piątek, 12 października 2012

Elizabeth Gaskell - "Cranford"



Cranford to prowincjonalne miasteczko położone w Anglii, zamieszkiwane w głównej mierze przez wdowy i stare panny, spędzające większość czasu na grze w karty. Kobiety przykładają dużą wagę do różnego rodzaju konwenansów czy pozycji społecznych. Starają się uchodzić za przedstawicielki wyższej klasy, kierując się wymyślnymi regułami i obyczajami.

Utwór ten jest niezwykle klimatyczny. Schyłek dziewiętnastego wieku i niewielkie miasto, w którym wieczorami opowiada się historie przy świetle świec. Za sprawą lekkiego pióra Elizabeth Gaskell po raz kolejny miałam okazję na parę godzin przenieść się w czasie do ukochanej epoki.
„Śmierć jest tak samo prawdziwa i powszechna, jak bieda, a przecież ludzie nigdy nie rozmawiają o niej na ulicy pełnym głosem, bo słowo to nie jest przeznaczone dla subtelnych uszu.”
Ciężko mi sprecyzować, do jakiego gatunku literackiego tak naprawdę należy powyższa książka. Nie jest to powieść, lecz także nie sposób nazwać „Cranford” zbiorem opowiadań. Na historię niemłodych już bohaterek składają się liczne anegdoty z ich życia, niejednokrotnie snobistyczne zachowania i wiele niedorzecznych zwyczajów.

To moje drugie spotkanie z Gaskell i po raz kolejny zostałam całkowicie oczarowana. Autorka umiejętnie opisuje życie w prowincjonalnym mieście, sylwetki postaci są dopracowane, a wszystko to okraszone zostało szczyptą humoru. Nie raz i nie dwa uśmiechnęłam się pod czas lektury, czytając o wielokrotnie absurdalnych zachowaniach bohaterek.

Pozycja ta to swego rodzaju wycinek z życia kilku kobiet, jednak jest w sposobie narracji coś, co wręcz nie pozwala odłożyć tej książki na półkę. Przez ten krótki czas zdążyłam już zżyć się z postaciami wykreowanymi przez pisarkę. Każda z nich posiada jakieś drobne dziwactwa czy absurdalne obyczaje, a jednocześnie wszystkie bohaterki diametralnie się od siebie różnią. Codzienność przedstawiona jest w tak barwny sposób, że myślami wciąż jeszcze znajduję się w niepozornym Cranford.

Utwór ten z pewnością przypadnie do gustu nie tylko osobom lubującym w historiach, których akcja toczy się w XIX wieku. Elizabeth Gaskell po raz kolejny udowodniła, że proza jej autorstwa jest ponadczasowa i wciąż jeszcze potrafi zauroczyć nie jednego czytelnika.

Za książkę serdecznie dziękuję pani Katarzynie oraz wydawnictwu Poligraf.

Cranford jest dostępne również tutaj.

***

Korzystając z okazji chciałabym ogłosić parę informacji. :)


Zakręty losu to trzytomowa saga, która opowiada o zbyt szybkim dorastaniu, szukaniu własnej drogi, wielkich zagrożeniach oraz jeszcze większych miłościach. Dwaj bracia, Krzysztof, i o dziesięć lat starszy Łukasz, stają oko w oko z mafią, własnymi demonami z przeszłości, a także kobietami, które odcisną na nich nierozerwalne piętno. Pełna emocji, zapierająca dech w piersi lektura.
Premiera trylogii już wkrótce. :)

Zapraszam również do udziału w konkursie:
Więcej szczegółów tutaj: klik.

I na zakończenie:


15 komentarzy:

  1. Książkę "Cranford" miałam przyjemność czytać i oczywiście przypadła mi do gustu:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam serial, powstały na podstawie książki i był całkiem niezły, z kolei ekranizacja "Żon i córek" w ogóle nie przypadła mi do gustu, także nie wiem, czy Gaskell mi się spodoba, no ale zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. @Beatriz - Cieszy mnie to, że serial jest niezły, bo właśnie planuję się za niego zabrać. Ekranizacji Żon i córek nie widziałam, jednak do książek Gaskell z czystym sumieniem Cię zachęcam. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam książki, których akcja toczy się właśnie w XIX wieku, więc tej postaram się nie pominąć:)
    Uwielbiam tą piosenkę!:D

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię Gaskell, czytałam "Północ i południe" oraz "Żony i córki", obie książki bardzo mi się podobały, więc chętnie przeczytam też "Cranford" :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam jeszcze "Cranford", ale skoro ciebie ona oczarowała, to i ja z czystej ciekawości się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam na półce jedną książkę tej pani i bardzo, bardzo mnie do niej ciągnie, ale jest strasznie gruba, a ja ostatnio nie mam zbyt wiele wolnego czasu ;) W każdym razie książki pani Gaskell to dla mnie pozycje obowiązkowe!

    OdpowiedzUsuń
  8. oglądałam serial i bardzo mi się podobał, teraz czas na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam tego typu klimaty, więc z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wiem, chyba nie do końca zainteresowała mnie ta książka. A przynajmniej nie na tyle, żeby już dziś wpisywać ją sobie na listę najbliższych czytadeł.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja jeszcze nie miałam okazji czytać czegoś spod póra pani Gaskell ,ale jakiś czas temu kupiłam "Północ i Południe , więc ta chwila w końcu nadejdzie. ;) Bardzo lubię książki w których akcja toczy się w XIX w. , mają one niesamowity klimat. Po" Cranford" chętnie sięgnę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Już w samej recenzji czuć klimat powieści :)
    A piosenkę Florence uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam żadnej powieści pani Gaskell, ale po tym jak zauroczył mnie mini-serial "Północ Południe" na podstawie twórczości owej autorki, wiem że sięgnę po któryś z tytułów.

    OdpowiedzUsuń
  14. Cranford mam w planach. A Ta seria, którą promujesz poniżej recenzji - co za okropne okładki! Że niby kobiety się mają ślinić na tych facetów? Feee. Gratuluję grafikowi wyobraźni.

    OdpowiedzUsuń
  15. @Tirindeth - rzeczywiście okładki niezbyt zachęcające. Ale być może seria nadrabia treścią. ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)