piątek, 25 stycznia 2013

Jenny Downham - "Zanim umrę"



Nikt nie wie, ile czasu mu jeszcze zostało, można tylko domniemywać na ten temat. Ludzie jednak mają tendencję do myślenia, że w pewnym sensie są nieśmiertelni. Zrobienie wielu rzeczy odkładają „na później”, w końcu jeszcze zdążą - a przynajmniej tak im się wydaje. Tyle że śmierć może przyjść w każdym, nawet tym najmniej oczekiwanym momencie, i nie można zrobić nic, żeby ją powstrzymać.

Tessa to nastolatka, która od czterech lat choruje na białaczkę. Dziewczyna zdaje sobie sprawę, że powoli kończą się sposoby, dzięki którym można utrzymać ją przy życiu, dlatego postanawia sporządzić listę dziesięciu rzeczy do zrobienia zanim umrze. Szesnastolatka nie ma właściwie nic do stracenia i nic nie może powstrzymać jej przed wypełnieniem wszystkich czynności z listy. Tessa aż zbyt boleśnie zdaje sobie sprawę, że to jej teraz albo nigdy, i jeżeli nie zdobędzie się na odwagę, pewne sprawy ominą ją na zawsze. Dziewczyna doskonale odczuwa mijający czas i nie chce go zmarnować. Łamie prawo, podróżuje, siada za kierownicą i spędza czas z młodszym bratem. Nie przypuszcza jednak, że tak blisko końca uda się jej spotkać miłość...
„Kiedy Zoey odwraca się do mnie, uświadamiam sobie, że życie składa się z szeregu chwil, z których każda jest podróżą do kresu.”
Każdy z nas ma pewne marzenia, które chciałby spełnić. Niezależnie od tego, czy są małe czy duże, w głębi serca pragniemy ich realizacji i nigdy tak do końca ich nie porzucamy. Wielokrotnie jednak znajdujemy sprawy pozornie ważniejsze, bardziej godne uwagi, coraz mniejszą uwagę poświęcając własnym aspiracjom i spychając je na dalszy plan. Żyjemy nie tak, jak chcemy, lecz tak, jak wymagają od nas tego inni. Kto jednak, jeśli nie my sami, ma zadbać o nasze szczęście?

Wciąż odkładałam przeczytanie tej książki, w zasadzie unikałam jej jak ognia. Sama właściwie nie wiem, dlaczego tak długo zwlekałam z lekturą, bo choć historia Tessy łamie serce na pół, to równocześnie dostarcza nadziei i otuchy, pozostawia burzę i mętlik w głowie.

Postaci wykreowane przez Jenny Downham to chyba najmocniejsza strona książki. Są wiarygodne, niezwykle plastyczne i nie jest wyzwaniem uwierzenie w to, że mogłyby istnieć naprawdę. Utożsamienie się z główną bohaterką i polubienie jej nie stanowi żadnego problemu. To inteligentna, dowcipna dziewczyna, pragnąca przeżyć swoje życie w pełni. Po pewnym czasie miałam wrażenie, że naprawdę znam postaci występujące w utworze, szybko stali mi się bliżsi, niż oczekiwałam. Sprawiło to, że przeżywałam wszystkie wydarzenia tak, jakby były one udziałem mnie lub moich znajomych.

Autorka pisze z prostotą, autentycznie. Nie ma tu wymyślnych sformułowań lub zabiegów. Pisarka skupiła się na przedstawieniu historii Tessy i wywiązała się z tego zadania. To opowieść przedstawiona oczami umierającej nastolatki i czuć to od początku do końca. Może to właśnie dlatego ta opowieść tak bardzo porusza. Sprawia wrażenie tak wiarygodnej, że aż boli. Trudno mi znaleźć odpowiednie słowa na opisanie emocji, które towarzyszyły mi podczas lektury. Wbrew poruszanej tematyce jest to książka optymistyczna, choć równocześnie czytaniu towarzyszy ogromny smutek. „Zanim umrę” sprawia, że chce się żyć i spełniać swoje pragnienia. 

Nie sposób oderwać się od tej powieści. Wiedziałam, że nie dam rady zasnąć, zanim nie przeczytam jej do końca. Nie mogłam przestać o niej myśleć. Błyskawicznie przekręcałam kolejne strony, aż w końcu dotarłam do zakończenia i nie potrafiłam powstrzymać łez. Miałam ochotę krzyczeć, płakać, śmiać się i żyć. Przede wszystkim. Dawno żadna książka nie wzbudziła we mnie tylu różnych emocji i naprawdę nie spodziewałam się, że „Zanim umrę” spełni to zadanie. To jedna z najlepszych pozycji, z jakimi miałam styczność i polecam ją absolutnie każdemu. W tej niepozornej historii kryje się więcej, niż można by się spodziewać.

Na podstawie książki powstał film Now is good:
Po takiej lekturze nie mam wyjścia i na pewno go obejrzę. :)

18 komentarzy:

  1. Muszę koniecznie przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety, nie czytałem i bardzo tego żałuję. Muszę w końcu się przełamać:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie realistyczne książki zapadają w pamięć i jeśli kiedyś zobaczę ten tytuł, na pewno się z nim zapoznam:) Choć rzadko czytam tego rodzaju tematykę, od czasu do czasu trzeba zrobić jakieś odstępstwa od normy;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę już na podstawie twojej recenzji, że jest to bardzo poruszająca powieść. Ja również poczułam ogromne zainteresowanie tą pozycją i zamierzam popytać się o nią w mojej bibliotece. Może akurat będę mieli, a jeśli nie to nie ma rady, trzeba przespacerować się będzie do księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam okazję przeczytać tę książkę. Bardzo mnie poruszyła i polecam ją każdemu - zwykle z pozytywnym skutkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam w planach tę ksiązkę.

    OdpowiedzUsuń
  7. O kurcze, chyba przeczytam ją wcześniej niż sobie zaplanowałam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Książkę czytałam i byłam pod wrażeniem. Nie miałam pojęcia, że jest film na podstawie tej książki. Trzeba obejrzeć :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Już kiedyś miałam w planach tą książkę tylko, niewiem jakim cudem, zapomniałam o niej. Teraz napewno zabiorę się za nią. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kurde! Zachęciłaś mnie, co prawda mam ją na oku już jakiś czas, ale ta recenzja... ah

    OdpowiedzUsuń
  11. Ta książka jest u mnie w planowanych chyba od zawsze, więc na 100% ją przeczytam. Wątpię jednak, żeby była w mojej bibliotece, więc chyba będę musiała sama się o nią postarać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Koniecznie muszę przeczytać ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię takie książki. Z tą z pewnością się zapoznam, niech mi trochę pogra na emocjach :).

    OdpowiedzUsuń
  14. Już kiedys słyszałam o tej książce i bardzo chętnie bym ją przeczytała!

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka niestety nie dla mnie, ale przyznam, że uwielbiam Twoje recenzje. Dobrze mi się je czyta.
    Zapraszam do siebie. Nowa domena :) http://culturalnie.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapowiada się wartościowa i poruszająca opowieść, takie najdłużej pozostają mi w pamięci. Cieszę się, że napisałaś o "Zanim umrę", bo inaczej nie słyszałabym o tej książce, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  17. Musze przeczytać w takim razie ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)