piątek, 27 grudnia 2013

Libba Bray - "MISSja survival"


Pięćdziesiąt pięknych dziewcząt rozbija się na bezludnej wyspie. To uczestniczki konkursu Miss Nastoletnich Marzeń. Co prawda udało im się wyjść cało z katastrofy lotnicznej, jednak ich przyszłość staje się jednym wielkim znakiem zapytania. Pozostawione samym sobie, muszą przetrwać w odległym od cywilizacji miejscu. Tyle tylko, że wyspa skrywa więcej sekretów, niż mogły początkowo przypuszczać - czy taki obrót spraw pozwoli im kiedykolwiek wrócić do domu?

Oto powieść, która Was rozbawi, obiecuje okładka, a fragment umieszczonej na niej recenzji zapewnia: (...) będziecie się pokładać ze śmiechu!. MISSja survival to w założeniu satyra na współczesny obraz mediów i celebrytów. Sam pomysł jest dość interesujący, a nazwisko autorki obiecujące, więc co mogłoby pójść źle?

Powinnam chyba zacząć od humoru, który, rzecz jasna, jest sprawą indywidualną, jednak ten przedstawiony w powyższej książce zupełnie do mnie nie trafił. Początkowo uśmiechnęłam się raz czy dwa, jednak im dalej, tym gorzej - żarty stawały się coraz bardziej sztuczne i wymuszone. Nie uważam się za osobę pozbawioną poczucia humoru, w zasadzie wręcz przeciwnie, lecz widocznie Libba Bray i ja mamy zupełnie odmienne definicje słowa dowcip. To, co na początku było całkiem niezłą rozrywką, po pewnym czasie stało się niemiłosiernie męczące, aż w końcu zaczęłam mieć cichą nadzieję, że bohaterki w końcu kopną w kalendarz i przestaną zasypywać mnie swoimi jakże zabawnymi spostrzeżeniami. W zasadzie jedynym elementem humorystycznym, który nie okazał się być zupełnym fiaskiem, są przypisy od czasu do czasu wtrącane przez autorkę. Gdyby tylko na tym poprzestała, z pewnością miałabym o wiele lepsze zdanie o tej pozycji, ale niestety tak się nie stało.

Być może mogłabym nieco przymknąć oko na nieszczęsną kwestię humoru w tej powieści, gdyby fabuła choć trochę nadrobiła i zatarła nieprzyjemne wrażenie, lecz nie ma co na to liczyć. Po pewnym czasie Libba Bray tak zatraca się w wymyślaniu coraz to nowszych żartów, że akcja w zasadzie stoi w miejscu, na pierwszy plan wysuwa się satyra, a jakakolwiek fabuła idzie w odstawkę. Przepadam za wartką akcją, lubię, gdy w czytanych przeze mnie książkach po prostu coś się dzieje, i w przypadku MISSji survival przeżyłam srogie rozczarowanie. 

Niektóre z wykreowanych przez autorkę postaci nawet da się lubić, jednak pozostałe są w tym utworze chyba tylko po to, by działać czytelnikowi na nerwy. Naprawdę rozumiem, że założeniem tej książki było spojrzenie na współczesność z przymrużeniem oka, ale bez przesady, pewnych rozwiązań z łatwością można by uniknąć z korzyścią dla czytelnika.

Nie ukrywam, że po prostu zawiodłam się na tej powieści. Wiązałam z nią spore nadzieje, zwłaszcza, że MISSja survival wyszła spod pióra Libby Bray, autorki uwielbianego przeze mnie cyklu o Gemmie Doyle. Spodziewałam się, że nowa książka pisarki też przypadnie mi do gustu, może nie tak, jak Mroczny sekret i kontynuacja, ale mimo wszystko liczyłam na przyjemną lekturę, która dostarczy mi kilku godzin rozrywki. Niestety spotkało mnie tylko rozczarowanie, a szkoda.

35 komentarzy:

  1. Bardzo polubiłam "Mroczny sekret" i dalsze części cyklu, szkoda, że ta powieść nie trzyma tego poziomu. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam, bo liczyłam na to, że poziom będzie porównywalny.

