środa, 27 marca 2013

Tahereh Mafi - "Dotyk Julii"



Mój dotyk zabija.
Mój dotyk to moja siła.

Każdy z nas w jakiś sposób stara się dopasować do otoczenia, wszyscy chcemy być akceptowani, pragniemy bliskości drugiego człowieka, kogoś, przy kim możemy być w pełni sobą, komu potrafimy zwierzyć się ze wszystkiego. Bywa jednak, że „wszystko” to o wiele za dużo.

Julia już od 264 dni pozostaje w zamknięciu. Od dawna nie była na dworze, całe dni spędza w niewielkim pokoju w zakładzie psychiatrycznym. Rodzice z ulgą przyjęli wiadomość o tym, że w końcu mogą pozbyć się wywołującej strach i przysparzającej mnóstwa problemów dziewczyny, która przecież nie może być ich córką. Nikt nie przejął się jej nagłym zniknięciem, przeciwnie, ludziom wręcz ulżyło. Nie było osoby, która chciałaby mieć coś wspólnego z tą wzbudzającą strach i niechęć dziewczyną. Wszystko przez to, że dotyk Julii jest zabójczy - dosłownie. Pewnego dnia do celi nastolatki trafia młody chłopak, Adam, niepokojąco przywodzący na myśl kogoś, kogo dziewczyna znała kilka lat temu. Tyle że jak szybko się okazuje, nie tylko Julia skrywa jakiś sekret...

Po kilku miesiącach spędzonych w klaustrofobicznym, ciemnym i chłodnym pomieszczeniu dziewczyna nie ma już właściwie nadziei na to, że kiedyś zobaczy jeszcze światło dzienne. Wkrótce jednak wychodzi na jaw, że nietypowymi zdolnościami Julii interesuje się sprawujący władzę nad krajem Komitet Odnowy, który widzi w jej umiejętnościach możliwość skuteczniejszej walki z przeciwnikami obecnego rządu. Nastolatka nie chce mieć nic wspólnego z torturowaniem rebeliantów, ale możliwość wyboru została jej odebrana już dawno temu.
„- Idź spać.
- Idź do diabła.
Zgrzyta zębami. Idzie do drzwi.

- Jestem już w połowie drogi.”
Zanim „Dotyk Julii” trafił w moje ręce, zetknęłam się z mnóstwem przeróżnych opinii na temat tej książki. Niektórzy wychwalali ją pod niebiosa, inni praktycznie mieszali z błotem, wobec tego postanowiłam na własnej skórze przekonać się, jaki poziom prezentuje debiut Tahereh Mafi. I nie obyło się bez niespodzianek.

Muszę przyznać, że już dawno nie spotkałam się z tak oryginalnym pomysłem na zapis danej historii. Jestem wzrokowcem, dlatego też oprawa graficzna bardzo na mnie działa i wielokrotnie zachęca do sięgnięcia po jakąś pozycję. Od razu ogromnie zaintrygowało mnie to, że niektóre kwestie są przekreślone, czasem brakuje znaków przestankowych, co sprawia, że dużo łatwiej uwierzyć w to, że poznajemy historię z punktu widzenia głównej bohaterki, spisującej wszystko w niewielkim notesie.

Czego spodziewałam się, sięgając po tę książkę? Przede wszystkim sądziłam, że będzie to antyutopia, lecz moje przeczucia nie do końca się sprawdziły. Odnoszę wrażenie, iż początkowo autorka zamierzała pokierować akcję w tym właśnie kierunku, jednak niestety na pierwszy plan znacznie wysunął się wątek miłosny i przyćmił praktycznie wszystkie pozostałe elementy powieści. Ostatecznie Tahereh Mafi skupiła się głównie na relacji między Julią a Adamem oraz niezwykłej i dość przerażającej mocy dziewczyny, od czasu do czasu dodając jakieś antyutopijne wątki. 

