niedziela, 25 sierpnia 2013

Marie Lu - "Rebeliant"


Piętnastoletnia June to cudowne dziecko Republiki. Pochodzi z elitarnej rodziny i uczęszcza do jednej z najlepszych szkół, w której szlifuje swój militarny geniusz. Dziewczyna jest całkowicie oddana ojczyźnie, żarliwie wierzy we wszystkie informacje podawane przez rząd. Pewnego dnia całe jej życie wywraca się do góry nogami, gdy starszy brat, pracujący jako żołnierz, ginie podczas jednej z misji. Spowodowanie śmierci mężczyzny zostaje przypisane młodemu, lecz intensywnie poszukiwanemu przestępcy, Dayowi, działającemu na szkodę Republiki. Chłopak pochodzący ze slumsów co prawda nigdy dotąd nie posunął się do morderstwa, choć brał udział w wielu akcjach dywersyjnych, jednak nie znaczy to, że nie był do tego zdolny. Tak też rozpoczyna się polowanie, niebezpieczna rozgrywka, w której celem staje się Day. June postanawia pomścić śmierć swojego brata, nie zważając na cenę.

Akcja powieści została osadzona w nieprzyjaznej, wrogiej rzeczywistości. Świat został podzielony na Republikę i Kolonie, które prowadzą ze sobą wojnę. W Republice panuje odczuwalna klasyfikacja na klasę wyższą i niższą, bogaci ludzie żyją w dostatku, niczego sobie nie odmawiają, natomiast biedni ledwo wiążą koniec z końcem, często kończąc na ulicy. Gdy dzieci kończą dziesiąty rok życia, zostają poddawane Próbie, która określa ich poziom inteligencji. Zależnie od wyniku testu, przydzielane są im różne prace, natomiast ci, którym nie uda się zdać Próby, zostają odesłani do obozów pracy. Tak naprawdę jednak niewiele wiadomo na temat przedstawionego przez Marie Lu świata - nie wiemy, jak doszło do takiej, a nie innej sytuacji, czy istnieją państwa inne niż Republika i Kolonie... Autorka przedstawiła skąpą ilość wiadomości na ten temat, ograniczając się do niezbędnego minimum.

Największym minusem „Rebelianta” okazali się być główni bohaterowie. Day i June, pozornie różni jak ogień i woda, pochodzący ze skrajnie różnych środowisk - on: zbiegły przestępca, przebiegły buntownik działający na szkodę Republiki i ona: posłuszna, wybitnie zdolna, oddana ojczyźnie - tak naprawdę są niemal identyczni. Narracja prowadzona jest na zmianę z punktu widzenia tej dwójki, i w zasadzie nie odczułam większej różnicy między ich charakterami. Spodób myślenia June i Daya jest bardzo podobny, analizują sytuacje w podobny sposób, zwracają uwagę na te same szczegóły. Właściwie mogliby być jedną osobą, nie odnalazłam praktycznie żadnej cechy, która by ich od siebie odróżniała. 

Powieść spod pióra Marie Lu nie ma specjalnie wyjątkowej fabuły, a znaczną część wydarzeń można z łatwością przewidzieć ze sporym wyprzedzeniem. Mimo wszystko czytało mi się ją znakomicie, zwłaszcza kilka ostatnich rozdziałów. Akcja mknie do przodu, a ilość kartek czekających na przeczytanie zmniejsza się w zastraszającym tempie. Dystopie oraz antyutopie to jedne z moich ulubionych gatunków i z przyjemnością sięgam po zaliczające się do nich utwory. „Rebeliant” spełnił większość moich oczekiwań, ponieważ prawdę mówiąc nie spodziewałam się po nim niczego poza zgrabnie przedstawioną rzeczywistością, interesującą fabułą i lekkim stylem. 

