środa, 26 grudnia 2012

Veronica Roth - "Niezgodna"



Pięć frakcji. Pięć wyborów. Altruizm, Prawość, Erudycja, Nieustraszoność i Serdeczność. Decyzja, która zaważy na całym Twoim życiu. Nie będzie już odwrotu. 

Szesnastoletnia Beatrice, podobnie jak jej rówieśnicy, musi wybrać, który odłam Chicago od dziś będzie jej domem. Po przejściu testu predyspozycji okazuje się, że dziewczyna łączy w sobie cechy charakterystyczne dla różnych frakcji: jest Niezgodna. A Niezgodnych trzeba wyeliminować. Beatrice zachowuje wiedzę o swojej „dysfunkcji” w sekrecie i, wprawiając w zdumienie nie tylko swoją rodzinę, lecz także siebie, dołącza do odważnych Nieustraszonych, pozostawiając dawne życie za sobą.

Już od dłuższego czasu planowałam sięgnąć po tę książkę, jednak skutecznie zniechęcało mnie do tego widniejące na okładce porównanie do „Igrzysk śmierci”. Muszę przyznać, że w ostatnim czasie szerokim łukiem omijam wszelkie powieści podobne do serii autorstwa Suzanne Collins, gdyż zamieszanie i cały szum, który ją otacza sprawił, że moje uczucia wobec „Igrzysk” stają się coraz bardziej negatywne. Mimo wszystko postanowiłam się przemóc i zapoznać się z debiutem Veroniki Roth. Ostatecznie cieszę się, że to zrobiłam, bo choć „Niezgodna” z całą pewnością nie jest wybitną pozycją literatury dystopijnej, to jednak zapewniła mi parę godzin rozrywki.

Największym minusem całego utworu jest w moim odczuciu główna bohaterka. Tris to postać nijaka i zupełnie bezbarwna. Gdyby ktoś mnie poprosił, nie potrafiłabym jej opisać. Beatrice nie ma żadnych cech, które jakoś wyróżniałyby ją z tłumu i sądzę, że właśnie ta przeciętność sprawiła, że nie wzbudziła ona mojej sympatii. Nieprzekonywująca jest też wewnętrzna przemiana dziewczyny - jak dla mnie Tris pozostała tą samą osobą od początku do końca.

Autorka trochę za mało czasu poświęciła na kreację bohaterów, dlatego też odniosłam wrażenie, że wszyscy są do siebie podobni; kolejne postaci zlewały się ze sobą. Najlepiej na tym polu przedstawia się Cztery. Jest też parę innych osób godnych uwagi, lecz nie są one przedstawione na tyle dobrze, by czytelnik mógł je trochę lepiej poznać, a szkoda.

„Niezgodna” nie wyróżnia się specjalnie na tle popularnych ostatnio książek poruszających podobną tematykę. Nie mogłam do końca cieszyć się wymyślonym przez pisarkę światem, gdyż pod wieloma względami jest on łudząco podobny do rzeczywistości znanych mi z innych powieści. Sprawiło to, że co jakiś czas miałam wrażenie déjà vu, po którym następowało olśnienie w postaci tytułu innego utworu literackiego.

Nie jest to jednak powieść nieciekawa. Przedstawiona przez Veronikę Roth historia pochłonęła mnie na tyle, bym zapomniała o otaczającym mnie świecie i na pewien czas pogrążyłam się w codzienności Beatrice. „Niezgodna” to przyjemny utwór, od czasu do czasu wzbudzający szybsze bicie serca. Pomimo kilku minusów autorka pozytywnie mnie zaskoczyła, a ja chętnie sięgnę po kolejne tomy tego cyklu, choć bez większej ekscytacji.

Niezgodna | ZbuntowanaWierna

24 komentarze:

  1. Teraz to ja jestem ciekawa jak ja bym ją odebrała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja miło nie wspominam. :-P
    Jednak chętnie poznam Twoją opinię o kontynuacji, bo sama chyba jednak spasuję. XD

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bez większej ekscytacji na razie sobie odpuszczam, ale słyszałam już o Niezgodnej tak różne opinie, że może kiedyś się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Okładka również skojarzyłą mi się z "Igrzyskami ..." :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda, że główna bohaterka jest niejaka i bez wyrazu. Taka nudna osobowość zapewne umniejsza wartość książki, więc nie jestem do końca przekonana, czy zdecydować się na tą pozycje czy też nie. Zastanowię się jeszcze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie spodziewam się właśnie niczego szczególnie oryginalnego, ale z chęcią przeczytam tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawi mnie ta seria, więc pewnie kiedyś chwycę za książki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. serię mam w planie, ale kiedy dostanę ją w ręce to nie wiem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Moje odczucia były bardzo podobne: rozrywka na kilka godzin, ale nic szczególnego. I także nie polubiłam Tris oraz nie zauważyłam w niej wielkiej metamorfozy.

    OdpowiedzUsuń
  10. W planach, w planaach, w planach :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam ją niedawno, podobała mi się.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wydaje się być świetną. Mam na liście ksiązek które na pewno muszę przeczytać, tylko nie ma kiedy ;/
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie przepadam za literaturą tego typu, więc raczej sobie książkę daruję. Tym bardziej, że nie lubię "sztucznych" bohaterów.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeśli wpadnie mi w ręce to przeczytam, ale nie będę na nią "polować".

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam ,bo wpadła mi w ręce w antykwariacie. Zgadzam się ,że bohaterowie nie są zbyt dobrze ukazani. Jest to jedyna sprawa przeszkadzająca mi podczas czytania. Strasznie wciągająca ,zaskakująca i nieprzewidywalna.

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka bardzo mi się spodobała, jestem pod wrażeniem, jak autorka w tak niesamowity sposób ukazała wizję przyszłości.
    Podziwiam ją.
    I przymierzam się do przeczytania drugiej części.

    OdpowiedzUsuń
  17. Podobała mi się i mam nadzieję, że wkrótce sięgnę po kolejną część :)

    OdpowiedzUsuń
  18. oj czytałam i podobała mi się :D zresztą druga część również, więc będę czekac na kolejny tom :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Jeszcze się nad nią zastanowię...

    OdpowiedzUsuń
  20. Słyszałam, że książka to żaden fenomen, ale z chęcią ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Mi się podobała :) Chociaż w sumie nie znam jeszcze "Igrzysk śmierci" :P Jestem strasznie ciekawa kontynuacji :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Najpierw przeczytałam całą trylogię Igrzysk Śmierci. Byłam jakby to opisać zachwycona, pierwsza część zdecydowanie lepsza od ekranizacji. Bałam się sięgnąć po Niezgodną, bałam się powtórki z rozrywki. Od Mikołaja dostałam pierwszą część, wczoraj byłam kupić drugą.. Już przeczytałam. Stwierdzam, że ta seria wnosi o sto razy więcej niż Igrzyska, jest bardziej życiowa.. Prędzej tak wyobrażam sobie świat za kilkaset lat niż bieganie po arenie i zabijanie się. The Hunger Games przy Divergent to dno.

    OdpowiedzUsuń
  23. @Anonimowy - również niezbyt podobała mi się ekranizacja Igrzysk. Dość ciężko jest mi porównać te dwie serie; do trylogii S. Collins mam spory sentyment, jednak ostatnio mam jej zdecydowanie dosyć przez to, że wszędzie jest jej tak pełno. Niezgodna spodobała mi się na tyle, żeby sięgnąć po kolejny tom i mam nadzieję, że spodoba mi się tak samo, jak Tobie. :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)