niedziela, 17 marca 2013

John Green - "Gwiazd naszych wina"



Tak bardzo chciałabym umieć napisać coś mądrego na temat tej książki, coś, co mogłoby przekonać cały świat, że to jedna z najbardziej niezwykłych powieści, które kiedykolwiek miałam w rękach. Nie wiem nawet jednak, od czego miałabym zacząć, ponieważ w mojej głowie kłębi się milion myśli, a żadna z nich nie jest na tyle odpowiednia, by mogła choć w części oddać to, co teraz czuję. „Gwiazd naszych wina” to utwór, która przypomniał mi, jak wiele emocji mogą wywołać napisane na papierze słowa, i zrobił to w niesamowity sposób.

Hazel to chora na raka dziewczyna. Od trzech lat nie chodzi do szkoły, a większość czasu spędza w domu, oglądając telewizję lub czytając od nowa tę samą książkę. Dzięki cudownej terapii jej życie zostało przedłużone o kilka lat, lecz nie można stwiedzić, o ile. Gdy trafia na spotkania grupy wsparcia dla chorej młodzieży, poznaje Augustusa. Ich spotkanie będzie początkiem czegoś nowego i wspaniałego, czegoś, o czym nie da się zapomnieć.
„- Cierpliwości, koniku polny - poradziłam. - Nie chcesz chyba wydać się nadgorliwy.
- Oczywiście, że nie, dlatego zaproponowałem jutro - odparł. - Chciałbym się z tobą znów spotkać dziś wieczorem, ale gotów jestem poczekać całą noc i kawałek jutra.”
Już od naprawdę długiego czasu nie czytałam tak cudownej powieści. „Gwiazd naszych wina” to utwór napisany w tak genialny sposób, że nie mogłam nie pokochać go już od pierwszych stron. W niektórych momentach nie mogłam pohamować się od głośnego śmiechu, w innych musiałam powstrzymywać łzy. Ta książka poruszyła we mnie najczulszą strunę, pozostawiając mnie kompletnie rozbitą i niezdolną do sformułowania jakiejkolwiek sensownej myśli.

Bohaterowie są świetnie wykreowani i nie sposób nie obdarzyć ich sympatią. Podczas lektury nie mogłam nie myśleć o nich jak o prawdziwych osobach, z krwi i kości, co zresztą sprawiło, że jeszcze bardziej wszystko przeżywałam. Hazel idealnie sprawdza się w roli narratorki: jest szczera, zabawna, wrażliwa i żałuję, że naprawdę jej nie znam, ponieważ przez tych kilkaset stron stała się mi niezwykle bliska. Wszystkie postaci są niesamowicie realne i różnorodne, i właściwie nie mogę im niczego zarzucić.

„Gwiazd naszych wina” czyta się w ekspresowym tempie, tak, że w zasadzie nie wiadomo kiedy dociera się do ostatniej strony. Z pewnością jest to niemała zasługa przyjemnego stylu autora, a także bijącej z tej książki prawdziwości. Czytanie tej powieści to niezwykła podróż, która każe zadać sobie pytanie o sens życia i zastanowić się, czy śmierć jest końcem, czy też początkiem czegoś nowego - z pewnością każdy choć raz myślał o tych kwestiach, jednak „Gwiazd naszych wina” pozwala spojrzeć na nie z nieco innego punktu widzenia.

John Green napisał książkę, która bardzo mnie poruszyła i szybko trafiła do grona moich ulubionych. Jestem pewna, że wiele razy do niej wrócę i jeszcze przez dłuższy czas będę polecać ją każdemu, kto będzie chciał mnie słuchać. Tak niezwykłych pozycji jest niewiele, jednak może to i lepiej? Na tak wspaniałą powieść mogłabym naprawdę długo czekać, ponieważ, cóż, bez wątpienia jest tego warta.



34 komentarze:

  1. Zamawiam ją w kwietniu i nie ma, że Requiem. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba nie widziałam jeszcze ani jednej negatywnej opinii na temat tej książki. Ciągnie mnie do niej strasznie, ale też coraz bardziej zaczynam się obawiać, czy nie stawiam jej zbyt wysokiej poprzeczki i jak w końcu do mnie trafi, to się zwyczajnie zawiodę...

    OdpowiedzUsuń
  3. @izusr - Jestem niemal pewna, że ta książka Cię nie zawiedzie, również miałam co do niej wysokie wymagania, jednak spełniła je z nawiązką. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo chcę ją przeczytać, już nawet na półce u mnie czeka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam na nią ochote i mam dalej, bo ilość pozytywnych opinii pobija chyba wszelkie rekordy :) Kiedyś pewnie się skuszę, bo mam ochotę na książkę obyczajową, któa faktycznie mnie poruszy...

