sobota, 12 stycznia 2013

Kathleen MacMahon - "Tak to się kończy"



Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele w naszych życiach może zmienić jedno przypadkowe spotkanie. Każda taka sytuacja może przerodzić się w niezwykłą znajomość bądź też przejść bez echa, zupełnie zapomniana po niewielkim upływie czasu.

Addie to kobieta przed czterdziestką, pracująca w zawodzie architekta. Kocha swojego wiernego psa i kąpiele w morzu, którym od wielu lat oddaje się z takim samym zapałem. Pozornie Addie mogłaby wydawać się szczęśliwa, jednak jest zupełnie na odwrót. Każdy kolejny związek kończył się bolesnym rozczarowaniem, więc kobieta wciąż wiedzie życie singielki. Nie ma zbytniej nadziei na poprawę obecnej sytuacji, żyje właściwie z dnia na dzień. I wtedy, kiedy najmniej się tego spodziewa, wszystko zmienia się nie do poznania.

Bruno niedawno stracił pracę. To wydarzenie zmotywowało go do tego, by w końcu wywiązać się z obietnicy złożonej znajdującemu się na łożu śmierci ojcu. Mężczyzna postanawia wybrać się do Irlandii, skąd wywodzi się jego rodzina. Brunon opuszcza Amerykę, pozostawiając za sobą obecne życie i zgiełk dotyczący zbliżających się wielkimi krokami wyborów prezydenckich. Mężczyzna nie wie jeszcze, że wydarzenia, których stanie się członkiem, całkowicie go odmienią.

Początkowo powyższa historia może wydawać się niczym wyjątkowym - zwykła opowieść jakich wiele. „Tak to się kończy” daleko jednak do banału. To klimatyczny, wypełniony muzyką i zapachem morza utwór, który pozostaje w pamięci na długo.

Bohaterowie wykreowani przez Kathleen MacMahon stanowią w moim odczuciu jeden z największych plusów książki. Są niezwykle realni, mają zarówno wady, jak i zalety, nie zachowują się idealnie, popełniają błędy. Bywają egoistyczni, opryskliwi czy rozdrażnieni; równocześnie starają się być oparciem dla bliskich, gotowi wysłuchać problemów i doradzić w trudnej sytuacji.

Moją uwagę przykuł przede wszystkim klimat powieści, który można poczuć już od pierwszych stron. Podczas lektury miałam wrażenie, że znajduję się w Irlandii, zewsząd otoczonej wodą, pełnej urokliwych widoków. Ponadto przypadła mi do gustu obecność twórczości Bruce'a Springsteena, którego osobiście bardzo lubię. Dodało to uroku całej opowieści, a ja tym samym miałam okazję, by przypomnieć sobie kilka piosenek artysty.

Zakończenie książki debiutującej autorki przewidziałam dużo wcześniej, z drugiej strony jednak nie odebrało mi to przyjemności z czytania. Łudziłam się też, że moje podejrzenia są bezpodstawne, a cała historia skończy się zupełnie inaczej, jednak moje nadzieje okazały się płonne. Jednocześnie wydaje mi się, że „Tak to się kończy” nie mogłoby mieć innego finału, który - choć wycisnął z moich oczu łzy - jednocześnie idealnie wpasowuje się w całość utworu. Jestem pewna, że historia Addie i Brunona nie opuści mnie jeszcze przez długi czas.

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Bukowy Las.



Chciałabym poinformować Was o darmowym audiobooku książki Pies Baskerville'ów A. C. Doyle'a, który można pobrać na fanpage'u platformy Audeo, czyli tutaj. Zachęcam do słuchania! :)

18 komentarzy:

  1. jak dla mnie za bardzo realistyczna opowieść :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam ogromną ochotę na tę książkę *.*

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie spodziewałam się, że ta książka zawiera taką historię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta książka może będzie idealna na spokojny wieczór. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Coś mnie ostatnio ciągnie do tego typu książek, więc już dopisuję do listy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mnie zaintrygowała ta książka i z miłą chęcią poznam bliżej jej historię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię klimatyczne książki, które przenoszą mnie w niezwykłe miejsca, więc chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cały czas myślę o tej książce i chyba ją kupię. Jeżeli nie to będę wyszukiwała w bibliotece. Zapowiedź tej historii bardzo mi się podoba, a recenzje zachęcają.

    OdpowiedzUsuń
  9. Książkę mam na liście marzeń i po prostu muszę się z nią zapoznać. Ostatnio mnie ciągnie do takich bardziej realnych historii, ale nie mówię, że moje kochane fantasy i paranormale rzucam w kąt :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Książkę chcę przeczytać już od jakiegoś czasu i z kolejną recenzja coraz bardziej. Ciekawi mnie ta historia i bohaterowie, którzy są dobrze wykreowani ^^

    OdpowiedzUsuń
  11. Coraz bardziej mam ochotę na te książkę, nie czytałam wielu recenzji o niej, ale jakoś i temat i bohaterowie wydają się godni zainteresowania ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cóż, czasem i łzawe zakończenia mogą okazać się dobre :) A co do samej książki - nie czytałam jej, ani o niej nie słyszałam. Póki co, nie mówię jej stanowczego nie, może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ta książka jest po prostu piękna, uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Hej zostałaś zaproszona przeze mnie do zabawy The Versatile Blogger. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. hihihi ^^ Ja też już przeczytałam i również jestem nią zachwycona! :3

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię tego typu opowieści, a w dodatku Ty mnie zachęciłaś, więc będę musiała się z nią zapoznać :D.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)