czwartek, 30 maja 2013

Jakub Ćwiek - "Dreszcz"


Dla mieszkającego na katowickim osiedlu Tysiąclecia Ryszarda Zwierzchowskiego liczy się przede wszystkim muzyka i święty spokój. Dni spędza grając na gitarze, słuchając AC/DC i unikając wszelkiej pracy jak ognia. Na jego utrzymanie łoży mieszkająca w Ameryce córka, jedno z niewielu dzieci, które do Ryśka się przyznają. Życie Zwierzchowskiego toczy się tym samym rytmem, wypełnionym alkoholem i występami na ulicy, dopóki nie dzieje się coś zupełnie niespodziewanego. Otóż Ryszard zostaje trafiony piorunem. Nie tylko udaje mu się wyjść z wypadku bez szwanku, ale szybko okazuje się, że mężczyzna został obdarzony supermocami rodem z komiksów i filmów science fiction. W tym samym czasie Krakowem wstrząsa fala niecodziennych morderstw, niemożliwych wręcz do rozwiązania. Zwierzchowski zostaje wplątany w nadprzyrodzony spisek, który będzie wymagał od niego skorzystania z niezwykłych mocy...

Zanim „Dreszcz” wpadł w moje ręce, byłam wobec niego bardzo pozytywnie nastawiona. Przyciągająca wzrok okładka wiele razy kusiła mnie z półek księgarni i nie mogłam się doczekać chwili, w której w końcu będę mogła zapoznać się z najnowszą książką Ćwieka. Opis utwierdził mnie jedynie w przekonaniu, że to pozycja wręcz idealna dla mnie - bardzo lubię AC/DC, podobnie zresztą jak tematykę superbohaterów. Jak to jednak często bywa, rzeczywistość okazała się zgoła inna od wyobrażeń.

W oczy przede wszystkim rzucił mi się brak spójności, zwłaszcza na początku powieści. Później niby poszczególne wydarzenia jakoś się ze sobą łączą, jednak wiele fragmentów było w moim odczuciu zupełnie niepotrzebnych. Fabuła też zbytnio nie powala na kolana - pomysł co prawda niezły, jednak z wykonaniem już gorzej. Akcje wielokrotnie po prostu stoi w miejscu, przez co często nie mogłam się powstrzymać przed sprawdzaniem, ile stron jeszcze zostało do końca książki. Momentami okropnie się nudziłam, chwilami praktycznie zmuszając się do dalszego czytania.

Kreacja głównych bohaterów bynajmniej nie zachwyca. Każdy z nich jest choć trochę przerysowany, i o ile w stosunku do Ryśka da się wykrzesać pewną dozę sympatii, to w przypadku Alojza i Benjamina jest to zadanie niewykonalne. Nie potrafiłam obdarzyć ich żadnymi uczuciami. Ben to postać tak nierzeczywista, że wypada bardzo sztucznie na tle pozostałych bohaterów.

Styl autora jest przyjemny w odbiorze i to jakoś ratuje całokształt, ponieważ dzięki niemu dałam radę przebrnąć nawet przez najsłabsze fragmenty „Dreszcza” - a bywało trudno. Kolejnym udanym elementem są świetne rysunki autorstwa Iwo Strzeleckiego. Trafnie oddają rockowy klimat powieści i zdecydowanie umilają lekturę. Dodatkowo kreska przypomina mi nieco tę z gry The Walking Dead, do której czuję ogromny sentyment, co było dla mnie dodatkową zaletą. Pojawiające się co jakiś czas teksty utworów zespołów takich jak AC/DC czy Guns N' Roses sprawiły, że mimowolnie zaczynałam nucić sobie daną piosenkę, a mój entuzjazm wzrastał przynajmniej na chwilę.

Było to moje pierwsze spotkanie z twórczością Jakuba Ćwieka i nie ukrywam, że nie jestem lekturą usatysfakcjonowana. Dostałam jedynie namiastkę tego, czego oczekiwałam, a książkę odłożyłam na półkę z uczuciem rozczarowania. Czy polecam „Dreszcza”? Chyba tylko wielbicielom twórczości autora, pozostałym odradzam, w końcu jest wiele innych pozycji, z którymi można lepiej spędzić czas.

