wtorek, 2 kwietnia 2013

Lauren Oliver - "Requiem"



Miłość jest chorobą. Trzeba się jej strzec, żeby nie miała szansy cię dopaść i zmienić twojego życia w piekło. Ta niebezpieczna przypadłość stanie się zagładą ludzkości, jeśli się nad nią nie zapanuje. Idealny porządek to to, czego nam trzeba. Zapomnijcie o wolności. Remedium to jedyna nadzieja na przetrwanie.

Głusza to miejsce, na myśl o którym drży większość społeczeństwa. To właśnie tam ukrywają się Odmieńcy - ludzie żyjący poza nawiasem, zmuszeni do tego, by zatajać swoją obecność, a wszystko przez to, że nie uważają miłości za zarazę i nie chcą poddać się zabiegowi, który miałby ich z tej choroby wyleczyć. Przez lata byli uważani za legendę, lecz coraz lepiej działający ruch oporu dowodzi, że jest zupełnie na odwrót. Rewolucja rozprzestrzenia się na cały kraj, a walka o własne przekonania coraz bardziej się zbliża.

Po rozpaczliwej ucieczce z Portland Lena dołączyła do partyzantki, pragnąc walczyć w ten sposób o możliwość wyboru i wolność. Tak też poznała Juliana, który pomógł jej zapomnieć o prawdopodobnie martwym Aleksie i ruszyć naprzód. Tyle że, jak się okazuje, Aleksowi cudem udało się ujść z życiem i wrócił, zupełnie inny od tego chłopaka, którego Lena znała i kochała. W tym samym czasie Hana, jako jedna z wyleczonych, przygotowuje się do ślubu z burmistrzem, który ma być początkiem szczęścia. Ład jej świata burzy przerażające odkrycie, którego dokonuje: majacząca przed nią przyszłość wcale nie jest tak bezpieczna i idealna, jak do tej pory sądziła. 
„Dziwny ciężar osiada mi na piersi. No jasne. To właśnie robią ludzie w tym chaotycznym świecie, świecie wolności i wyboru: odchodzą, kiedy chcą. Znikają, wracają, potem znowu znikają. A ty zostajesz sam i musisz się jakoś pozbierać.”
„Requiem” była chyba najbardziej oczekiwaną przeze mnie premierą tego roku. Po zwalającym z nóg zakończeniu, które autorka zaserwowała w „Pandemonium”, siedziałam jak na szpilkach odliczając dni do premiery ostatniej części trylogii, którą pochłonęłam w mgnieniu oka.

Tym razem rozdziały są opisywane z punktu widzenia dwóch różnych postaci: Hany i Leny, niegdyś najlepszych przyjaciółek, teraz praktycznie obcych sobie osób, stojących po przeciwnych stronach barykady. Dzięki temu możemy obserwować przygotowania Odmieńców do walki, a także zobaczyć, jak wygląda życie osoby wyleczonej z amor deliria nervosa. Przyznam, że to losy Hany wzbudziły we mnie więcej emocji; podczas czytania rozdziałów pisanych z jej perspektywy czułam niepokój i dreszcz lęku, nie obyło się też bez nerwowego przekręcania stron. Nie chcę przez to powiedzieć, że Lena stała mi się obojętna, jednak jej historia nie poruszyła mnie aż tak bardzo.

Bohaterowie po raz kolejny przeszli mniejsze lub większe zmiany, co jest naprawdę fajną sprawą, ponieważ dzięki temu autorka pokazuje, że nie stoją oni w miejscu, a wciąż się rozwijają, a poszczególne wydarzenia mają na nich wpływ. Lena stała się bardziej twarda, szorstka, niemal zupełnie porzuciła towarzyszącą jej wcześniej nieśmiałość. Hana z wesołej, raczej lekkomyślnej nastolatki zmieniła się w poważną, trochę posłuszniejszą wersję samej siebie, jednak wciąż potrafi walczyć o swoje, pomimo remedium targają nią rozterki. Brakowało mi trochę Aleksa, którego przemiana nie została do końca opisana.
„Nie wiedzą, że nawet to jest kłamstwem - że nigdy tak naprawdę sami nie decydujemy, a przynajmniej nie do końca. Zawsze jesteśmy popychani ku jakiejś drodze. Nie mamy wyboru, jak tylko zrobić krok do przodu, a potem kolejny i kolejny. I nagle okazuje się, że znajdujemy się na drodze, której w ogóle nie wybieraliśmy.”
Zakończenie było czymś, na co czekałam niemal od początku lektury. Choć nie chciałam rozstawać się z postaciami i historią, którą zdążyłam już pokochać, jednocześnie byłam niezmiernie ciekawa, czym tym razem zaskoczy Lauren Oliver, ponieważ ostatnie strony poprzednich tomów wywołały we mnie całą masę emocji. W „Requiem” akcja jest wręcz zawrotna, przez co książkę czyta się w niesamowicie szybkim tempie, nie brak wielu niespodzianek, a dzieje Hany i Leny splatają się ze sobą w nieoczekiwany sposób, dlatego liczyłam na mocne zakończenie, które wbije mnie w fotel i dorówna swoim poprzednikom. Na tym polu niestety trochę się zawiodłam, bo pomimo tego, że jestem fanką otwartych zakończeń, miałam jednak nadzieję, że pewne kwestie zostaną trochę lepiej wyjaśnione. Tak na dobrą sprawę niektóre rzeczy można było nieco wcześniej przewidzieć, dlatego nie jestem w stu procentach usatysfakcjonowana końcem tego cyklu.

