piątek, 5 października 2012

Diane Chamberlain - "Tajemnica Noelle"



„Przygotowywała się do tej nocy od długiego czasu. Gdy nie pozostało już nic do zrobienia, wyszła na ganek, popatrzeć na księżyc (...) nacieszyć światem oczy i uszy. Po raz ostatni...”
Noelle, Tara i Emerson to najlepsze przyjaciółki od czasów studiów. Dwie ostatnie założyły rodziny, ustatkowały się - w przeciwieństwie do Noelle, wiodącej samotne, choć, wydawać by się mogło, szczęśliwe życie położnej. Gdy w wypadku samochodowym ginie mąż Tary, Sam, wszystko wymyka się spod kontroli. Krótko potem Noelle popełnia samobójstwo - jak szybko się okazuje, dokładnie zaplanowane. Przyjaciółki kobiety są w szoku. Nie mają pojęcia, co mogło popchnąć ich koleżankę do takiego czynu. Może coś przeoczyły? Czyżby nie zwracały uwagi na sygnały poprzedzające drastyczny krok? Wkrótce okazuje się, że Noelle wiodła niemal podwójne życie, o którym nikt nie wiedział. Pojawiają się kolejne tajemnice, a Tara i Em uświadamiają sobie, że tak naprawdę wcale nie znały długoletniej przyjaciółki.

Diane Chamberlain porusza dużo różnorodnych wątków: godzenie się ze stratą, relacje między matką a córką, błędów z przeszłości, adopcji... Mnogość tematów sprawia, że szersze grono odbiorców znajdzie w książce coś dla siebie, lecz równocześnie kilka z nich zostało nagle urwanych lub niewyjaśnionych.

Jak wiele jest w stanie udźwignąć zwyczajny człowiek? Gdzie znajdują się granice przebaczenia? Między innymi na takie pytania próbują odpowiedzieć Tara i Emerson, szukając prawdy na temat Noelle. Im bardziej kobiety zgłębiały się w przeszłość zmarłej przyjaciółki, tym większe odnosiłam wrażenie, że ta na dobrą sprawę wniosła w ich egzystencje głównie cierpienie. Dopuściła się wielu czynów, których przyjaciółka po prostu nie powinna robić. Postać wzbudziła jedynie moją niechęć; nie potrafiłam obdarzyć jej sympatią.

Przed lekturą „Tajemnicy Noelle” nastawiałam się głównie na odkrywanie tajemnic, skomplikowane wątki i wstrząsające zakończenie. Czy to otrzymałam? Niezupełnie. Choć autorka zdecydowanie zadbała o pojawianie się kolejnych sekretów, stopniowo odkrywanych przez bohaterki, to pozostałych elementów mi zabrakło. Całą intrygę można naprawdę szybko rozwiązać, na długo przed Tarą i Em. W związku z tym ostatnie strony utworu nie wniosły ze sobą zaskoczenia, a tylko możliwość utwierdzenia się w swoich przypuszczeniach.

Kolejny element, który nie do końca przypadł mi do gustu, to relacje między postaciami. Najsłabszą z nich jest więź pomiędzy matkami a córkami. Podczas lektury miałam wrażenie, że czytam o czymś zupełnie niewiarygodnym. Relacje innych bohaterów bynajmniej nie zachwycają, jednak z pewnością są bardziej dopracowane.

Powieść tę czyta się płynnie i naprawdę przyjemnie. Autorka pisze przystępnym, lekkim językiem. Pomysł na całą historię jest moim zdaniem bardzo udany, lecz potencjał nie został do końca wykorzystany. Mimo wszystko ciężko było mi się oderwać od opowieści, dzięki której miło spędziłam czas.

Nie ukrywam, że nieco zawiodłam się na tej pozycji. Jest to pierwsza książka spod pióra Diane Chamberlain i przyznaję, że oczekiwałam od niej czegoś więcej. Pomimo tego chętnie zapoznam się z innymi utworami tej autorki. „Tajemnica Noelle” nie jest powieścią wartej szczególnej uwagi, jednak jeżeli ktoś szuka wciągającej, niewymagającej lektury, powinien dać jej szansę.

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Prószyński i S-ka.

Tajemnica Noelle jest dostępna tutaj.

24 komentarze:

  1. Gdyby wpadła mi w ręce w jakiejś bibliotece, to może przeczytam. Ale nie będę jej jakoś szczególnie szukać.

    Bardzo podoba mi się szablon Twojego bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takich książek ostatnio szukam, więc chętnie ją przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. @ultramaryna - Dziękuję bardzo. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Miło wspominam tę książkę, choć inna pozycja tej autorki odrobinkę bardziej mi się podobała:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam książkę niedawno i mi ona bardziej przypadła do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Miałam bardzo podobne odczucia po tej lekturze - nie mogłam jakoś współczuć Noelle i masz rację, całość tajemnicy można było przejrzeć na długo przed końcem.
    Mimo wszystko w przyszłości może sięgnę też po jakieś inne jej książki

    OdpowiedzUsuń
  7. Może szału nie ma, ale i tak ja mam ochotę na tę powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli natrafi się jakaś wyjątkowa okazja to z chęcią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam nadzieję, że wpadnie mi w ręce:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Twórczość tej autorki jest mi nieznana, ale zapowiada się całkiem interesująco ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. mimo wszystko mam ochotę na lekturę
    jak się trafi możliwość, to dam jej szansę

    OdpowiedzUsuń
  12. mam w planach inną książkę tej autorki, jak mi się spodoba, to na pewno sięgnę po kolejne :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jakoś nie przemawia do mnie ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że nie przeczytam. Nie bardzo interesują mnie takie opowieści, tym bardziej, że brak jej elementu zaskoczenia.

    OdpowiedzUsuń
  15. Słyszałam już o tej książce i bardzo chciałabym ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja czytałam i odebrałam ją trochę lepiej niż Ty :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mnie coś ciągnie do tej książki. Nie wiem co ma na to wpływ- może ta urocza ,sielska okładka ,albo chęc poznania tej tajemnicy Noelle. ;)
    Jeśli będę miała okazję chętnie przeczytam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Tematycznie wydaje się to być bardzo interesująca powieść. Mnie akurat ona zaciekawiła i jeśli ją spotkam w bibliotece, to chętnie wypożyczę i przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  19. No w sumie może kiedyś jednak dam się skusić, ale na pewno nie teraz.

    OdpowiedzUsuń
  20. Raczej nie siegne po nia, jakos mnie do niej nie ciagnie..

    OdpowiedzUsuń
  21. Z ogromną chęcią zapoznam się z tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Fabularnie mnie pociąga, natomiast nie podoba mi się, że autorka sknociła relacje matka-córka. Nie przepadam za odrealnionymi dywagacjami na tematy, które powinny być opisane z dużą realnością.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)