czwartek, 22 sierpnia 2013

Tammara Webber - "Tak blisko..."


Drogę oświetlają ci tylko latarnie. Niecierpliwie szukasz kluczy w torebce, marząc, by w końcu zaszyć się w łóżku i iść spać. Nagle ciszę przerywają kroki. Ktoś cię atakuje. Torebka wypada z rąk, a krzyk zamiera w płucach. Napastnik jest silny, zdeterminowany, niebezpieczny. Oczy pieką cię od łez. Nie tak wyobrażałaś sobie ten wieczór.

Jacqueline to uzdolniona muzycznie studentka. Jakiś czas temu rzucił ją chłopak, z którym spędziła trzy lata i wiązała nadzieje na wspólną przyszłość. Kennedy tłumaczy się chęcią zaznania wolności przed czekającą go karierą polityka, zaś Jacqueline zupełnie się załamuje, ponieważ poświęciła swoje marzenia po to, by być bliżej niego. Podczas powrotu z jednej ze studenckich imprez, dziewczyna zostaje zaatakowana na pustym parkingu przez przyjaciela swojego byłego chłopaka, Bucka. Z opresji ratuje ją Lucas, dzięki któremu napaść nie skończyła się gwałtem. To jednak dopiero początek ich znajomości.

Powieść autorstwa Tammary Webber przykuła moją uwagę już jakiś czas temu, gdy przeglądałam portal Goodreads w poszukiwaniu ciekawej lektury. Z tego powodu ogromnie ucieszyłam się, gdy pojawiły się zapowiedzi wydania „Easy” w Polsce. I, tak jak miałam nadzieję, książka od razu zdobyła moje serce.

„Tak blisko...” to historia przede wszystkim o uczuciu rozwijającym się między Jacqueline a Lucasem. Dawno nie czytałam utworu z tak świetnie zbudowanym związkiem. Nie ma tu żadnych paranormalnych przeciwności losu czy wydumanych problemów tworzonych przez głównych bohaterów. To po prostu taka zwyczajna relacja, w której nie brakuje właściwie niczego w kwestii realności.

Jacqueline i Lucas to plastycznie wykreowane postaci, szybko obdarzyłam ich sympatią. J. jest jedną z takich bohaterek, które osobiście bardzo lubię. Z każdą kolejną stroną zmieniała się, rozwijała, by ostatecznie stać się twardą, niezależną osobą, nie dającą sobie w kaszę dmuchać, jednak już na początku całej historii można było zauważyć w niej te cechy, choć nieco stłamszone przez zachowanie byłego chłopaka. To rozsądna, zabawna, twardo stąpająca po ziemi dziewczyna, gotowa wziąć życie w swoje ręce. Lucas od pierwszych stron owiany jest nutą tajemnicy, może sprawiać wrażenie typowego „niegrzecznego chłopca” (tatuaże, jazda na motorze etc.), jednak Webber udało się umknąć schematom. Za pozorami znajduje się inteligentny, silny i skrywający bolesne sekrety z przeszłości człowiek. O ile główni bohaterowie zostali starannie przedstawieni, to odniosłam wrażenie, że autorka potraktowała postaci drugoplanowe po macoszemu, nie rozwijając zbytnio ich kreacji. Każdy z nich rzetelnie spełnia swoją rolę w powieści, jednak nie sposób powiedzieć o nich nic ponad to.

Tammara Webber porusza wiele tematów, niejednokrotnie trudnych, takich jak gwałt czy przemoc. Napaść na Jacqueline nie zostaje zepchnięta na dalszy plan, choć nie jest też jakoś szczególnie wyeksponowana, prawdopodobnie ustępując miejsca wątkowi romantycznemu. Mimo wszystko autorka nie pomija konsekwencji całej sytuacji na zachowanie głównej bohaterki, kilkukrotnie wracając do tego wątku. Spodobało mi się przedstawienie problemu, Jacqueline nie pozostaje bierna, targają nią przeróżne emocje, w wyniku czego zapisuje się na kurs samoobrony i nie boi się szukać pomocy, choć nie pozostaje wolna od lęku przed oprawcą.

