sobota, 16 marca 2013

Lucy Ferriss - "Utracona córka"



Choćby nie wiem, jak bardzo się starać, nie sposób odciąć się od przeszłości lub jej zmienić. Nie umiem nawet policzyć, ile razy miałam ochotę cofnąć się w czasie i zrobić coś zupełnie inaczej, zwłaszcza, że jestem osobą, która najpierw mówi, a dopiero potem myśli. Niestety taka możliwość pozostaje poza moim zasięgiem, a przeszłość pozostaje niezmieniona.

Brooke O'Connor wiedzie szczęśliwe życie: ma udane małżeństwo i cudowną córkę, spełnia się zawodowo. Jej mąż pochodzi z wielodzietnej rodziny, dlatego też zależy mu na drugim dziecku, o którym jednak Brooke nie chce nawet słyszeć. Niespodziewanie do miasta przyjeżdża Alex, dawna miłość kobiety. Spotkanie po latach wywołuje mnóstwo niechcianych wspomnień i sprawia, że na powierzchnię wypływają skrzętnie skrywane przez długi czas sekrety. Pojawienie się Aleksa wywołuje reakcję łańcuchową i Brooke, chcąc, nie chcąc, musi zmierzyć się z następstwami wyborów z przeszłości, które grożą zawaleniem się dotychczasowego życia kobiety. Niektórych tajemnic nie można pogrzebać; pomimo usilnych starań i tak wyjdą na światło dzienne.

Lucy Ferriss porusza w swej powieści dość kontrowersyjne kwestie, mianowicie nastoletnią ciążę i jej daleko idące konsekwencje, a także aborcję. „Utracona córka” rozpoczyna się niezbyt obszernym prologiem, będącym swego rodzaju retrospekcją. Główna bohaterka to jeszcze młoda dziewczyna, która zaszła w niechcianą ciążę. W obliczu bezradności, w strachu przed reakcją otoczenia, wywołuje poronienie. Prolog ociera się wręcz o makabrę i już na wstępie miałam ochotę rzucić tę książkę w kąt, gdyż opisywana przez autorkę sytuacja wzbudziła we mnie masę negatywnych emocji i musiałam zmusić się, by jakoś przebrnąć przez pierwsze strony, które niemiłosiernie mi się dłużyły. Potem jest już na szczęście o niebo lepiej, jednak prolog kładzie cień na resztę historii i pozostawia takie nieprzyjemne uczucie. Do tej pory nie mogę do końca otrząsnąć się po przeczytaniu wstępu, choć nie nazwałabym się osobą o słabych nerwach.

Bardzo lubię co jakiś czas sięgnąć po powieść obyczajową, poruszającą raczej trudne tematy. Udało mi się poznać wiele ciekawych książek z tego gatunku, a także sporo autorów, którzy wzbudzili moje uznanie. Skrycie miałam nadzieję, że „Utracona córka” dołączy do grona takich utworów, lecz nie do końca tak się stało. Zabrakło mi przede wszystkim emocji, bo choć sam początek tej pozycji wywołuje ich mnóstwo, to później wkrada się dystans. Nie potrafię do końca stwierdzić, czym zostało to spowodowane, jednak nie mogłam jakoś szczególnie przejmować się losami głównych bohaterów, które do końca pozostały mi w pewien sposób obojętne.

Postaci są przedstawione realistycznie i w zasadzie nie mam nic do zarzucenia ich kreacji. Do większości czułam sympatię, ale przez znakomitą większość historii towarzyszyła mi ogromna niechęć w stosunku do Seana, męża głównej bohaterki. Jego reakcje wydawały mi się przesadzone, a on sam - niesamowicie odpychający. Po pewnym czasie udało mi się wykrzesać nieco pozytywnych uczuć wobec niego, ale i tak przeważały te mniej pozytywne.

„Utracona córka” to książka całkiem niezła, jednak w zasadzie niczym się niewyróżniająca. Fabuła nie jest wyjątkowo oryginalna, choć sama opowieść zapada w pamięć, głównie za sprawą drastycznego rozpoczęcia. Nie mogę ani polecić, ani odradzić tej powieści, ponieważ pomimo tego, że nie żałuję czasu spędzonego z tą pozycją, to nie jestem nią w pełni zadowolona i zdaję sobie sprawę, że jest wiele lepszych powieści, z którymi można lepiej spędzić czas.

17 komentarzy:

  1. Ostatnio czytałam książkę o podobnej tematyce, ale prostszą, bo młodzieżówkę. Utraconej córki nie czytałam, ale kiedyś pewnie się na nią skuszę. Również od czasu do czasu sięgam po obyczjaówki, żeby troszkę urozmaicic tematykę czytanych książek ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że się nie wyróżnia, ale jak znajdę ją w bibliotece to z chęcią wypożyczę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z chęcią się z nią zapoznam i wyrobię swoje zdanie o niej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie przeczytałabym tę książkę, jeżeli tylko nadejdzie taka okazja. Opis brzmi zachęcająco, a poza tym to książka obyczajowa - bardzo lubię ten gatunek. Poza tym okładka jest śliczna, lecz nie ma się co dziwić, w końcu to Prószyński.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię czytać powieści obyczajowe, które poruszają trudne tematy. Szczególnie historie napisane przez Jodi Picoult trafiają do mnie niezwykle dogłębnie. Powyższa książka również zapowiada się obiecująco, więc chociaż wielkiego szału nie ma, to ja jednak jestem skłonna ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. @cyrysia - Również bardzo lubię książki Jodi Picoult, sięgając po nie jestem niemal pewna, że czeka mnie świetna lektura, która mnie nie zawiedzie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jestem przekonana. Nie mówię nie - jeśli spotkam w bibliotece chętnie wypożyczę

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa byłam Twojej opinii, i w sumie się zgadzamy, chociaż mąż bohaterki wzbudza w nas zupełnie inne uczucia :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka już za mną. Przyjemnie spędziłam z nią czas:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszłam nigdy o tej książce, ale ty, swoją recenzją bardzo zachęciłaś mnie do przeczytania, mimo że było tam pare małych minusików.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak tarfię na nią w bibliotece, to pewnie wypożyczę, ale jakoś szczególnie nie będę szukać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fabuła tej książki mnie intryguje, choć Twoja recenzja trochę osłabiła ten zapał, ale myślę, że kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Okładka naprawdę ładna. Twoja recenzja sprawiła, że naprawdę muszę przeczytać tą książkę. Mam nadzieję, iż będę miała okazję dorwać ją niedługo w swoje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeżeli gdzieś na nią trafię to sięgnę z wielką chęcią. ; )

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja, lubie ksiazki, ktore cyzms sie wyróznią. Ta niestety do takich nie należy, wiec sobie odpuszcze.

    OdpowiedzUsuń
  16. Historia wydaje mi się trochę banalna, ponadto zniechęca mnie ta późniejsza beznamiętności w stosunku do tej powieści. Nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Oj, chyba raczej sobie odpuszczę, bo lubię książki wyróżniające, się, z charakterem. Ta mi niestety lekko wieje nudą...
    Może kiedyś, czas pokaże.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)