Cała trylogia rozpoczynana przez „Delirium” jest jedną z moich ulubionych serii. Oryginalny pomysł, świetni bohaterowie i sporo akcji to coś, co lubię najbardziej, nie było więc sposobu, bym nie zachwyciła się książkami, które wyszły spod pióra Lauren Oliver. Za jakiś czas na pewno do niej wrócę, ponieważ nie jestem jeszcze gotowa, żeby na dobre pożegnać się z Portland i Głuszą, do których bardzo się przywiązałam.

Delirium | Pandemonium | Requiem

46 komentarzy:

  1. Czytałam dwie pierwsze części i je polubiłam, więc po tę prędzej czy później sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cała seria jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka już czeka na mojej półce i nie mogę się doczekać, aż po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że ta seria stanie się także jedną z moich ulubionych, bo Delirium było znakomite. Pozostałe dwie części mam na półce i już nie mogę się doczekać aż po nie sięgnę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Pandemonium" jest chyba jeszcze lepsze niż "Delirium", więc myślę, że Ci się spodoba. :)

      Usuń
  5. Reqiuem nie było złe, to prawda. Ale po Pandemonium, które było cudowne, trochę się zawiodłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie zawiodło głównie to zakończenie, czuję po nim trochę niedosyt, jednak ostatecznie oceniam "Requiem" bardzo dobrze. :)

      Usuń
  6. Do Requiem nie trzeba mnie namawiać!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też na pewno wrócę jeszcze do tych książek. Są cudowne. *-*

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam ogromną ochotę na tę trylogię, tylko niestety czas i kasy brak, ale może kiedyś uda mi się ją okazyjnie upolować.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam wszystkie części, ale nie jestem nimi zachwycona. Przeczytam requiem tylko z ciekawości czy Lena ponownie spotka się z mamą :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zakochałam się w "Delirium", a moja miłość pogłębiła się w "pandemonium". "Requiem" jednak troszeczkę mnie zawiodło, szczególnie zakończenie wątku z Alexem - takie nagłe, jakby tworzone na 'chama'. Mimo to uwielbiam tę trylogię, a także styl Oliver, która jest wyjątkowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ogóle brakowało mi Aleksa, niby był, ale tak jakoś epizodycznie się pojawiał. Całe zakończenie jest jakby napisane tak na szybko, za mało spraw się wyjaśniło, miałam nadzieję na coś więcej. ;)

      Usuń
  11. Kupię trylogię w pakiecie :) Tak wiele pozytywnych opinii nie może się mylić:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Kolejna pozytywna recenzja, a ja jeszcze się nie zabrałam za tom 1... :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam dwa pierwsze tomy i jakoś jeszcze nie było okazji, żeby się za nie zabrac :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię tę serię, ale moim zdaniem na tle poprzednich "Requiem" wypada przeciętnie

    OdpowiedzUsuń
  15. Też tak często mam - jednocześnie chciałabym jak najszybciej odkryć rozwiązanie ulubionej serii i nigdy jej nie skończyć ;) Przede mną jeszcze wszystkie książki autorstwa tej pani - już na nie poluję, ale też trochę boję się zawodu... W każdym razie na pewno spróbuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma co się bać, bo trylogia rozpoczęta przez "Delirium" jest naprawdę świetna. :) Sama teraz rozglądam się za inną książką Lauren Oliver, "7 razy dziś", i mam nadzieję, że będzie tak samo dobra. ;)

      Usuń
    2. "7 razy dziś" jest moją ulubioną książką i uważam, że jest 100 razy lepsza od trylogii "delirium", dlatego naprawdę polecam! Warto!

      Usuń
  16. Delirium czeka już na mojej półce. Po tym jak wszyscy entuzjastycznie wypowiadają się o całej serii chyba powinnam szybciej zabrać się za jego lekturę

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam tylko Delirium, tej nie mogę się już doczekać!

    OdpowiedzUsuń
  18. "Delirium" to zdecydowanie jedna z najlepszych książek, jakie miałam okazję przeczytać w zeszłym roku. "Pandemonium" jednak mnie zawiodło. Mimo wszystko z chęcią sięgnę po ostatnią część tej serii :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Powstrzymam się jeszcze z zakupem. Przeszłam przez dwie części z płaczem, dreszczem na plecach i zagryzioną wargą. Nie chcę się żegnać, nie chcę czuć kolejnego niedosytu i prawdopodobnie mieć chęć jednocześnie uduszenia i pocałowania w policzek autorki, która jest tak bardzo utalentowana.

