piątek, 30 sierpnia 2013

Max Brooks - "World War Z"


Co by się stało, gdyby świat, który znamy, z dnia na dzień uległ zmianie o sto osiemdziesiąt stopni? Gdyby nasze normalne zajęcia zostały zastąpione codzienną walką o przetrwanie, a szanse na powrót do poprzedniego życia z każdym dniem coraz bardziej malały? Gdyby na Ziemi rozpętało się prawdziwe piekło?

Na całym świecie  rozprzestrzenia się zaraza. Ludzie padają ofiarami dziwnej choroby, która nie oszczędza nikogo. Rodzina, przyjaciele, sąsiedzi - wszyscy bez wyjątku zmieniają się w zombie. Wystarczy ugryzienie zainfekowanej osoby, by przejść bezlitosną transformację w stworzenie, którym kieruje tylko i wyłącznie rozpaczliwy głód.

„World War Z” to zbiór wywiadów z ludźmi, którzy przeżyli wojnę z zombie. Każdy przedstawia swój punkt widzenia na całą sytuację, opowiadając swoje doświadczenia z pola walki. Rozmówcami są przeróżni ludzie ze wszystkich zakątków świata. Niektórzy stali się świadkami początków zarazy będąc nastolatkami, inni byli zaprawionymi w boju żołnierzami, a jeszcze inni nie mogli uwierzyć w prawdziwość istnienia zombie do czasu, gdy ledwo uszli z życiem z ataku jednego z nich. Każdy z wywiadów dotyka innego zagadnienia, w zasadzie mamy okazję zapoznać się z każdym aspektem Wojny Z: głodem, strachem, bezsilnością, odwagą, nadzieją. 

Do tej pory moje doświadczenie z zagadnieniem, jakim jest zombie, było dość skromne. Widziałam kilka filmów z udziałem tych stworzeń, jednak żaden nie powalił mnie na kolana. Chęć bliższego zapoznania się z tematem pojawiła się dopiero niedawno, do czego z pewnością przyczyniło się słuchowisko „Żywe trupy” na podstawie komiksów Roberta Kirkmana, a także genialna gra „The walking dead” od studia Telltale. Czy „World War Z” choć w pewnym stopniu dorównała tym produkcjom? Bez wątpienia tak.

Chyba nigdy wcześniej nie spotkałam się z tak wyjątkową formą książki. Utwór spod pióra Maksa Brooksa jest fikcją, jednak przedstawioną w tak realistyczny i poważny sposób, że momentami trudno uwierzyć, iż wszystkie te wydarzenia nigdy nie miały miejsca. Autor zadbał zarówno o zaplecze polityczne, medyczne i zbrojne, nie pomijając chyba żadnego elementu, który mógłby dodać całej historii wiarygodności. Pewne kwestie były dla mnie sporym zaskoczeniem, gdyż sama nie wpadłabym na podobny pomysł lub po prostu nigdy nie rozważałam niektórych zagadnień pod takim kątem.

Rozmówców jest bardzo wielu, jednak każdy z wywiadów silnie oddziałuje na wyobraźnię czytelnika. Niektóre wywołują dreszcz niepokoju, inne czytałam z szeroko otwartymi oczami czy współczuciem. Z całą pewnością jednak nie można podejść do tej powieści beznamiętnie, gdyż przedstawione w niej losy ludzi wywołują całą masę emocji. Podczas lektury wielokrotnie miałam wrażenie, że zapoznaję się z autentycznymi zdarzeniami, a nie tylko wytworem wyobraźni autora. 

„World War Z” mogę z czystym sumieniem polecić zarówno każdemu miłośnikowi literatury z zombie w tle, jak i osobom, które wcześniej nie miały z nią styczności. To świetna pozycja, która skupia się głównie na ludziach postawionych w obliczu zarazy i ich zachowaniach. Miłym dodatkiem do lektury są rysunki zainfekowanych, rozpoczynające każdy rozdział. Osobiście jestem po prostu zachwycona tą książką, i to chyba najlepsza rekomendacja, jaką mogę jej wystawić.

Recenzja napisana dla księgarni Dobre Książki.