Wyzwanie: Czytam fantastykę

20 komentarzy:

  1. A miałam ogromną ochotę na tę książkę. No cóż... Chyba nie będę marnować na nią czasu.

    Zapraszam do siebie: in-corner-with-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach, porównam wrażenia po lekturze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W każdym razie autor jest w moich planach. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie również to było pierwsze spotkanie z autorem, ale uznałam tę powieść za taką lekką odskocznię :) Po inne jego książki pewnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomimo tego, że "Dreszcz" w moim przypadku nie był strzałem w dziesiątkę, dam Ćwiekowi jeszcze jedną szansę i w przyszłości sięgnę po inną książkę jego autorstwa, może bardziej przypadnie mi do gustu. ;)

      Usuń
  5. Ja postawiłam czwórkę, ale z biegiem czasu myślę, że o pół oczka za wysoko... Rzeczywiście, lektura nie do końca trzyma się kupy. Sięgnę po 2 tom z zainteresowaniem, może Ćwiek się poprawi (albo NAPRAWI) xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po drugi tom też sięgnę, choć ten jakoś bardzo nie przypadł mi do gustu. Cóż, może będzie lepiej. :)

      Usuń
  6. Ja Ćwieka poznałam dzięki Kłamcy kilka lat temu (przede mną wciąż 4 tom, jutro lecę do biblioteki popytać), obecnie czytam "Chłpców" i miałam lekkie obawy co do tej książki, ale jestem na 52 stronie i póki co bardzo mi się ta książka podoba. Po "Dreszcza" na 100% sięgnę, mam nadzieję, że może nawet uda mi się zdobyć tę książkę na własność. :)
    Btw. uwielbiam okładkę tej książki (KISS my ass <3).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Kłamca" i "Chłopcy" wciąż jeszcze przede mną, może spodobają mi się bardziej niż "Dreszcz". Okładka jest naprawdę genialna, bardzo mi się podoba, rysunki w środku też są świetne. :)

      Usuń
  7. Po wielu przeczytanych pozytywnych recenzjach, myślałam że twoja też taka będzie. Ale i tak ją przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też sądziłam, że ta książka bardzo mi się spodoba, ale niestety stało się inaczej. W takim razie czekam na recenzję. :)

      Usuń
  8. I tak mam ją w swoich planach.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam tego autora, ale mam w planach przeczytać jego książki, gdyż moi znajomi bardzo zachwalają jego twórczość.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie miałam okazji zapoznania się z żadną książką tego autora. Myślę, że przeczytam "Dreszcz" i jeśli mi się spodoba to sięgnę po innego powieści pana Ćwieka :)

    OdpowiedzUsuń
  11. O autorze dopiero się dowiedziałam kiedy zapadł szał wokół "Dreszcza" i chyba widzę, że może lepiej zacząć od starszych książek jego autorstwa..

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za podesłanie linka do recenzji,
    dodałam ją do wyzwania.
    Dobrej nocy i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Szkoda, ze ci sie nie koniecznie spodobała. Ja do Ćwieka jestem jak najbardziej przekonana i żadna recenzja jego książki jak dla mnie nie musi być, bo wiem, że autor zrobił bardzo dobrą robote.

    OdpowiedzUsuń
  14. Coś mnie jednak ciągnę do tej książki, więc chyba po nią sięgnę. ;) Czuję, że mnie zaciekawi.
    Poza tym bardzo spodobała mi się Twoja recenzja i styl pisania. :)

    Gorąco pozdrawiam i zapraszam również na mojego bloga, którego postanowiłem "reanimować" po kilkumiesięcznej przerwie. (www.forestreviews.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
  15. Hmm.. Chyba się wstrzymam, skoro lektura nie wywarła na Tobie takiego zbyt dobrego wrażenia. Dzięki za cynk!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)