niedziela, 9 grudnia 2012

Charlotte Brontë - "Profesor"



William Crimsworth to młody mężczyzna, który zrywa więzi z arystokratycznymi krewnymi, próbując odnaleźć swą drogę w życiu. Chwilową posadę znajduje u brata, wcześniej niemal zupełnie nieznanego z powodu rodzinnego konfliktu. Szybko okazuje się jednak, że William nie znajdzie oparcia w krewnych - brat jest osobą niesprawiedliwą, okrutną i wykorzystującą innych. Crimsworth porzuca więc ostatniego członka rodziny, jaki mu pozostał, i wyrusza do Brukseli, gdzie ma nadzieję odnaleźć swoje miejsce.
„- Skoro jednak nie ucieka pan przed policją, przed kimże innym pan ucieka? Przed diabłem?
- Przeciwnie, wyszedłem mu na spotkanie.”
„Profesor” to historia, w której Charlotte Brontë zamieściła wątki autobiograficzne. Podobnie jak główny bohater, nauczała angielskiego w szkole w Brukseli, gdzie także zaznała miłości. Jednakże jej uczucie nie miało racji bytu, ponieważ obiektem uczuć Charlotte był żonaty właściciel szkoły - a to, jak wiadomo, nie mogło mieć szczęśliwego zakończenia.

Uwielbiam XIX-wieczną literaturę i z chęcią sięgam po powieści, które powstały w tamtym okresie czasu. W związku z tym niełatwo było mi powstrzymać entuzjazm, gdy zabierałam się za czytanie książki spod pióra Charlotte Brontë. Jak się okazało, miałam nieco zbyt wygórowane oczekiwania wobec tego utworu, który co prawda okazał się być intrygującą lekturą, jednak nie pozbawioną wad.

William Crimsworth, główny bohater opowieści, to człowiek ambitny i uparty. Nie stroni od ciężkiej pracy czy skromnego życia, jest gotowy do wyrzeczeń. Mimo wielu starań nie udało mi się obdarzyć go sympatią. Odniosłam wrażenie, że mężczyzna był przekonany o swojej wyższości względem pozostałych ludzi i uważał się za lepszego od innych. Zabrakło mi również większych emocji; miałam nadzieję, że pokocham całą historię, przedstawionych w niej bohaterów, a przez dłuższy czas po zakończeniu czytania będę wracać myślami do wydarzeń zawartych w „Profesorze”. Niestety tak się nie stało, a choć lektura przypadła mi do gustu, nie mogę powiedzieć, że jestem w pełni usatysfakcjonowana.
„Być może sądzi pan, że wygląda na rozumnego i wytwornego; niechże pan wystawi na sprzedaż swój umysł i wyrafinowanie i proszę mnie potem powiadomić listownie, ile też ludzie gotowi są za nie zapłacić.”
Do największych zalet utworu zdecydowanie należy plastyczny język i nastrój oddający klimat epoki. Te dwa elementy mnie zachwyciły, żałuję jednak, że nie mogę powiedzieć tego o całym utworze. Mimo wszystko jestem pewna, że powieść ta spodoba się miłośnikom gatunku. Pozostałym polecam zapoznanie się z innymi dziełami autorstwa Charlotte i jej sióstr.

Za książkę dziękuję Wydawnictwu MG.

18 komentarzy:

  1. Widzę, że mamy identyczne odczucia :) Ja także średnio oceniam tę książkę - William nie przypadł mi do gustu, ale język i klimat jak zawsze doskonałe!

    OdpowiedzUsuń
  2. A mi książka bardzo się podobała:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem miłośniczką XIX literatury. Zdecydowanie bardziej preferuje czasy współczesne, dlatego tym razem nie sięgnę po ,,Profesora''.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam parę tygodni temu, bo udało mi się znaleźć w bibliotece i muszę przyznać, że książka zdecydowanie dobra :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ubóstwiam twórczość sióstr Bronte! Są genialne po prostu. 'Profesor' leży na półce i czeka na swoją kolej. Do tej pory do gustu najbardziej przypadła mi 'Shirley' i 'Lokatorka z Wildfell Hall' :D.

    OdpowiedzUsuń
  6. Popularna ta książka, to już kolejna jej recenzja, którą widzę. Czasami mam ochotę na XIX-wieczną literaturę, ale akurat po twórczość sióstr Bronte nie zamierzam sięgać ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka raczej nie dla mnie, ale czasami trezba przeczytać coś innego, więc może sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam spore zaległości jeśli chodzi o takie klasyki. Mam nadzieję, że nadrobię trochę w 2013 roku:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem ciekawa tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  10. jestem ciekawa tej pozycji, wiele już o niej czytałam. Książkę mam na liście do przeczytania w przyszłym roku :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Hm, ja chyba podziękuję i nie przeczytam tej książki. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. To już kolejna opinia, która przekonuje mnie, żebym nie czytała książki :P

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka związana z tamtymi czasami może i jest ciekawa, ale ta jednak mnie nie ruszyła :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Z przyjemnością przeczytałabym tę książkę :D

    OdpowiedzUsuń
  15. nie czytałam jeszcze żadnej ksiązki Charlotte Brontë dlatego tym bardziej jestem ciekawa jakie na mnie zrobi wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Chyba wolę mimo wszystko rozpocząć swoją przygodę z siostrami od "Jane Eyre"

    OdpowiedzUsuń
  17. mm... wygląda smakowicie ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka czeka na półce na swój czas, niemniej jednak jestem jej ogromnie ciekawa, gdyż uwielbiam książki sióstr Bronte ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)