sobota, 4 maja 2013

Brodi Ashton - "Podwieczność"



Premiera: 22.05.2013 r.

Wiele razy zdarzyło się, że pod wpływem impulsu powiedziałam lub zrobiłam coś, czego później żałowałam i właściwie nie mogłam zrozumieć, co pchnęło mnie do takiego, a nie innego działania. A gdyby tak jakieś powiedziane nie do końca świadomie słowa miały zaważyć na całym waszym życiu bez możliwości odkręcenia takiej sytuacji? Trzeba przyznać, że nie wyglądałoby to zbyt ciekawie.

Nikki, kierowana silnymi emocjami, podjęła brzemienną w skutkach decyzję, która wywróciła jej życie do góry nogami. Zdradzona, zrozpaczona po śmierci matki, pełna poczucia beznadziei, postanowiła stać się Dawcą, czyli pokarmem dla Wiecznych. W zamian za zapomnienie przeniosła się do miejsca zwanego Podwiecznością, by tam oddawać swoje wspomnienia jednemu z Wiecznych, czując przy tym błogi spokój. I choć teoretycznie nic z dawnej egzystencji nie powinno wzbudzać w niej emocji, dziewczyna nie potrafi uwolnić się od twarzy, którą kochała tyle lat temu. W momencie chwilowej jasności umysłu Nikki decyduje się wrócić na powierzchnię, by należycie pożegnać się z bliskimi, zanim Podziemie się o nią upomni, tyle że tym razem nie będzie już możliwości powrotu. Nie będzie to tak łatwe zadanie, jak się jej wydawało: dawne uczucia wracają do życia, a podjęty przez dziewczynę pół roku wcześniej wybór nie wróży szczęśliwego zakończenia.
„Pamiętasz, w jakim byłaś stanie, kiedy zjawiłaś się u mnie? Ja nie miałem z tym nic wspólnego. To ten świat tak cię złamał. Nie mój.”
W debiucie Brodi Ashton sporą rolę odgrywa mitologia grecka. Autorka czerpie z opowieści o Persefonie, zgrabnie splatając ten wątek z historią współcześnie żyjących ludzi. To połączenie w efekcie okazało się być świetnym pomysłem, a ponieważ uwielbiam mitologię i książki, w których poruszana jest ta tematyka, fabuła „Podwieczności” okazała się być strzałem w dziesiątkę.

Główna bohaterka, Nikki, bardzo szybko wzbudziła moją sympatię, pomimo tego - a może właśnie dzięki temu - że nie zawsze postępuje słusznie, bywa zagubiona, nie do końca wie, czego tak naprawdę chce. Niezwykle łatwo wczuć się w rolę tej będącej w potrzasku dziewczyny, która wbrew pozorom nie jest jedną z tych bohaterek-ofiar, które miotają się z kąta w kąt, czekając z założonymi rękami na ratunek. Z biegiem stron Nikki się zmienia, ewoluuje, a kolejne doświadczenia wpływają na nią w ten czy inny sposób.

W powieści pojawia się dość nietypowy trójkąt miłosny, i choć zazwyczaj unikam szerokim łukiem utworów zawierających ten element, bo po prostu nie cierpię, gdy przez większość fabuły główna bohaterka przede wszystkim rozmyśla, którego chłopaka powinna wybrać, to w przypadku „Podwieczności” sprawa ma się nieco inaczej. Nikki od samego początku wie, co podpowiada jej serce, jednak sytuacja, w którą się wpakowała, doprowadziła do zaistnienia dziwnej chemii między nią a „tym drugim”.

Kolejne strony książki przewraca się w błyskawicznym tempie. Brodi Ashton od razu rzuca czytelnika w wir wydarzeń, tak, że początkowo nie do końca można połapać się w fabule, jednak kolejne retrospekcje przybliżają poszczególne fakty z życia głównej bohaterki i pomagają w połączeniu wszystkich elementów układanki. Ciekawym pomysłem jest forma, w jakiej zaczynają się rozdziały: im bliżej końca książki jesteśmy, tym mniej zostało Nikki czasu na powierzchni. Wprowadza to pewną nerwowość, a także chęć, by jak najszybciej dowiedzieć się, jaki finał zgotowała czytelnikom autorka.