Pierwszy tom trylogii „Legenda” zapewnił mi parę godzin rozrywki, lecz nie sądzę, by zapisał się na dłużej w mojej pamięci. To niewielka objętościowo książka, którą trudno odłożyć na półkę, jednak nie wyróżnia się ona na tle innych pozycji o podobnej tematyce. Mimo kilku minusów chętnie zapoznam się z kontynuacją, gdyż ciekawi mnie, jak dalej potoczą się losy June i Daya, ale nie spodziewam się niczego więcej, niż po prostu wciągającej historii, dzięki której będę mogła przyjemnie spędzić czas.

Rebeliant | Wybraniec | Patriota

Wyzwanie: Czytam fantastykę

20 komentarzy:

  1. Dla mnie to najlepsza książka z gatunku dystopii, jaką czytałam - druga część również. :) Nie mogę się doczekać 3 części, jestem ogromnie ciekawa, w jaki sposób autorka zakończy tę trylogię, a mam nadzieję, że nie będzie to szczęśliwe zakończenie. Co już zauważyłam w swojej recenzji - niektóre elementy tej książki ogromnie pokrywają się z elementami fabuły anime No.6 i zastanawiam się, czy to o czymś nie świadczy, czy może jest to czysty przypadek...? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie aż tak ta książka nie zachwyciła niestety, ale i tak przyjemnie mi się ją czytało i na pewno sięgnę po drugi tom. :) Pamiętam i też zwróciłam na to uwagę, poza tym No.6 miało bardzo fajny klimat, podobny do tego w "Rebeliancie". Ciekawe, czy zakończenie tej serii będzie podobne do tego z anime, mam nadzieję, że nie, bo uroniłam na nim łzę czy dwie, w głowie już ułożyłam happy end dla Shiona i Nezumiego. ;)

      Usuń
  2. mam w planach poznanie obu książek, ale nie wiem kiedy mi się to uda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książek gatunku dystopii czytałam bardzo niewiele, ale mimo to już teraz mogę śmiało powiedzieć, że nie jest to gatunek, który wzbudza we mnie szersze zainteresowanie, dlatego też w przypadku powyższej trylogii także jednak podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Trylogia z recenzji blogerów wydaje mi się interesująca. Być może kiedyś chwycę po pierwszą część :)
    Recenzja dodana do wyzwania "Czytam Fantastykę" :)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że kiedyś "Rebeliant" trafi w Twoje ręce. :) Dziękuję. :)

      Usuń
  5. Mam wielką ochotę na tę trylogię, ale ciągle brak mi jakoś motywacji, żeby ją nabyć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak ja nie lubię przewidywalnych powieści. I ci bohaterowie... Zielona Sowa ma do nich ostatnio pecha. Ta książka wraz z kontynuacją mnie interesuje, jednak na razie nie spieszy mi się z poszukiwaniem jej.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam ją w postaci elektronicznej, lecz na razie nie zamierzam jej czytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam chrapkę na ta książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam o tej serii, ale nie jestem pewna, czy to coś dla mnie. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja właśnie mam mieszane uczucia co do tej serii, bo nie wiem czy nie jest ona zbyt podobna do Igrzysk Śmierci, a zrobiło się o niej głośno w tym czasie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to akurat nie trzeba się obawiać, nie ma tu żadnego podobieństwa do "Igrzysk" poza samym gatunkiem. ;)

      Usuń
  11. Rebeliant robił swego czasu furorę na blogach, ale widzę że jego jakość nie idzie w parze z popularnością. szkoda, bo dobrze sie zapowiadało.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czeka na półce na swoją kolej. Ogólnie ta seria wypada nawet nieźle, więc mam nadzieję, że mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja pochłonęłam tę książkę i polecam ją każdemu :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Chyba jednak sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Chciałabym w najbliższym czasie zapoznać się z całą serią, bo czytałam kilka pozytywnych opinii i sama chciałabym ją ocenić (:

    OdpowiedzUsuń
  16. Już od dłuższego czasu przymierzam się do tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak zwykle... ilość książek, które chcę przeczytać drastycznie rośnie, a ja nie mam po prostu na to czasu. No i proszę oto kolejna książka do kolekcji.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)