sobota, 19 stycznia 2013

Veronica Roth - "Zbuntowana"



Do uporządkowanego dotąd życia Tris, w którym wszystko miało swoje miejsce, wdziera się chaos. Nieuchronnie zbliża się wojna między frakcjami i walka o władzę. Beatrice bynajmniej nie zamierza bezczynnie obserwować rozwoju sytuacji i postanawia wziąć sprawy w swoje ręce, by nie dopuścić do śmierci osób, które kocha. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić: wśród nielicznych Nieustraszonych, którzy nie zasilili szeregów Erudycji szerzy się zdrada, Jeanine znajduje coraz to wymyślniejsze sposoby na zadanie ciosu rewolucjonistom, a sama Tris zmaga się z wyrzutami sumienia, które zabijają ją od środka. Czy da się coś zrobić w imieniu sprawy, która wydaje się być przegrana już na starcie? Czy warto w ogóle próbować?

„Zbuntowana” to już drugi tom bestsellerowej serii spod pióra Veroniki Roth. Spodziewałam się, że autorka w końcu w pełni wykorzysta potencjał, który kryje się w całej opowieści, a ja skończę lekturę z uczuciem satysfakcji. Ten scenariusz nie do końca się sprawdził, choć muszę przyznać, że jestem całkiem zadowolona z kierunku, w którym zaczęła toczyć się historia Beatrice.

Tym razem spotykamy młodą Niezgodną w sytuacji, która wielokrotnie zmuszą ją do wyboru między życiem a śmiercią, poświęceniem a wolą przetrwania. Mogłoby się wydawać, że takie położenie mimowolnie wywoła w niej pewną przemianę, ale jak widać, można o niej tylko pomarzyć. To właściwie główna wada tej książki, która ogromnie mnie irytowała. Jedyną zmianą w zachowaniu Tris jest to, że ręce drżą jej na widok pistoletu, po czym dziewczynę zaczynają zalewać nieprzyjemne wspomnienia. Sposób przeobrażenia Beatrice jest niezwykle płytki i zupełnie niewiarygodny. Podobnie sprawa ma się z Tobiasem, który do tej pory był jednym z moich ulubionych bohaterów z tego cyklu. W „Zbuntowanej” silny, walczący o bliskich chłopak stał się wręcz nieprzyjemny, niepokładający zaufania w nikim, poza sobą. Niektóre zachowania poszczególnych postaci wydają się tak pozbawione sensu, jak to tylko możliwe, co sprawia, że można tylko wpatrywać się w tekst z niedowierzaniem.


Kontynuacja „Niezgodnej” obfituje w więcej akcji niż jej poprzedniczka. Widać, że autorce nie brak pomysłów na rozwój wydarzeń, tyle że jednocześnie Veronica Roth niebezpiecznie balansuje na granicy między kreatywnością a brakiem logiki. Naprawdę nie sądzę, żeby niektóre reakcje i rozwiązania pewnych sytuacji odnalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości. Momentami odnosiłam wrażenie, że pisarka sama sobie zaprzecza, wplatając w fabułę zdarzenia, które zwyczajnie nie miały racji bytu.

„Zbuntowana” to utwór, który pomimo wielu niedociągnięć naprawdę przyjemnie się czyta. Po raz kolejny na parę godzin trafiłam do rzeczywistości podzielonej na frakcje, dobrze się przy tym bawiąc. Bo choć serii Veroniki Roth daleko do arcydzieła, mimo wszystko można przyjemnie spędzić czas poznając dalsze losy Nieustraszonych, Altruistów, Erudytów, Serdecznych, Prawych i bezfrakcyjnych.

Drugi tom serii zapoczątkowanej przez „Niezgodną” wzbudził we mnie mieszane uczucia. To pozycja, od której trudno się oderwać, a kolejne sytuacje wzbudzają ciekawość, jednak po cichu liczyłam na to, że autorka nieco bardziej mnie zaskoczy. Chociaż zdarzyło się parę momentów zdumienia, to żaden nie wzbudził we mnie większego oszołomienia. Kontynuacja trzyma poziom pierwszej części, nie wybijając się niczym przed szereg. I choć lektura powieści spod pióra Veroniki Roth bez wątpienia jest sprawą przyjemną, to nie wyróżnia się niczym szczególnym i na usta samo ciśnie się pytanie, czy warto poświęcić czas na książkę, jakich wiele.

Niezgodna | Zbuntowana | Wierna

18 komentarzy:

  1. Mimo wszystko zamierzam zapoznać się z tą serią, myślę, że mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam pierwszą część, więc pewnie i tę przeczytam. Nie lubię zostawiać napoczętych serii i to chyba jedyny powód...

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam 1 część i miałam wobec niej bardzo mieszane uczucia. Spodobała mi się ta książka, ale powtarzało się w niej zbyt wiele motywów ujętych w innych lekturach, które również przeczytałam. No nic, sięgnę po Zbuntowaną, coby dokończyć serię. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mimo wszystko chcę przeczytać! :) Historia w pierwszej części bardzo mi się podobała, pochłonęłam ją w dwa dni.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie tam się bardziej podobała, jak dla mnie bardzo dobra lektura, choć również spodziewałam się trochę więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam tej serii, ale brzmi bardzo interesująco. Wprawdzie planuje teraz kupić pakiet innego cyklu (GONE), ale i w/w będę miała również na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam 'Niezgodną' i nawet mi się spodobała. Przyznaję, że naprawdę przyjemnie się ją czytało więc pewnie niedługo przeczytam też drugą część:)

    OdpowiedzUsuń
  8. jest to seria do której się przymierzam, ale jeszcze nie jestem pewna czy jest odpowiednia dla mnie - gustuje w innych klimatach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. "Niezgodną" czytałam i miło wspominam, a "Zbuntowaną" mam w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mimo wszystko postanowiłem, że przeczytam tę serię, ale na razie nie wiem kiedy:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak dla mnie raczej nie warto, bo mam mnóstwo innych, upatrzonych ciekawszych książek:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. "Niezgodną" czytałam i bardzo mi się podobała. "Zbuntowana" już czeka na swoją kolej i szczerze mówiąc nie zraziła mnie twoja recenzja, bo wciąż mam na nią ochotę ;).

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam nadzieję, że szybko uda mi się zdobyć "Niezgodną", bo ogromnie chcę przeczytać tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  14. Powoli przekonuję się do tej serii... Nie miałam na nią większej ochoty, ale jak będę miała okazję to się z nią zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem jej dość ciekawa, ale znając moje zdolności, to pewnie się zejdzie nim dorwę ją w swoje ręce :) Zawsze jakaś inna książka odciąga moją uwagę :P

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam jeszcze pierwszej części ...

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)