    OdpowiedzUsuń
  20. Kurka, całkiem ciekawie to brzmi. Jest szansa, że seria spodoba się osobnikowi płci brzydkiej? :p Przeczytałbym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się zastanawiam, ale chyba zaryzykuję, bo same zachwalające recenzje czytam ;D

      Usuń
    2. Myślę, że szansa jest i możecie zaryzykować. :) Wydaje mi się, że to seria trochę bardziej skierowana w stronę czytelniczek, ale jest naprawdę fajnie napisana, tak więc nie widzę przeszkód. :D

      Usuń

  21. "Delirium" niedawno zakupiłam po tym, jak przeczytałam kolejną świetną recenzję na temat tej książki. Niestety jeszcze jej nie przeczytałam:( Patrząc jednak na powyższe komentarze nie mam na co dłużej czekać i muszę w najbliższym czasie ją przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam całą trylogię na półeczce i czekam tylko na chwile wolnego, żeby pożreć ją od razu w całości :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rany, uwielbiam tak czytać, kiedy wiem, że kolejne części spokojnie czekają i nie trzeba będzie nie wiadomo ile czekać na kontynuację. :) Podobnie mam zresztą z serialami, znacznie przyjemniej ogląda się kilka odcinków, jeden po drugim. ;)

      Usuń
  23. Tą trylogie mam w moich najbliższych planach.

    OdpowiedzUsuń
  24. Całą trylogię mam w planach. Bardzo chcę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Pora w końcu zapoznać się z tą trylogią. Już raz się do tego zabierałam, ale niestety utknęłam w połowie "Delirium" :/ No nic, do trzech razy sztuka, więc mi zostają jeszcze dwa podejścia :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Miło mi, że zechciałaś dołączyć do mojego wyzwania "Czytam Fantastykę". Życzę powodzenia i wielu ciekawych książek :)

    OdpowiedzUsuń
  27. A ja mam jeszcze całą serię przed sobą. :) Czytałam już o niej bardzo różne opinie, ale jestem dobrej myśli. :) Teraz przynajmniej nie będę z wytęsknieniem czekać na kolejne tomy. :P
    Dziękuję za banerek!! :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Historia wokół, której kręci się seria brzmi intrygująco :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Zdecydowanie muszę w końcu sięgnąć po "Delirium"!

    OdpowiedzUsuń
  30. Myślę, że cała seria przypadnie mi do gustu więc mam nadzieję, że wkońcu będę miała okazję ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  31. Czytałam "Delirium" i było dla mnie denne. Teraz mam uraz. Może kiedyś sięgnę po dalsze części trylogii. Może będzie trochę lepiej, skoro w "Requiem" akcja tak mocno przyśpiesza. Czytając "Delirium" praktycznie spałam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Już 16 kwietnia Wydumamy Brednie! Wszystkich miłośników książek zapraszamy do odwiedzenia naszej strony www.wydumanebrednie.pl. Przenieście się z nami do świata literatury. Poznajcie opinie innych na temat Waszych ulubionych książek i wypowiedzcie się sami. Bądźcie na bieżąco z wydarzeniami literackimi! Niech facebook nie będzie jedyną książką, którą czytacie! Znajdźcie czas dla książek!

    OdpowiedzUsuń
  33. Dawno mnie tu nie było i cieszę się ze zmian, jakie wprowadziłaś - teraz o wiele łatwiej się Ciebie czyta :))) Obiło mi się o uszy, że będzie serial na podstawie tych książek, na który już się cieszę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i bardzo mnie tu cieszy. :) Też tak słyszałam i mam nadzieję, że serial będzie udany. ;)

      Usuń
  34. Szczerze mówiąc trochę boję się rozpoczynać "Requiem"... Dwie pierwsze części na prawdę mi się podobały, ale z tego co widzę wszyscy narzekają na brak "dokładnego" zakończenia i wyjaśnienia pewnych spraw, a czegoś takiego po prostu w książkach nienawidzę! :D
    Nie wiem, może poczekam trochę z czytaniem i oswoję się z myślą, że mogę się - niestety - zawieść na tej ostatniej część.
    Polecam jednak wszystkim inną książkę Lauren Oliver "7 razy dziś". Niesamowita, przepiękna książka, jedna z moich ulubionych, której chyba nigdy nie zapomnę (moim zdaniem nawet lepsza od trylogii "Delirium")!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie będę musiała w końcu zdobyć "7 razy dziś". :)
      Rzeczywiście trochę brakuje w "Requiem" takiego porządnego zakończenia, jednak myślę, że i tak warto tę książkę przeczytać. :)

      Usuń
  35. Czytając Twoją recenzję dosłownie zatęskniłam za serią "Delirium", która jakos tak stoi na półce i spogląda na mnie równie tęsknie jak ja na nią. Chyba pora wrócić do Głuszy, do nocy pod gołym niebem, do czarującego Aleksa i do całej tej historii, która wydaje się tak bliska, mimo, że przeciez w naszym świecie można kochać. Lauren zrobiła kawał dobrej roboty i wpisała się w sercach wielu czytelników. O takich książkach jak seria "Delirium" się nie zapomina :)

    Pozdrawiam!

    Zapraszam również do mnie www.zyj-lepiej.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)