Początkowo akcja toczy się raczej monotonnie, później zaś zaczyna pędzić w błyskawicznym wręcz tempie, ale szybkim nie na tyle, by zmęczyć czy zniechęcić czytelnika. W końcu zaczęło robić się naprawdę ciekawie, romans głównych bohaterów zszedł nieco na bok, miałam więc sporą nadzieję na zakończenie, które zwali mnie z nóg. I na tej linii zupełnie się rozczarowałam: ostatnie strony są tak naciągane i niewiarygodne, że aż brak mi słów. Końcowe rozdziały kompletnie nie pasują do reszty powieści i wzbudzają przede wszystkim konsternację. Po lekturze na usta cisnęło mi się tylko pełne niedowierzania pytanie: „Ale jak to?”, tyle że nie zostało ono wywołane moim zachwytem.

Mocnymi stronami „Dotyku Julii” jest oryginalny pomysł, ciekawy zapis graficzny i wzbudzająca sympatię główna bohaterka, reszta jednak nie zachwyca. Choć książkę czyta się bardzo przyjemnie, to z pewnością nie jest to pozycja, która pozostaje na trochę dłużej w pamięci. Przeczytać i zapomnieć - jak najbardziej, ale raczej nic ponad to.

W następnej notce planuję wstawić stosik, mam zamiar też częściej umieszczać recenzje, takie wiosenne postanowienie. :) Pomoże mi w tym pewnie trochę fakt, że wczorajszy dzień skończył się dla mnie skręconą kostką, więc najbliższe dwa tygodnie spędzę prawdopodobnie w łóżku z książką w ręku - to jedyny plus tej sytuacji, jaki udało mi się znaleźć. ;)

22 komentarze:

  1. Także spotkałam się z różnymi ocenami na temat tej książki, więc też chcę sama zobaczyć jaka jest naprawdę ta książka. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam i hmm.. Nie wspominam miło? Tak, tak mi się wydaje. Znalazłam wiele podobieństw do innych książek m. in do IŚ :)

    OdpowiedzUsuń
  3. @Szalona książkoholiczka - Ja akurat jakichś szczególnych podobieństw do innych serii nie znalazłam, ale ogólnie ta książka to taki trochę zmarnowany potencjał. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka już od dawna stoi na mojej półce, ale coś nie mogę się zebrać i za nią zabrać. Może jak uporam się z zaległościami to wreszcie ją zacznę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja niestety bardzo zawiodłam się na tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książkę czytałam, bardziej mi się ona spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja się na tej książce zawiodłam. Sądziłam, że to ciekawa historia z tych, typu WOW... no, ale :P O czekam na stosik!

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja dam "Dotykowi Julii" szansę - też muszę na własnej skórze sprawdzić jak to z nią jest. :)
    Trzymaj się tam z tą kostką i czytaj, czytaj, czytaj - to dobre lekarstwo. :)
    P.S. I czekam na stosik! ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Widzę, że bardzo wiele osób ta książka rozczarowuje... Szkoda, bo pomysł naprawdę brzmi ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  10. A mnie książka bardzo się spodobała. Nie zawiodłam się na niej :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda, zapowiada sie ciekawie, ale nie lubie pozycji o których potem nie pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam mieszane uczucia, co do tej książki, gdyż istnieje wiele różnorodnych opinii na jej temat, niemniej jednak nadal czuje się nią zainteresowana, dlatego, jak wpadnie w moje ręce, to zapewne przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie się w tej książce podobało bardzo dobre przedstawienie uczuć głównej bohaterki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Najpierw chciałam ją przeczytać, potem przeszła mi ochota na nią.. I tak sobie myślę, że Twoja recenzja raczej skłania mnie ku temu, aby jednak jej nie czytać..

    OdpowiedzUsuń
  15. Muuuuszę przeczytać tę książkę! Już od dawna mam na nią ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Już od jakiegoś czasu mam w planach tę książkę i mam nadzieję, że wkońcu znajdę okazję żeby ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dobra książka na nudne wieczory:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mam w planach, ale raczej tych dalszych :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka już dawno za mną, ale nawet miło ją wspominam :D Ciekawa jestem co też autorka wymyśli w kolejnym tomie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Książka leży na moim stosie. Bardzo mnie zaciekawiła, szczególnie właśnie tym oryginalnym zapisem.
    Miłego leżenia w łóżku i wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  21. Autorka miała fajny pomysł, ale nie udało jej się go niestety równie dobrze wykorzystać. Niby nie jest najgorzej, ale mogło być o wiele lepiej. Niestety nie wspominam jej miło.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)