czwartek, 26 września 2013

Jodi Picoult - "To, co zostało"


Doskonale pamiętam chwilę, kiedy jedna z książek Jodi Picoult - a było to „Bez mojej zgody” - po raz pierwszy wpadła w moje ręce. Nie miałam pojęcia, czego mam się po niej spodziewać, głównie dlatego, że nazwisko autorki nigdy wcześniej nawet nie obiło mi się o uszy. Nie wiedziałam, że to początek niezwykłej przygody. Teraz, po niemal trzech latach znajomości z twórczością Amerykanki, mogę stwierdzić, że przeczytane przeze mnie ostatnio „To, co zostało” okazało się być chyba najlepszą z wielu jej powieści.

Sage Singer jest młodą kobietą, ukrywającą się przed światem, a wszystko z powodu szpecącej twarz blizny i związanych z nią bolesnych wspomnień. Nocami pracuje w cukierni jako piekarz, natomiast za dnia odsypia, jeździ na terapię i spotyka się ze swoim żonatym partnerem. Nie do końca poukładane życie Sage staje na głowie, gdy jeden z klientów piekarni, z którym nawiązała nić porozumienia, wyznaje jej, iż jest byłym esesmanem. Cieszący się powszechną sympatią emerytowany nauczyciel niemieckiego zaczyna opowiadać kobiecie swoją historię, prosząc o wybaczenie i pomoc w odebraniu sobie życia. 
„Jeśli się ukrywasz, żyjesz wśród ludzi jak duch, możesz zniknąć i nikt tego nie zauważy. Ludzka rzecz dopilnować, aby został po nas jakiś ślad.”
Cała historia podzielona jest na kilka części, a w poszczególnych rozdziały mamy okazję poznać punkt widzenia każdego z głównych bohaterów. Jest to raczej typowy zabieg stosowany przez pisarkę, jednak w tym konkretnym przypadku odgrywa niezwykle kluczową rolę. Głos dostaje zarówno była więźniarka obozu koncentracyjnego, jak i jej oprawca - i jak tu pozostać obojętnym?

„To, co zostało” okazało się być utworem, wobec którego podeszłam niezwykle emocjonalnie. Nie podejrzewałam nawet, że aż tak mnie poruszy. Mogło to być spowodowane tym, że poprzednie książki Picoult czytałam z niemałym zaciekawieniem, niejednokrotnie także z trudnym do opanowania mętlikiem w głowie, jednak nigdy poruszane przez nią tematy nie były mi tak... no cóż, bliskie. Tym razem autorka dotyka ważnego fragmentu naszej historii i pokazuje go od boleśnie ludzkiej strony. Gdy zaczęłam lekturę, nie byłam w stanie odłożyć jej na bok, siedziałam zaczytana, aż dzień przerodził się w wieczór, a potem w noc, a ja wciąż czytałam, czując zupełną pustkę, gdy w końcu dotarłam do ostatniego zdania i już tylko łzy spływały mi po policzkach.

Nie potrafię opisać emocji, które towarzyszyły mi podczas zapoznawania się z tą pozycją, choć bardzo bym chciała. Jasne, w szkołach uczymy się historii, poznajemy szczegóły dotyczące wojen, lecz zazwyczaj są to suche fakty, rzadko kiedy wywołujące silniejsze uczucia. Dzięki tej książce mamy szansę spojrzeć na II wojnę światową z innej perspektywy. Nie jest to opowieść w pełni zgodna z rzeczywistością, ale pewne wydarzenia wystarczą, by dogłębnie wstrząsnąć czytelnikiem. 
„I wierzę, że nadzieja - choćby tylko w lepsze jutro - to najpotężniejszy narkotyk na świecie.”
Choć od czasu, kiedy odłożyłam tę książkę na półkę nie minęło jeszcze dużo czasu, już teraz mogę stwierdzić, że to jedna z najlepszych powieści, jakie czytałam w tym roku. Nie jestem w stanie wyrzucić jej z głowy; myślę o niej przed pójściem spać i po przebudzeniu, i chyba wcale nie chcę przestać o niej rozmyślać. Naprawdę warto po nią sięgnąć i najchętniej polecałabym ją każdej napotkanej na ulicy osobie. Ta historia o ludzkiej odwadze, poświęceniu i cierpieniu paraliżuje, przeraża, wzbudza rozpacz i smutek, lecz także daje iskierkę nadziei i pozwala nieco inaczej spojrzeć na świat. Osobiście jestem pod wielkim wrażeniem.
„- Jedyne potwory, jakie znam, to ludzie - odpowiedziałam.”