      Usuń
  2. Mnie autorka zawiodła pierwszą jej serią jaka wpadła mi w ręce i jakos nie mam do niej przekonania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli nie czytałaś "Mrocznego sekretu", to mimo wszystko polecam, bo to seria godna uwagi. :)

      Usuń
  3. mam książkę na półce i czeka ona na swoją kolej (:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie może Tobie trochę bardziej się spodoba. :)

      Usuń
  4. Lubię książki Bray, ale do tej jakoś mnie nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. A mnie ta książka się podobała :) Satyra miała wyjść na pierwszy plan, bo cała powieść była właśnie jednym wielkim pośmiewiskiem współczesnego świata. Moim zdaniem to bardzo ciekawa satyra na konsumpcjonistyczną kulturę i kult ciała (wzięte z mojej recenzji).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko że niestety w moim przypadku poczucie humoru nie do końca pokryło się z tym przedstawionym w książce, więc ostatecznie miałam chociaż nadzieję, że fabuła nadrobi. :)

      Usuń
  6. Po pierwszej serii, jaką czytałam ("Mroczny sekret" mi się podobał, "Zbuntowane anioły" już tak średnio, troszkę je wymęczyłam, przez co trójka ciągle stoi na półce nieruszona) nie mam zbyt wysokich wymagań wobec tej powieści, aczkolwiek zapowiadała się obiecująco. Szkoda, że ten humor jest wg Ciebie taki wymuszony i że autorka postawiła na niego, zamiast na fabułę. Kiedyś na pewno sięgnę po książkę z czystej ciekawości, ale na razie wstrzymam się od kupna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Studnia wieczności" jest świetna, więc koniecznie ją przeczytaj. :)

      Usuń
  7. Nie znam twórczości tej autorki, chociaż przyznam, że od jakiegoś czasu myślę, aby to zmienić. Niemniej jednak nie skuszę się na powyższą książkę skoro ciebie rozczarowała, tylko poszukam inną pozycje tejże pisarki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam wspomniany wcześniej "Mroczny sekret", a słyszałam, że "Wróżbiarze" też godni uwagi. :)

      Usuń
  8. Książkę widziałam ostatnio w wielu stosach i rzeczywiście - pomysł na fabułę wydawał się ciekawy, lubię satyry i byłam ciekawa jak taka autorka jak Libba Bray sobie z tym poradzi. Szkoda, że nie do końca jej się to udało, no ale jakich dialogów i żartów spodziewać się po uczestniczkach konkursu miss? :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Chcę przeczytać tę odkąd tylko o niej usłyszałam, mam nadzieję, że w 2014 roku mi się to uda... Szkoda, że się na niej zawiodłaś, ale może ze mną będzie inaczej
    Pozdrawiam :)
    izkalysa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że bardziej Ci się spodoba. :)

      Usuń
  10. Ta okładka wygląda jakby książka była poradnikiem! :P Sama treść powieści i tak mnie nie przyciąga, więc nawet nie jest mi żal, że książka nie jest aż tak ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No może trochę, tylko nie mam pojęcia, jakich porad miałaby udzielać z taką okładką. :D

      Usuń
    2. Np. jak przetrwać w dżungli i zachować styl xD

      Usuń
    3. Jestem pewna, że sprzedawałoby się jak świeże bułeczki. ;D

      Usuń
  11. Uwielbiam autorkę... Przykro mi, że ta książka okazała się zbyt słaba. Nie jestem pewna, czy chcę po nią sięgać. Nie chciałabym się zawieść tak samo jak Ty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może lepiej odpuścić sobie tę książkę i nie psuć wrażenia dotyczącego autorki, bo pozostałe jej powieści są o wiele lepsze. :)

      Usuń
  12. Dla mnie to taka lekka lekturka, ale Magiczny Krąg i tak jest znacznie lepszy!

    OdpowiedzUsuń
  13. Prawda, że ta książka to w większości satyra. Jakoś z czasem się do niej przyzwyczaiłam i skupiłam na akcji. Myślę, że powinnam się jednak śmiać o wiele więcej, jeśli taki miał być zamysł. Chyba wolałam "Wróżbiarzy" - jako kolejną serię obok Magicznego Kręgu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę w końcu przeczytać tych "Wróżbiarzy", bo jestem niemal pewna, że spodobają mi się o wiele bardziej niż "MISSja survival". :)

      Usuń
  14. Zdecydowanie nie dla mnie, również zawiodłabym się na tej książce, dziękuję za ostrzeżenie. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Do tej pory nie znałam twórczości tej autorki, choć o tej książce już słyszałam, choć jedynie obiło mi się o uszy. Szkoda, że tak słabo oceniłaś. :)

    http://shelf-of-books.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie lubię takich żartów na siłę, którym bliżej do żałosności niż zabawności. A o autorce szczerze powiedziawszy po raz pierwszy słyszę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bo czasami tak bywa, że im bardziej chcemy żeby było śmiesznie, tym mniej jest wszystko zabawne. ;)
    Początkowo po okładce myślałam, że to jakaś książka podróżnicza :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Poluję na tą książkę już od dawna ^^

    OdpowiedzUsuń
  19. Uuuu wielka szkoda, bo zapowiadało się fajnie. Będę unikać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Szczerze mówiąc, spoglądając na okładkę pomyślałam, że to ksiązka typu "Co zrobić, by być piękną. 50 porad" :) Tak czy siak nie skorzystam, jeżeli nadarzy mi się okazja, by zagłębić się między stronnice tej książki :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)