sobota, 1 grudnia 2012

S. J. Watson - "Zanim zasnę"



Budzisz się i nie wiesz, gdzie jesteś. Znajdujesz się w nieznanym miejscu, otoczona przez meble i przedmioty, które widzisz po raz pierwszy w życiu. Na dodatek obok Ciebie leży zupełnie obcy mężczyzna. Szybko wstajesz, znajdujesz łazienkę i patrzysz w lustro, z którego spogląda na Ciebie nieznajoma twarz.
„Wtedy właśnie dociera do mnie przebłysk, który łączy ze wspomnieniem. Mój umysł próbuje go pochwycić, ale przebłysk ulatuje niczym pyłek porwany przez powiew i pojmuję, że w moim życiu jest jakieś wtedy”.
Dwadzieścia lat temu Christine uległa tragicznemu w skutkach wypadkowi. Od tego czasu kobieta cierpi na rzadką odmianę amnezji. Z tego powodu Christine nie ma żadnych wspomnień, a każdy kolejny dzień jest dla niej białą kartką. Mogłoby się wydawać, że jej codzienność wypełnia rutyna, jednak to tylko pozory. Szybko okazuje się, że co rano kobieta, w tajemnicy przed mężem, odbiera telefon od swojego neuropsychologa, który przypomina jej o dzienniku ukrytym w szafie. Christine opisuje w nim bieżące wydarzenia, a także to, czego udaje jej się dowiedzieć o samej sobie od męża. Kobieta codziennie czyta swoje notatki i stara się przypomnieć, jakie życie wiodła przed wypadkiem, który wywrócił wszystko do góry nogami. Zapiski wzbudzają niepokój Christine i popychają ją do tego, by na własną rękę dowiedzieć się, jak naprawdę wyglądało minione dwadzieścia lat. Rzeczywistość okazuje się całkowicie odmienna od wyobrażeń...

„Zanim zasnę” to bez wątpienia pomysłowy, dobrze skonstruowany thriller psychologiczny. Choć nieco wcześniej można domyślić się, kto pełni rolę czarnego charakteru, nie zmniejsza to napięcia panującego na stronach powieści. Ciężko jest oderwać się od lektury, zwłaszcza pod koniec: mnóstwo tajemnic, intrygująca fabuła i przyjemny w odbiorze styl autora - czego chcieć więcej?

Z całą historią mamy okazję zapoznać się z punktu widzenia głównej bohaterki. Ten zabieg sprawia, że czytelnikowi nie są obce myśli i odczucia Christine. Bez problemu można utożsamić się z pełną rozterek kobietą, którą targają sugestywnie przedstawione emocje.

Powyższy utwór miałam przyjemność poznać za pomocą audiobooka. Był to właściwie pierwszy raz, kiedy zetknęłam się z tą formą książki. Przyznam, że początkowo nie byłam do końca przekonana do tego sposobu, jednak moje wątpliwości zostały szybko rozwiane. Nie musiałam rozstawać się z lekturą podczas jazdy zatłoczonym autobusem, dzięki czemu podróż stała się dużo przyjemniejsza. Z pewnością nie jest to ostatni raz, gdy nie czytam, a słucham literaturę.

Za „Zanim zasnę” dziękuję Platformie Audeo.

21 komentarzy:

  1. Fajne musi być. Lubię thrillery psychologiczne więc trzeba się rozejrzeć za tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  2. ta historia od dawna za mną chodzi, jednak w wersji papierowej. książki na pewno nie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja preferuję wersję papierową. Tak więc z książką koniecznie muszę się zapoznać, ale w tradycyjnej postaci! :D
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Audiobooki dopiero poznaję, ale ciekawie się zapowiada :)

    OdpowiedzUsuń
  5. też miałam okazję zapoznać się z tą książką w formie audiobooka :) fabuła wydała mi się dosyć oryginalna, bo wcześniej nie czytałam niczego podobnego i ogólnie książkę wspominam bardzo dobrze, nawet mogę powiedzieć, że przekonałam się do audiobooków, chociaż muszę mieć odpowiednie warunki żeby móc się skupić :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Od dawna mam ochotę na tę książkę, jestem strasznie ciekawa, co to za historia ukryta jest w życiorysie bohaterki...

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio dodałam ją do półki ,,Chcę przeczytać". W sumie nie jestem pewna czy zdecydowałabym się na przesłuchanie tej książki. Może tylko ja tak mam ,ale jakoś trudno mi się skupić na słuchaniu ,a jak już to zrobię to szybko zasypiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo intrygujące, jestem ciekawy jak autor to przedstawił! Będę mieć tę książkę na oku.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ta książka intryguje mnie od dłuższego czasu, a Twoja recenzja przekonała mnie, że warto po nią sięgnąć. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Sam fakt, że to thriller psychologiczny jest zachęcający ;) A jak tam lektor? Dobrze dobrany? :)

    OdpowiedzUsuń
  12. treść kojarzy mi się z filmem, jaki kiedyś oglądałam - jeszcze nie słuchałam audiobooków, może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Sporo dobrego słyszałam na temat tej książki. Pozycja wydaje się być dobrze napisana i mieć ciekawą i oryginalną fabułę. Z chęcią się z nią zapoznam (tyle, że ja przeczytam ją w wersji tradycyjnej, gdyż do audiobooków nie jestem przekonana) ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Na książę mam coraz większą ochotę, zwłaszcza, że już kilka miesięcy temu polecał mi ją znajomy :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam ostatnio wielką słabość do thrillerów psychologicznych, dlatego nie odmówię chęci poznania tej książki. Chciałabym jednak przeczytać ją aniżeli posłuchać, gdyż cięgle nie mogę się przekonać do audiobooków.

    OdpowiedzUsuń
  16. Chętnie bym przeczytała. Sporo recenzji czytałam na jej temat i mam ochotę na lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak na razie czytałam same pozytywne recenzje tej książki - koniecznie muszę się z nią zapoznać! :) Tymczasem zapraszam Cię do siebie na konkurs :)

    http://kronikachomika.blogspot.com/2012/11/konkurs-u-chomika.html

    OdpowiedzUsuń
  18. Właśnie słucham tego audiobooka i historia bardzo mi się podoba. Niedługo recenzja i u mnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ksiazke czytalam jakis czas temu, jest niesamowita:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo chciałabym przeczytac! Cieszę się, że historię poznajemy z perspektywy głównej bohaterki, bo bardzo lubię taką narrację.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)