26 komentarzy:

  1. Na razie ją sobie odpuszczę, lecz kiedyś z chęcią po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa recenzja :) Ja także mam rzadko styczność z zombie. Właściwie to jeszcze nie czytałam o nich książki, a na tę jedną mam ochotę już od kiedy się pojawiła :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam wiele pozytywnych recenzji, jednak to chyba Ty najbardziej mnie do niej zachęciłaś. Z wielką chęcią się z nią zapoznam, tym bardziej, że z zombie nie miałam jeszcze do czynienia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że udało mi się zachęcić Cię do tej książki, bo warto dać jej szansę. :)

      Usuń
  4. Mam wielką ochotę na tę książkę. Ostatnio nawet miałam w planach jej zakup, ale odłożyłam go na później;( Mam nadzieję, że szybko uda mi się ją zdobyć, skoro ją polecasz;)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja byłam sceptycznie nastawiona do wszystkiego, co z zombie związane, az zaczęłam oglądać "the walking dead". wciągnęło :) więc i to by mi się spodobało jak mniemam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze niestety nie zaczęłam oglądać "The walking dead", ale kiedy skończę nadrabiać "How I met your mother", od razu się wezmę za ten serial. :)

      Usuń
  6. Nie wiedziałam, że jest książkowa wersja tej historii. Ja znam jedynie filmową, ale oczywiście bardzo chętnie skuszę się również na powyższą pozycje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za to film wciąż jeszcze przede mną, ale bardzo chętnie go obejrzę. Książkę jak najbardziej polecam. :)

      Usuń
  7. Ostatnio czytałam recenzję tej książki i również ona mnie bardzo zachęciła, aby ją przeczytać. Mam wielką ochotę, bo wydaję się bardzo ciekawa (:

    OdpowiedzUsuń
  8. Z Zombie nie miałam jeszcze do czynienia i nie wiem czy wszystkie książki nie uciekłyby mi z półki :) Może wkrótce jednak się przełamię i też zrecenzuję :D Czasami wystarczy się przełamać a Twoja recenzja skłania mnie do niej pozytywnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Akurat zombie bardzo lubie! O wiele bardziej niż te romantyczne, zniszczone przez niektórych pisarzy wampiry :) Do tej książki jestem już przekonana. Ciekawi mnie te realistyczne przedstawienie. Autor miał dobry pomysł na prowadzenie narracji :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Będę czytać jeszcze we wrześniu i mam nadzieję, że mnie nie zawiedzie ;))

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawi mnie ta forma. Widzę też, że wszyscy są zachwyceni tą książką, więc spokojnie mogę ją dopisać do swojej listy ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mimo, że tematyka mi nie podchodzi, to planuję zrobić wyjątek :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zdecydowanie rzeczą, która najbardziej mnie ciekawi to forma podania fabuły tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi naprawdę ciekawie i chociaż nie przepadam za historiami z zombie, to jednak na tę z chęcią się skuszę kiedy wpadnie w moje ręce :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Rewelacyjna lektura :) Mam podobne wrażenia.

    OdpowiedzUsuń
  16. Koniecznie muszę dorwać w swoje ręce ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam w planach. Tylko jeszcze żebym czas znalazła... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Muszę przeczytać! :) Tyle, że nie wiem, kiedy to nastąpi :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie - blog ubogacam o krótkie vlogi :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Widziałam film inspirowany książką (nie nazywam go ekranizacją, bo podobno jest zupełnie inny od pierwowzoru), nie przypadł mi do gustu. The Walking Dead jest na razie najlepszą produkcją z zombie, jaką znam (chociaż też ma słabsze momenty). Oglądałam również z koleżanką Warm Bodies i uśmiałyśmy się jak nigdy. Nie zawsze z zamierzonych dowcipów twórców (choć kto to wie? ;), bo tam zabawne momenty przeplatają się z naprawdę kiepskimi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie słyszałam, że film ma z książką niewiele wspólnego, dlatego mimo wszystko polecam pierwowzór, a nuż przypadnie Ci do gustu. :) Warm bodies zaczęłam ostatnio oglądać z koleżanką, ale jakoś nie dałyśmy rady dobrnąć do końca. The Walking Dead wciąż mam w planach. Z takich filmów całkiem przyjemny jest Zombieland, choć to też nic specjalnego. ;)

      Usuń
    2. Bo Warm Bodies momentami bywa tak fatalne, że aż się z tego śmiałam. ;) Jeśli się nie ma takiego podejścia i nastroju, to faktycznie można się wynudzić, zwłaszcza pod koniec jest coraz gorzej.
      W takim razie sprawdzę ten Zombieland. :)

      Usuń
  20. Film oglądałam i mi się spodobał *(oprócz momentu, kiedy zombie szczękało tymi zębami, bo to akurat było słabe) a książkę z chęcią bym przeczytała, ponieważ lubię takie apokaliptyczne historie :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)