piątek, 28 grudnia 2012

Bree Despain - "Podarunek śmierci"



Grace Divine dawno nie była w takiej rozsypce. Daniel zamienił się w białego wilka, którego rozpaczliwe nocne wycie zwraca uwagę myśliwych, jej matka trafiła do zakładu psychiatrycznego, a wataha Sirhana coraz bardziej zbliża się do Rose Crest. Na domiar wszystkiego dziewczyna musi wysłać aplikację na studia, o których przez lata marzyła, jednak okoliczności są co najmniej niesprzyjające. Czy z tej ostatniej potyczki uda się wyjść Grace cało?

Poprzednie tomy serii spod pióra Bree Despain szybko stały się jednymi z moich ulubionych książek i byłam niemal pewna, że ostatnia część również mnie zachwyci. Oczekiwanie na finał losów Grace było dla mnie udręką, dlatego gdy „Podarunek śmierci” nareszcie trafił w moje ręce, nie potrafiłam opanować entuzjazmu. Tylko że, jak się szybko okazało, nie ma powodów do zachwytu.

Główna bohaterka, która zdobyła niemałą sympatię z mojej strony w „Dziedzictwie mroku” i „Łasce utraconej”, teraz stała się jakby zupełnie inną osobą. Ze strony na stronę denerwowała mnie coraz bardziej. Gdzieś zniknęła lubiana przeze mnie Grace, a pojawiła się wszechwiedząca, bezmyślna i uważająca się za samowystarczalną dziewczyna. Daniel również nie zdołał uratować swojego dotychczasowego wizerunku. Stracił całą osobowość; parę razy przemknął gdzieś w tle, a gdy w rozwoju wydarzeń stał się postacią niemalże kluczową, dokonywane przez niego wybory były całkiem niewiarygodne. Nie dostrzegłam w nim tej zamiany w silnego, odpowiedzialnego mężczyznę, na barkach którego spoczywa niemała odpowiedzialność, choć autorka bez wątpienia starała się go tak przedstawić. Niestety efekt był wręcz odwrotny.


Fabuła także nie powala na kolana. Początek jest wyjątkowo monotonny i nie zachęca do dalszej lektury, a kolejne zdarzenia są niesamowicie przewidywalne, brak jakiegokolwiek elementu zaskoczenia. Sporą część wydarzeń można spokojnie przewidzieć na początku lektury. Bardzo dotkliwie odczułam też nieobecność wszelkich emocji, może poza nudą i irytacją. Pomimo tego, że głównych bohaterów kilkukrotnie dotknęło uczucie straty, czytelnik raczej nie uświadczy chociażby szczypania oczu czy zwykłego smutku. Śmierć ponoszą tylko te postaci, które w gruncie rzeczy są nieznane lub do których Bree Despain skutecznie zniechęcała odbiorcę przez cały utwór. 

No i ten język. Na palcach jednej ręki mogłabym policzyć strony, na których nie pojawiało się nagminne „normalnie” albo „co nie?”. Podczas lektury niejednokrotnie myślałam, że zaraz oszaleję, miałam ochotę cisnąć książką przez pokój i więcej do niej nie zaglądać. Jak się okazuje, nawet kilkusetletni mnichowie używają typowo potocznego słownictwa. Ciężko pozbyć się wrażenia, że cała powieść została napisana niemal na kolanie, a niektóre wątki zostały rozciągnięte na kilka rozdziałów tylko po to, by zapełnić kolejne kartki.

„Podarunek śmierci” zawiódł mnie na całej linii. To chyba najgorsze zakończenie całej serii, jakie tylko można było wymyślić. Oczekiwałam sporo, to fakt, jednak autorka wpadła we własną pułapkę i nie sprostała wysoko postawionej przez siebie samą poprzeczce. Jestem okropnie rozczarowana, zwłaszcza, że wiązałam z tym tomem spore nadzieje. Żałuję, że przeczytałam tę książkę i tym samym zepsułam swoje pozytywne odczucia dotyczące całej serii. Przesłodzony happy end również nie poprawił wizerunku tej historii. Wszystkim planującym rozpocząć przygodę z Grace Divine radzę, by zatrzymali się na drugiej części i uniknęli gorzkiego rozczarowania, które niesie ze sobą „Podarunek śmierci”.

21 komentarzy:

  1. To chyba sięgnę tylko po poprzednie części.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam poprzednich tomów tej serii i raczej nie mam na nie ochoty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurcze mam zamiar zacząć serię, ale jeśli tak się kończy to nie wiem czy warto ;<

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie zapoznałabym się z tą serią, ale skoro zakończenie jest takie złe to chyba jednak sobie odpuszczę...

    OdpowiedzUsuń
  6. Wydaje się być ciekawą ksiązką :)
    Jak tylko spotkam,z chęcią przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie miałam jeszcze do czynienia z tym cyklem, ale skoro zakończenie jest aż tak kiepskie, to nie wiem, czy jest w ogóle sens zaczynać. Dobrze, że ostrzegasz. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Szkoda, że Ci się nie spodobała ta część :(. Ja oceniłam ją pozytywnie, może też dlatego, że mam ogromny sentyment do tej serii...

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś koniecznie chciałam przeczytać tą serię, a teraz nie jestem już do niej tak przekonana...

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie zainteresowałem się :P

    OdpowiedzUsuń
  11. Na mojej liście "koniecznie przeczytać". Mam nadzieję, że mi się bardziej spodoba. ;))

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam dwie pierwsze części tej serii i bardzo pozytywnie je wspominam, ale szkoda, że trzeci tom nie jest już tak świetny, mimo wszytko ciekawi mnie on i może nie teraz, ale kiedyś w przyszłości będę chciała go jednak przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam pierwszą część i była niezła, druga czeka na półce :D A ta pewnie też trafi w moje ręce :)

    OdpowiedzUsuń
  14. nie czytałam serii, chociaż jest kusząca, ale zakończenie jak widać już na przegranej linii :)(

    OdpowiedzUsuń
  15. Przeczytałam niedawno dwie pierwsze części i trochę się boję sięgać, po tą, skoro mówisz, że była taka słaba, jednak chyba i tak to zrobię, żeby zwyczajnie skończyć tą serię:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Uuuu szkoda, że rozczarowałaś się na koniec... Ja mam serię przed sobą. Pierwsze części chwalili blogowicze więc postanowiłam, że prędzej czy później (raczej później) się z nią zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam ochotę zapoznać się z całą serią, mam nadzieję że mi się spodoba

    www.recenzje-cherry.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Spodziewałam się tego i zrezygnowałam z ostatniego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam tę serię w bardzo dalekich planach czytelniczych. Okładki mnie odstraszają, a fabuła średnio mnie ciekawi.
    Wszystkiego dobrego w nadchodzącym roku!

    OdpowiedzUsuń
  20. O kurczę! Raczej mało zachęcająca recenzja :) Jednak nim będę zastanawiała się czy zabrać się za ten tom, muszę nadrobić zaległości z poprzednimi dwoma :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Hej nie chcialabys wrzucic tej ksiazki na jaks stronke zeby mozna bylo pobrac pdf?

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)