28 komentarzy:

  1. Książki Jodi Picoult wywołują wiele emocji i to chyba ich największa zaleta. Trafiają prosto w serce i jeśli tym razem autorce udało się to osiągnąć w jeszcze większym stopniu - bez wątpienia sięgnę po tę powieść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, dokładnie, do jej książek po prostu nie można nie podejść emocjonalnie. :) Żadna jej powieść poza "To, co zostało" tak mną nie wstrząsnęła, więc jeszcze raz polecam. :)

      Usuń
  2. Ja z Picoult jestem już od jakichś 5-6 lat i niezmiennie oczarowuje mnie ona swoimi książkami. Wszystko zaczęło się od "W imię miłości", przede mną jeszcze kilka książek tej autorki, dlatego "To, co zostało" na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to już całkiem niezły staż. ;D "W imię miłości" też była genialna, to chyba druga książka Picoult, którą przeczytałam i już wiedziałam, że szybko się od jej twórczości nie uwolnię. ;)

      Usuń
  3. Lubię twórczość Jodi Picoult, ale ostatnio czuje nią przesyt, dlatego na razie wstrzymam się z czytaniem powyższej pozycji niemniej jednak będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też czasem czuję się nieco zmęczona twórczością Jodi Picoult, jednak niezmiennie do niej wracam, więc kiedy będziesz miała ochotę znów przeczytać coś spod jej pióra, polecam zacząć od "To, co zostało" - zupełnie inna odsłona autorki. :)

      Usuń
  4. Ja również byłam pod ogromnym wrażeniem tej książki! Trudna, ciężka, ale ważna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, absolutnie niesamowita, naprawdę godna uwagi.

      Usuń
  5. Jestem ciekawa tej książki, tak samo jak twórczości tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam książki Picoult i jeśli piszesz, że ta książka jest warta uwagi to absolutnie mnie to przekonuje. Prawdę pisząc to czekałam na poznanie jakiejkolwiek opinii na temat najnowszego dzieła Amerykanki, bo jakoś nie miałam okazji żadnej do tej pory przeczytać. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam Picoult, a "To, co zostało" to chyba najlepsza książka jej autorstwa, z jaką miałam styczność, więc jestem pewna, że Tobie także przypadnie do gustu. :)

      Usuń
  7. Żałuję, że jeszcze nie przeczytałam żadnej książki od pani Picoult.. Muszę nadrobić zaległości..

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale Ci zazdroszczę, że masz tą ksiązkę już za sobą!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Po takiej recenzji trudni się nie skusić

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejna pozytywna recenzja tej ksiazki, moj apetyt rosnie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę w końcu przeczytać coś tej autorki, z wielką chęcią bym przeczytałam ,,To co zostało".

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki. Muszę wreszcie coś poszukać w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo chciałabym zapoznać się z twórczością tej autorki:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Koniecznie, koniecznie muszę przeczytać!
    Po takiej recenzji nie ma innej opcji - biegnę do księgarni! :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Kupiłam wczoraj i jak tylko skończę czytać obecną książkę to zasiadam do tej :)

    OdpowiedzUsuń
  16. O tak, ja także pamiętam swoje pierwsze spotkanie z autorką :) Niezapomniane uczucie, prawda? I do dzisiaj mam tak, że po przeczytaniu kolejnej jej powieści potrzebuję paru dni odpoczynku, by pozbierać myśli i odpowiedzieć sobie na liczne pytania. Niedawno skończyłam "Karuzelę uczuć" (POLECAM!). A i po te pozycję na pewno sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak. Judy Picoult pisze ciekawie. Porusza trudne tematy codziennego życia, takiego jakie dzieje się gdzieś obok nas. Przeczytałam kilka jej pozycji. Przyznam, że schemat każdej powieści jest podobny, ale to w jaki sposób są opisane... no i bywa, że zakończenie bywa... szokujące. Z szuflady mojej pamięci polecam "Kruchą jak lód" oraz "W naszym domu". Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Pióro pani Picoult znam i cenię za to, jak (często trudne) tematy porusza. Po "To co zostało" muszę absolutnie sięgnąć - coś czuję, że i ja bardzo się wzruszę.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Picoult pisze świetne książki, tej jednak jeszcze nie miałam okazji przeczytać. Nominowałam Cię do THE VERSATILE BLOGGER: http://wioska-ksiazek.blogspot.com/2013/10/016-versatile-blogger-award.html

    OdpowiedzUsuń
  20. Przeczytam z wielką chęcią. Bardzo lubię tę autorkę.

    OdpowiedzUsuń
  21. A ja nadal nie poznałam tej autorki "osobiście", ale dojrzewam do tego, żeby wreszcie wypożyczyć któraś jej książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. jedna z moich ulubionych autorek ;D lubię jej styl pisania, całkowicei pochłanijący. obserwuję oczywiście, bo czytanie blogów książkowych to świetna sprawa ;D

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)