„Tak blisko...” bywa przewidywalna (momentami aż do bólu), jednak nie odebrało mi to przyjemności z czytania. Sama nie wiem, co takiego jest w tej książce, lecz z całą pewnością nie można nazwać jej przeciętną pozycją. Choć czyta się ją w błyskawicznym tempie, starałam się robić wszystko, by jakoś dawkować sobie lekturę, mniej lub bardziej skutecznie. Tammara Webber wie, jak pokierować fabułą, by zaciekawić czytelnika i nie wprawić go w stan znudzenia. Żałuję, że moja przygoda z Lucasem i Jacqueline skończyła się tak szybko, a wszystkim, którzy jeszcze nie mieli przyjemności zapoznania się z tą historią, radzę zrobić to jak najszybciej - książka idealna na najbliższy wieczór może znajdować się bliżej, niż wam się wydaje.

30 komentarzy:

  1. No i kolejna pozytywna recenzja! Od dłuższego czasu msm ją w planach :) Trochę przeraża mnie ta przewidywalność, ale jeżeli nie jest ona zbyt hmmm.. upierdliwa to poeinno być ok ^.^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, ta przewidywalność wyjątkowo nie przeszkadza, więc myślę, że "Tak blisko..." powinno przypaść Ci do gustu. :)

      Usuń
  2. A ja się zakochałam w tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomimo tych paru wad, jestem zachęcona :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niedawno wzięłam się za tę książkę. W sumie na razie źle nie jest, ale Lucas jest takim typem niegrzecznego chłopca za którym nie przepadam. Jednak to dopiero początek książki, więc ufam temu co napisałaś. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że ostatecznie ta książka spodoba Ci się tak bardzo, jak mi. Lucas tylko początkowo sprawia takie wrażenie, warto czytać dalej. :)

      Usuń
  5. Kurczę, chyba sięgnę po tę książkę w końcu. Tyle dobrych recenzji i Twoja przeważyła szalę :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam się, książka jest niestety przewidywalna, rozwiązania tej głównej "tajemnicy" domyśliłam się juz w chwili pojawienia się tego wątku. jednak zupełnie mi to nie przeszkadzało, ksiązka jest świetna, kompletnie mnie zauroczyła ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo i nie wiem dla kogo było to zaskoczenie ;p

      Usuń
    2. To samo było w moim przypadku, rozwiązanie całej sytuacji nasuwa się samo niemal wraz z rozpoczęciem tego wątku. ;)

      Usuń
  7. Mnie również bardzo się podobała i też oceniłam ją na 8, a niespodziewałam się, że będzie tak ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chcę ją przeczytać i mam nadzieję, że również mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książkę czytałam i mimo przewidywalnych momentów byłam nią oczarowana. Świetna historia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam, byłam zaskoczona, że mi się spodobała. Oczekiwałam przeciętnej lektury, a dostałam książkę, która wywarła na mnie duże wrażenie. Nawet ta przewidywalność mnie nie raziła :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam ją w planach, bo dużo dobrego o niej już słyszałam. Niby nie do końca moje klimaty, ale może warto się jednak z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Miałam na nią ochotę, później mi przeszło, a po twojej recenzji znowu chcę ją przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi ciekawie, ale na razie nie mam czasu. Może kiedyś. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam w planach tę książkę od dawna. Myślę, że mi się spodoba, mimo przewidywalności i kiepsko wykreowanych bohaterów drugoplanowych. Bardzo lubię taką tematykę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też przepadam za tą tematyką, więc sądzę, że się nie zawiedziesz. :)

      Usuń
  15. Z chęcią przeczytam :) Tematyka przypadła do mojego gustu i mam nadzieję, że się na niej nie zawiodę

    OdpowiedzUsuń
  16. Koniecznie muszę rozejrzeć się za nią w bibliotece :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Kolejna pozytywna recenzja tej książki. :) Muszę przyznać, że bardzo mnie ona kusi.

    OdpowiedzUsuń
  18. Mam straszną ochotę na lekturę tej pozycji! :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Koniecznie muszę przeczytać "Tak blisko..." - Lucas straszliwie mnie intryguje. :3 ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Też nie wiem co jest w tej książce, ale spokoju mi nie dawała długo po przeczytaniu :D świetnie napisana, bazująca na naszej babskiej naiwności i do tego ten Lucas :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Już od jakiegoś czasu mam ją na swojej liście. Bałam się, że będzie trochę banalna i schematyczna, ale rozwiałaś moje wątpliwości co do tego. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Przeczytałam i mimo, że jest ona faktycznie przewidywalna czasami, to ją po prostu uwielbiam...
    Tajemniczość Lucasa i pewne motywy w książce mnie po prostu oczarowały. Przeczytałam ją w niecałe dwa dni... Po prostu się oderwać nie mogłam...

    Pożyczyłam ją w bibliotece, ale mimo to bardzo chętnie kupię ją sobie, żeby zagościła w mojej biblioteczce :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)