoby zagrozić związkowi Isaaca i Kelsey. Niestety, nieco się przeliczyłam.

„Nie mogę powiedzieć ci prawdy” nie składa się z samych minusów (na szczęście). Dzięki krótkim rozdziałom i całkiem przyjemnemu stylowi autorki, książkę czyta się w dość szybkim tempie, tak, że zanim to zauważyłam, byłam już w połowie. Trzeba też przyznać, że jest całkiem wciągająca, choć odłożenie jej na półkę nie stanowiło dla mnie większego problemu. 

Jest to powieść niezwykle przeciętna, i choć przeczytanie jej nie przysporzyło mi specjalnych trudności, może poza nasilającą się z każdą stroną ochotą na uduszenie Kelsey, to jestem niemal pewna, że nie zostanie ona w mojej głowie na długo. Nie żałuję, że ją przeczytałam, jednak z pewnością nie zrobię tego po raz kolejny, a twórczość Lauren Barnholdt będę omijać szerokim łukiem.

17 komentarzy:

  1. Przyznaję, że Twoja recenzja ostudziła mój entuzjazm, co do tej lektury

    OdpowiedzUsuń
  2. Trochę mnie zmartwiłaś, bo myślałam, że będzie to znacznie lepsza powieść niż opisujesz, ale i tak akurat leży u mnie na półce, więc przypuszczam, że prędzej, czy później ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam na recenzję, jestem ciekawa, jakie będziesz mieć wrażenia po lekturze. :)

      Usuń
  3. Czytałam i rzeczywiście jest to pozycja dosyć średnia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama niedawno przeczytałam tę powieść i zgadzam się z recenzją - szczególnie ta wielka tajemnica, przez którą głowni bohaterowie byli w konflikcie, spodziewałam się, że będzie bardziej... szokująca? No cóż, nie wszystko idzie po naszej myśli. ;) Kelsey faktycznie jest irytującą bohaterka, ale chyba żadna nie przebiję Natki z "Pamiętnika nastolatki" naszej rodaczki. Kto czytał, ten wie, o co chodzi. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No naprawdę, nie mogłam się nadziwić, że cała ta afera powstała w oparciu o coś takiego. ;) O matko, zupełnie zapomniałam o Natce. :D Czytałam tylko pierwszą część tej serii, i było to o jedną część za dużo. ;)

      Usuń
    2. To tę pierwsza części można jej wybaczyć, bo Natka miała 14 lat. Ale to, że była taka samo niedojrzała i w wieku 19 lat? Natalia plasuje się u mnie na pierwszym miejscu listy "Bohaterki, do których pałam żądzą mordu". :D

      Usuń
    3. W takim razie naprawdę cieszę się, że następne tomy sobie odpuściłam, bo nie wiem, czy zdzierżyłabym zachowanie tej nieszczęsnej Natki. :))

      Usuń
  5. Czytałam innej książkę tej autorki i wspominam ją całkiem nieźle, ale nie jestem zachęcona do sięgnięcia po tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cóż, zastanawiałam się nad tą książką i chciałam ją przeczytać... Teraz to chyba ją sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Widzę, że ostatnio narracja z dwóch perspektyw to dość popularny zabieg...
    Również chciałam książkę przeczytać, ale skoro Twoim zdaniem jest przeciętna, to nie chcę tracić na nią czasu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam twórczości autorki a o ksiązce pierwszy raz słysze (chyba jestem trochę zacofana w tych kwestach :)). Raczej nie będe się za nią rozglądać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam i obyło się bez szału. Nie żałuję poświęconego czasu, ale raczej nie sięgnęłabym po nią drugi raz. Kelsey była strasznie irytująca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irytująca to mało powiedziane. :D

      Usuń
  10. Czytałam. Uważam podobnie. Główna bohatera nie zachwyca niczym (nie wspominając, że nie cierpię imienia Kelsey), za to Isaack nawet nieźle wykreowany.
    Trzeba przyznać, że pomysł był dobry, ale mało rozwinięta akcja i szczerze powód tego wszystkiego powinien być mniej tandetny? Żałosny? Mało znaczący?
    Czasami jednak lubię poczytać takie szczęśliwe kończące się książki. Troszeczkę mnie odmóżdżają na pewien czas. :)

    [nowa-nieskonczonosc.blogspot.com]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, mamy bardzo podobne zdanie na temat tej książki. :) Ja też lubię czasem sięgnąć po tego typu pozycję, jednak dużo bardziej spodobały mi się np. "Tak blisko..." czy "52 powody, dla których nienawidzę mojego ojca". :)

      Usuń
  11. Ile ta książka ma rozdziałów

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)