„Podwieczność” to niezwykle klimatyczna, romantyczna opowieść dla osób pragnących oderwać się na chwilę od rzeczywistości. Z każdą kolejną stroną zakochiwałam się w tej historii coraz bardziej, w napięciu czekając na zakończenie, które ostatecznie wywarło na mnie niemałe wrażenie. Po takim finale jeszcze bardziej niecierpliwie będę oczekiwać premiery drugiego tomu - już nie mogę się doczekać, by odkryć, jak dalej potoczą się losy Nikki. Debiut Brodi Ashton wyraźnie wyróżnia się spośród innych pozycji tego gatunku i naprawdę szkoda byłoby przegapić tę nastrojową perełkę.

Podwieczność | Everbound | ?

Książka przeczytana w ramach wyzwania Czytam fantastykę.

28 komentarzy:

  1. Yay *.* Właśnie zaczęłam czytać i bardzo cieszę się, że wypada dobrze i jest tak świetna na jaką się zapowiadała. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam na półce egzemplarz recenzenci, biorę się dziś za niego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo jestem ciekawa tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się świetnie. Muszą ją gdzież upolować, bo bardzo mnie zaciekawiłaś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka wydaje się świetna, mam nadzieję, że dane mi będzie ją poznać :D W końcu coś w miarę oryginalnego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zazdroszczę ci tej książki. Również chciałabym ją poznać, gdyż bardzo lubię piękne, romantyczne historie. Mam nadzieję, że kiedyś będzie mi dane ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem strasznie ciekawa tej książki :)
    Nie mogę się doczekać premiery! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. O rany! Już nie mogę się doczekać kiedy książka wpadnie w moje ręce :D Intryguje mnie szczególnie połączenie z mitologią, które wprost uwielbiam w powieściach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie mogę doczekać się premiery! Uwielbiam wplatanie mitologii do powieści, a mit o Persefonie jest jednym z moich ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam takie historie

    OdpowiedzUsuń
  11. Niebawem ją dorwę i będę czytać i czytać i czytać! Mam nadzieję, że uda mi się zrozumieć o co tyle szumu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam. Świetna książka! :D

    recenzja dodana do wyzwania,
    pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Chetnie przecyzytam, malo która ksiazka przenosi mnie do innego swiata.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książkę mam w planach, a okładka jest piękna!

    OdpowiedzUsuń
  15. Z pewnością ją kiedyś przeczytam. Szczególnie podoba mi się, że ma w sobie coś z mitologii greckiej - osobiście uwielbiam takie nawiązania! Trochę mnie martwi ten trójkąt miłosny, ale skoro według Ciebie wypadł naprawdę dobrze, to chyba powinnam zignorować moją intuicję :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzięki za tę recenzję, cieszę się, że książka Ci się spodobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie mogę się doczekać, wszystko co do tej pory na temat "Podwieczności" przeczytałam, pokazuje, że warto po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kolejna tak pozytywna recenzja - ta książka musi być świetna. A ja muszę ją zdobyć i przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja też strasznie nie lubię trójkątów! Zawsze wybieram tego drugiego a główna bohaterka tego pierwszego. I nie możemy się dogadać xD W sumie to mnie zachęciłaś do przeczytania tej książki ;p

    OdpowiedzUsuń
  20. Za niedługo się za nią zabiorę. Już nie mogę się doczekać. :) Recenzja świetna! :)

    OdpowiedzUsuń
  21. w historiach o miłości nie ma nic gorszego niż ciągłe biadolenie, kogo wybrać i który z chłopaków jest lepszy. chwilowo skupiam się na książkach bardziej klasycznych, ale możliwe, że z czasem Podwieczność też wpadnie mi w ręce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Absolutnie się zgadzam, nie znoszę takich książek. :)

      Usuń
  22. Zwykle nie czytam debiutów, ale zainteresował mnie pomysł na fabułę. Wydaje się inny niż zwykle. Lubię trójkąty miłosne, dlatego tym chętniej sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo, bardzo, bardzo chcę przeczytać te książkę!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jestem bardzo ciekawa nowej autorki :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo chętnie przeczytam tą książkę, zapowiada się interesująco. Mam nadzieję, że zdobędę tą książkę zaraz po premierze.

    Zapraszam do siebie: in-corner-with-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie przepadam zbytnio za fantastyką, jednak bez wątpienia niektóre książki z tego gatunku są intrygujące. Chętnie przekonałabym się czy ta do nich należy. ;))

    Pozdrawiam,
    www.okiem-recenzenta.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)