wtorek, 6 sierpnia 2013

Hanna Cygler - "Tryb warunkowy"


Każdy z nas poszukuje swojego miejsca na ziemi: miłości, przyjaciół, zajęć, które będą sprawiać przyjemność. Opuszczamy rodzinne gniazda, usamodzielniamy się, szukamy własnej drogi. Nie jest to łatwe zadanie - zwłaszcza, gdy ważne życiowe decyzje podejmujemy zaślepieni pierwszą miłością.

Zosia Knyszewska do osiemnastoletnia gdańszczanka. Dziewczyna od najmłodszych lat darzy silnym uczuciem swojego starszego o dziewięć lat kuzyna, Marcina, który jednak traktuje ją jedynie jak dobrą przyjaciółkę i siostrę. Za jego namową młoda kobieta postanawia spróbować sił w anglistyce i udaje jej się dostać na uniwersytet w Warszawie. Zosia jest pewna, że w stolicy rozwinie skrzydła, a obojętny do tej pory na jej miłość kuzyn przejrzy na oczy. Niestety, marzenia osiemnastolatki szybko tracą rację bytu, gdyż tuż po ogłoszeniu wyników rekrutacji (Knyszewska oficjalnie zostaje studentką), Marcin oświadcza kuzynce, iż za parę miesięcy bierze ślub z niedawno poznaną dziewczyną, Aliną. Serce Zosi zostaje złamane, lecz dziewczyna postanawia wziąć się w garść i ułożyć sobie życie bez ukochanego - łatwiej powiedzieć, niż zrobić...

Już od dawna chciałam zapoznać się z twórczością Hanny Cygler. Ostatecznie wybór padł na „Tryb warunkowy” - niezbyt obszerna powieść o przyciągającej wzrok, delikatnej okładce dawała nadzieję na przyjemną lekturę idealną na upalne popołudnie. Otworzyłam książkę i... przepadłam, uważnie śledząc perypetie miłosne i pokręcone sytuacje, w których centrum znajdowała się młoda studentka anglistyki.

Debiut polskiej autorki to pełna humoru historia, która z miejsca poprawia nastrój. Zupełnie nie spodziewałam się, że pozornie zwykłe losy dorastającej dziewczyny tak mnie wciągną - „Tryb warunkowy” przeczytałam w kilka godzin, przez co później żałowałam, iż nie podzieliłam sobie jakoś rozsądniej lektury. Styl Hanny Cygler jest przyjemny w odbiorze, a przedstawiane przez nią wydarzenia bywają zupełnie nieprzewidywalne, jak to w życiu bywa.

Zosia Knyszewska to sympatyczna postać, z którą dość łatwo się utożsamić, choć muszę przyznać, że momentami irytowało mnie jej niemalże bezgraniczne oddanie Marcinowi, poza tym jednak nie mogę powiedzieć o niej złego słowa. Mamy okazję towarzyszyć studentce na przestrzeni kilku lat, śledzić zawirowania i zawody zarówno miłosne, jak i te dotyczące przyjaźni. Młoda kobieta zmienia się z każdym kolejnym rokiem, dojrzewa, porzuca nastoletnią naiwność. Jej drogę przecina wiele osób, które w ten czy inny sposób wywierają na nią wpływ, a różnego rodzaju wydarzenia kształtują ją na dorosłą kobietę, którą się staje.

Ciekawym rozwiązaniem jest osadzenie akcji w drugiej połowie dwudziestego wieku, a dokładniej w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Choć klimat nie został do końca oddany, przez co momentami można zapomnieć, że sytuacje mające miejsce w powieści dzieją się w przeszłości, to ważniejsze wydarzenia historyczne nie przechodzą tu bez echa, oddziałując na głównych bohaterów „Trybu warunkowego”.

Było to moje pierwsze spotkanie z Hanną Cygler, jestem jednak pewna, że nie ostatnie. Przyjemnie spędziłam czas z Zosią i pozostałymi postaciami i nie mogę się już doczekać chwili, gdy sięgnę po drugi tom serii - oby utrzymał poziom.

Tryb warunkowy | Deklinacja męska/żeńska | Przyszły niedokonany

23 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. A może jednak warto się przełamać? :)

      Usuń
  2. Czytałam jedną książkę tej autorki, lecz nie zamierzam czytać innych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny pomysł na fabułę, taki niecodzienny.

    Pozdrawiam, obserwuje i zapraszam do siebie.
    http://naszksiazkowir.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam twórczości tej autorki, ale muszę przyznać, że ,,Tryb warunkowy'' szczególnie mnie zaciekawił i bardzo chętnie rozejrzę się za nim.

    OdpowiedzUsuń
  5. Raczej nie gustuję w książkach takiego typu, ale "Tryb warunkowy" ma wyjątkowo ciekawą fabułę.
    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubie obyczajówki, ale nie wiem czy seria przypadłaby mi do gustu, poniewaz nie za bardzo lubie tego typu trylogie. Czekam na recenzje 'Deklinacja męska/żeńska', byc moze wkrotce przeczytasz i napiszesz pare słow :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Sporo słyszałam na temat tej autorki i jej książek, w dużej mierze były to opinie pozytywne. Myślę, że najwyższa pora się przełamać i sięgnąć po którąś z jej powieści :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam całą serię, uwielbiam Zosię!

    OdpowiedzUsuń
  9. mam tę książkę w domu, tylko czeka w kolejce do przeczytania :) Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Okładka bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Okładka ładna ale książka raczej nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Na książki pani Hanny mam ochote już od dawna. Książka wydaje mi się być idealna na okres letni :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, wprost idealna lektura na wakacje. :)

      Usuń
  13. Mam w planach od dłuższego czasu, tylko trafić nie mogę na te książki... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję, ze zwróciłaś moją uwagę na tę książkę :) autorki nie znam, jej nazwisko nic mi nie mówi, więc pewnie nie zwróciłabym uwagi ta ten tom, a szkoda by było, bo też lubię takie historie miłosne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie bardzo się cieszę, że Cię zainteresowałam. :) A warto przeczytać, zwłaszcza teraz, gdy czytanie poważniejszych książek jest znacznie utrudnione przez te szalone upały. ;)

      Usuń
  15. Pierwszy raz spotykam się z tą powieścią jak i samą autorką. Twoja recenzja zrobiła na mnie duże wrazenie i abardzo chętnie bym ją przeczytała. Wydaje mi się, że właśnie takiej lekkiej lektury mi teraz potrzeba :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nazwisko Hanna Cygler już obiło mi się o uszy, jednak nie miałam okazji na własnej skórze zapoznać się z powieściami tej pani. Chętnie jednakże to zrobię, gdyż bardzo zaintrygowałaś mnie swoją recenzją "Trybu warunkowego". :) Dodakowo jego główna bohaterka Zosia (przynajmniej na początku) jest moją rówieśniczką, więc jeszcze chętniej poczytam o jej perypetiach. ;)
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  17. Akurat po takie książki w ogóle nie sięgam, ewentualnie wezmę pod uwagę gdybym miał coś polecić kuzynce ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)