poniedziałek, 15 kwietnia 2013

Janet Evanovich - "Po pierwsze dla pieniędzy"



Stephanie Plum jest w tarapatach. Została zwolniona, lodówka świeci pustkami, windykator przejął jej samochód, wieczory spędza w towarzystwie chomika Reksa, a w przerwach od szukania pracy sprzedaje meble z własnego mieszkania, żeby zapewnić sobie trochę gotówki. W akcie desperacji zatrudnia się u swojego kuzyna Vinniego i rozpoczyna karierę łowcy nagród. W końcu łapanie przestępców nie może być takie trudne. Problem pojawia się wtedy, gdy pierwszym celem kobiety okazuje się być Joe Morelli, który przed laty wykorzystał ją na podłodze cukierni, za ladą z eklerkami. Przecież nie ma w tym nic osobistego. Prawda?
„Kiwnęłam głową, niby to przyznając mu rację, ale w tym samym czasie myślałam, że to dobrze, że kupiłam broń, bo jeśli kiedyś stanę się taka marudna, będę się mogła bez problemu zastrzelić.”
Janet Evanovich podbiła serca czytelniczek na całym świecie wielotomową serią o przygodach nie dającej sobie w kaszę dmuchać młodej łowczyni nagród. W Polsce do tej pory ukazało się sześć części traktujących o perypetiach mieszkanki New Jersey, które także zdobyły niemałe grono oddanych fanek.

Zanim sięgnęłam po „Po pierwsze dla pieniędzy” rozpaczliwie rozglądałam się za książką, która pomogłaby mi w przezwyciężeniu kryzysu czytelniczego, a przy okazji zapewniłaby parę godzin czystej rozrywki. Gdy w moje ręce trafił pierwszy tom cyklu o Stephanie Plum od razu wiedziałam, że o to właśnie mi chodziło. Mając na względzie miłe wspomnienia, które zostały ze mną po lekturze „Po szóste nie odpuszczaj”, z przyjemnością zaczęłam od początku poznawać przygody łowczyni nagród.

Uwielbiam powieści, które trafiają w moje poczucie humoru i potrafią wywołać niewymuszony uśmiech, a jednocześnie są wypełnione akcją i nie ma w nich miejsca na nudę. Seria autorstwa Janet Evanovich idealnie spełnia wszystkie te warunki, momentami nawet z nawiązką: zdarzały się sytuacje, kiedy po prostu nie mogłam powstrzymać się od śmiechu, innym razem natomiast nerwowo przekręcałam strony, niepokojąc się o losy Stephanie. Pisarka bardzo umiejętnie dawkuje wszystkie elementy, a przedstawiane przez nią wydarzenia sprawiają niepokojąco realistyczne wrażenie.

Główną bohaterkę obdarzyłam sympatią już od pierwszych stron: jest zabawna, ciągle pakuje się w kłopoty, bywa nieprzewidywalna i nieustępliwa, co sprawiło, że Stephanie szybko trafiła do grona moich ulubionych postaci. Nie można nie polubić też wielu innych przewijających się przez utwór barwnych bohaterów, takich jak Morelli czy babcia Mazurowa.

„Po pierwsze nie odpuszczaj” jest pełne niespodziewanych zwrotów akcji, a także zabawnych momentów, najczęściej wynikających z naiwności czy pokręconej logiki Stephanie. Kradzież samochodu zbiegowi czy zamknięcie faceta w chłodziarce z trzema trupami pod wpływem emocji to dla niej chleb powszedni.
„Chciałam je zapytać o zaginionego świadka, ale nie wiedziałam jak. Bo co niby miałam powiedzieć: >>Przepraszam, a widziałyście może faceta z twarzą jak patelnia?<<”
Na pierwszy plan wysuwa się kilka wątków, dzięki czemu nie można się nudzić, ponieważ Stephanie wciąż ma ręce pełne roboty (a gdy wyjątkowo nie ma nic do zrobienia, wpada w tarapaty), poszukując kolejnych tropów, powstrzymując swoją matkę przed pełnieniem roli swatki i zajmując się kilkoma mniejszymi zleceniami, by zapewnić sobie działający telefon i jedzenie. Typowe życie łowcy nagród.

Książka otwierająca serię o młodej mieszkance New Jersey jest pełna wspaniałego poczucia humoru i akcji, ani przez chwilę nie nuży przy tym czytelnika. Absolutnie nie mogę doczekać się chwili, w której zapoznam się z kolejnymi losami Stephanie, ponieważ nazwisko Janet Evanovich to już dla mnie niemal gwarancja udanie spędzonego czasu z powieścią w ręku.