    OdpowiedzUsuń
  6. Fakt, to jest kolejna pozytywna opinia tej książki, na którą od samego początku mam ochotę. Wszędzie o niej głośno, więc chyba czas najwyższy jej poszukać, aby wiedzieć, co teraz jest na topie. ;]

    OdpowiedzUsuń
  7. Faktycznie, tak jak @izusr nie widziałam jeszcze żadnej negatywnej recenzji tej książki, chociaż wcale się nie dziwię, bo "Gwiazd naszych wina" to piękna i poruszająca powieść. Nie mogę się doczekać, aż będę miała możliwość przeczytania innych książek tego autora, ciekawa jestem, czy są równie interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka już jest na mojej półce i czeka na swoją kolej! Wszyscy tak bardzo ją zachwalają, że nie mogę się doczekać, aż i ja zapoznam się z treścią ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fantastycznie napisalas ta recenzje, bardzo chce przeytac teraz ta ksiazke.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pierwszy akapit - skąd ja to znam:)
    Od dawna mam ochotę na tę książkę. Koniecznie muszę ją zdobyć:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Tyle osób chwali tę książkę, że ciężko jej się oprzeć, jednak ja nie potrafię się jakoś do niej ,,przełamać''. Jak dla mnie jest ona zbyt poruszająca tematycznie i nie wiem, czy byłabym w stanie czytać teraz o nieuleczalnej chorobie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Z każdą przeczytaną recenzją, mam coraz większą ochotę na tą książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Po niej chyba każdy ma książkowego kaca. Historia jest piękna, opowiedziana w tak niesamowity sposób że nawet nie da się tego opisać. Trzeba samemu przekonać się o jej wyjątkowości. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Chętnie bym ją przeczytała :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Posiadam ją i ciągle chce się za nią zabrać, a ciągle "coś"!

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetnie rozumiem twoje rozterki w pierwszym akapicie. Ja nadal, chociaż od przeczytania tej książki przeze mnie trochę minęło, nie do końca mogę się otrząsnąć. Z jednej strony ta książka jest taka piękna, że chce się o niej mówić godzinami, ale z drugiej strony ją trzeba poznać, nie da się oddać słowami tego, co w sobie kryje.

    OdpowiedzUsuń
  17. Podoba mi się Twoja recenzja. Jestem przekonana, że to dobra książka, ale nie wiadomo czemu jakoś nie mam na nią teraz ochoty..

    OdpowiedzUsuń
  18. Same zachwyty nad tą książką.. Poprzeczka wysoko ustawiona, mam nadzieję, że kiedy w końcu przeczytam, to się nie rozczaruję.

    OdpowiedzUsuń
  19. Same pozytywne recenzje są tej książki. Muszę wreszcie ją kupić :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Książka, która porusza czytającego całkowicie... Pozostawia z natłokiem myśli... Zmusza do głębokich przemyśleń... Także polecam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Takie książki zawsze pozwalają mi inaczej spojrzeć na świat. Polecam zwłaszcza "Zanim umrę" :)

    OdpowiedzUsuń
  22. @Pauline Veronique - "Zanim umrę" czytałam i zgadzam się, świetna książka. :) Ogromnie mi się spodobała, jednak "Gwiazd naszych wina" wydaje mi się w pewnym sensie bliższe. ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Piękna, naprawdę piękna książka <3

    OdpowiedzUsuń
  24. Ta książka chyba nie a żadnej negatywnej opinii. Wypadałoby ją w końcu przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. JEszcze nie było mi dane się z nią zapoznać, ale trzeba to nadrobić :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Wspaniała książka :) na pewno będę do niej często wracać :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Wszyscy piszą o tej książce pozytywnie, wiec jasnym jest iż MUSZĘ ją przeczytać i na szczęście niedługo będę miała ku temu sposobność :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Hmm... zaczynam coraz bardziej skłaniać się w stronę tej powieści, chociaż z początku jakoś mnie nie interesowała :P

    OdpowiedzUsuń
  29. To cudowne, a jednocześnie gorzkie uczucie, gdy przywiązujemy się tak mocno do bohaterów. Gdy następuje czas rozstania czuję, jakbym traciła przyjaciela. Wiem, że brzmi to patetycznie, ale tak właśnie czuję.

    OdpowiedzUsuń
  30. Skazany na śmierć - Rozważaj duszo, Chrystusowe rany... - Świetna książka, gorąco polecam: kliknij tutaj

    Wydawnictwo Sfinks

    OdpowiedzUsuń
  31. Po Twoim zachwycie wiem, ze muszę ją przeczytać, dlatego zaczynam poszukiwania. :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Wszyscy tak zachwalają, że muszę przeczytać i sama się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Czytałam i była to piękna książka, nie mogłam się oderwać :) Był śmiech, były łzy - wszystko to co trzeba. Myślę, że jeszczę do niej wrócę, zwłaszcza, że gości na mojej półce ;)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)