Po pierwsze dla pieniędzy | Po drugie dla kasy | Po trzecie dla zasady | Zaliczyć czwórkę | Przybić piątkę | Po szóste nie odpuszczaj

29 komentarzy:

  1. Non stop obiecuję sobie, że nadrobię zaległości i przeczytam pierwszy i drugi tom, ale coś nie mogę się zabrać. Książki czekają już na półce, ale na razie korzysta z nich tata :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dużo dobrego słyszałam na temat tej serii i widzę, że ty również wyrażasz się o niej niezwykle pochlebnie. Lubię, kiedy w danej powieści dominuje humor i niepodziewane zwroty akcji, dlatego mam nadzieję, że uda mi się nabyć cały ten cykl.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba tylko ja nie zapoznałam się z przygodą Stephanie Plum. Dlatego muszę to jak najszybciej zmienić. Lecz z początku troszkę byłam zmartwiona ponieważ seria jest wydana na ok. 20 części. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tej pory zostało ich wydanych 22, i fakt, może to trochę przerażać, ale Stephanie po prostu nie można nie pokochać. :)

      Usuń
  4. Chyba dawno nie czytałam dobrej, lekkiej książki. Mało kiedy trafiam na coś na luzie, ale ciekawie i dobrze napisanego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie to książka idealna dla Ciebie, "Po pierwsze nie odpuszczaj" jest naprawdę świetnie napisane i w sam raz na parę godzin relaksu. :)

      Usuń
  5. Tak się wszyscy zachwycają, że i ja w koncu muszę poznać Stephanie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj jak ja dawno nie czytałam tej autorki, swego czasu "pochłonęłam" z cztery książki z tej serii pod rząd :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo chcę rozpocząć tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam za sobą pierwszy tom i było to udane spotkanie :) Pani Evanovich ma naprawdę lekkie pióro, a książka jest świetna!

    OdpowiedzUsuń
  9. to nie jest książka w moich klimatach, a że mam coraz mniej czasu na czytanie tak więc sobie daruje :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jedna z lepszych serii jakie czytałąm :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dużo dobrego słyszałam o przygodach Stephanie Plum, a że koleżanka ma dwie pierwsze części, to na pewno skorzystam z okazji i pożyczę je od niej. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę się zabrać za ten cykl!

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziewczyna na okładce to Katherine Heigl? Czy tylko jest aż tak podobna? ;)
    Seria zapowiada się naprawdę ciekawie, z chęcią sięgnę, jeżeli będę miała okazję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to Katherine Heigl - pierwszy tom tej serii został zekranizowany i Heigl gra tam główną rolę. :)

      Usuń
  14. Kiedy przeczytałam, ze nie mozesz doczekac sie kolejnych czesci od razu wiedzialam, ze to dobra lektura.

    OdpowiedzUsuń
  15. Cała kolekcja pięknie czeka na swoją kolei na półce ;) Czytałam 6 tom i musiałam zakupić całość - tam mi się spodobała!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam podobnie, po lekturze 6 części wiedziałam, że nie odpuszczę, dopóki wszystkie tomy nie pojawią się na mojej półce. :)

      Usuń
  16. Cześć!
    Wiem jak odbierane są takie wiadomości, bo sama piszę bloga, ale mimo wszystko spróbuję. Wiesz dlaczego? Bo chcę pomóc koleżance. Niesamowicie utalentowana bloggerka wydała książkę, ale w naszym kraju nie wspiera się debiutantów. Książka ma same pozytywne recenzje, więc na pewno spodoba się ludziom, jeśli ją przeczytają. Może i Ty się skusisz?
    Chociaż sprawdź: www.o-k.xn.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. Teraz, będąc w momencie, kiedy planuję już po kolosowe plany czytelnicze, muszę dorzucić tę książkę do bazy danych ;)
    Ostatnio poszukuję dobrych, lekkich książek niczym wody na pustyni.

    OdpowiedzUsuń
  18. Moja ulubiona seria i ukochana bohaterka:D

    OdpowiedzUsuń
  19. Gratuluję nominacji: http://istnieje-by-czytac.blogspot.com/2013/04/nominacja-do-liebster-award-nr2.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wyróżnienie, ale nie biorę udziału w takich zabawach. ;)

      Usuń
  20. Długo już szukam tej serii i mam nadzieje że w końcu kiedyś uda mi się na nią trafić. :P

    Pozdrawiam :D
    ksiazki-mojezycie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Ta część jest niewątpliwie najlepsza, ze wszystkich pierwszych pięciu, które przeczytałam. Lekka lektura na nudny wieczór. Plum jest bardzo zabawną bohaterką. ;))

    OdpowiedzUsuń
  22. Dostałam szóstą część do recenzji. Muszę przyznać, ze strasznie się wynudziłam. Naprawdę nie znalazłam tam nic dla siebie.


    /blask-ksiazek/

    OdpowiedzUsuń
  23. A ja nie znam tej serii! Za to kojarzę okładkę książki, bo gdzieś widziałam taki plakat (oczywiście dotyczący filmu).

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)