piątek, 14 września 2012

Stephen Chbosky - "Charlie"


Charlie to cichy, zamknięty w sobie chłopak. Uważnie obserwuje wszystko, co dzieje się wokół niego. Nastolatek jest raczej samotny; odstaje od rówieśników i trzyma się na uboczu. Przez wielu jest uważany za dziwaka. Pewnego dnia Charlie przypadkowo poznaje Patricka i Sam, którzy szybko stają się jego przyjaciółmi. I tak też życie chłopaka zupełnie się zmienia, podobnie jak on sam.
„I przysięgam, w tamtej chwili byliśmy nieskończonością.”
Książka pisana jest w formie listów głównego bohatera do tajemniczego przyjaciela. Charlie wysyła swoje przemyślenia innej osobie anonimowo, zmieniając imiona znajomych, ponieważ „chce tylko wiedzieć, że jest na świecie ktoś, kto umie słuchać i rozumie innych”. Dzięki temu zabiegowi miałam wrażenie, iż chłopak zwraca się bezpośrednio do mnie, opowiadając o swoim życiu, zwierzając się ze swoich trosk i zmartwień.

Ten niewielki objętościowo utwór został niezwykle ciepło przyjęty i zyskał wielu zwolenników. Osiągnął ponadmilionowy nakład, gdy został wydany w Stanach przez MTV Books pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Na czym tak właściwie polega fenomen historii outsidera Charliego?
„On jest takim cichym obserwatorem. (...) Wszystko widzisz, nie komentujesz i wszystko rozumiesz.”
Powieść, która wyszła spod pióra Stephena Chbosky'ego, opowiada o codzienności młodego chłopaka. Choć zazwyczaj unikam książek typowo obyczajowych, postanowiłam dać szansę tej pozycji. Miałam swego rodzaju pewność, że lektura mnie nie zawiedzie i nie pomyliłam się.

Listy pisane są zwykłym, lekkim językiem. W moim odczuciu stanowi to atut tego utworu, gdyż jest to historia opowiadana z punktu widzenia piętnastolatka. Choć na próżno szukać tu wyszukanego słownictwa czy wydumanych filozofii, ta pozycja w prosty, przystępny sposób przypomina, co tak naprawdę się w życiu liczy. Niby nic specjalnego, a jednak trudno wyrzucić losy Charliego z myśli.
„Przyjaciele odchodzą, a życie nie zatrzymuje się w miejscu dla nikogo.”
Główny bohater to niezwykle wrażliwy człowiek. Czytanie pierwszych stron szło mi dość ciężko. Nie mogłam pojąć, jak często Charlie ulega emocjom, dając im upust poprzez łzy; trudno było mi też zrozumieć to, że chłopak jest w pewnym sensie nieprzystosowany do życia. Cieszę się jednak, iż dałam tej pozycji szansę. W przeciwnym razie straciłabym naprawdę ciekawą lekturę, która wzbudziła we mnie mnóstwo uczuć. Nastolatek jest nieco inny od swoich rówieśników - w końcu kto z nas nie jest? - lecz nie sposób go nie polubić. Niezwykle łatwo jest się z nim utożsamić, ponieważ na dobrą sprawę chłopak jest taki, jak my wszyscy, mniej lub bardziej.

Utwór czyta się bardzo szybko. Prawdopodobnie jednym z powodów jest to, że nie jest szczególnie obszerny, jednak nie można zaprzeczyć, że od historii Charliego z każdą kolejną stroną coraz trudniej się oderwać. Zakończenie jest zaskakujące i szokujące, wyjaśniając tym samym wiele kwestii.
„Gotów jestem umrzeć dla ciebie, ale nie będę dla ciebie żył.”
Autor porusza parę trudnych tematów, niejednokrotnie stanowiących tabu wśród społeczeństwa. Główny bohater pisze prosto, szczerze i nie owijając w bawełnę. Zdecydowanie w całej historii tkwi pewien urok, któremu trudno nie ulec. Mimo ciężkiego początku, w końcu i mnie ta opowieść skradła serce. Nadal nie jestem w stanie sprecyzować, co tak właściwie powoduje, iż „Charlie” wyróżnia się spośród innych lektur tego typu, jednak jestem tą pozycją wręcz zachwycona.

To, co nie podoba mi się w polskim wydaniu, to okładka. Sądzę, że gdyby nie różnego rodzaju rekomendacje i zbliżający się wielkimi krokami film, prawdopodobnie nie sięgnęłabym po tę powieść - oprawa graficzna skutecznie by mnie odstraszyła. Jak jednak powszechnie wiadomo, nie można oceniać książki po okładce - a utwór spod pióra Stephena Chbosky'ego jest na to idealnym przykładem.
„Przyjmujemy miłość, jeżeli sądzimy, że na nią zasługujemy.”

A to piosenka, która stanowi swego rodzaju tło dla tej książki (przepiękna! Nie dziwię się, że tak spodobała się Charliemu) :

Zainteresowanych kupnem Charliego odsyłam do księgarni Gandalf.

35 komentarzy:

  1. Już od dawna chcę ją przeczytać, ale na razie mi jakoś nie po drodze. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Po Twojej recenzji mam nieodpartą chęć by ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam o niej wiele pozytywnych opinii, dlatego od dłuższego czasu na nią poluję. Ekranizację na pewno również obejrzę!

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi świetnie - współczesny Werter. Pewnie sporo łatwiejszy do przełknięcia niż romantyczny bohater, który w moim odczuciu był po prostu żałosny :) Z wielką chęcią przeczytam książkę, zanim film wejdzie do kin.

    Dołączam do obserwatorów :)

    OdpowiedzUsuń
  5. nie wiem czy to książka dla mnie, ale z ciekawości bym ją przeczytała:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Twoja recenzja mnie bardzo zachęciła, jednak teraz cierpię na straszliwy brak czasu, dlatego rozejrzę się za nią dopiero w jakiejś wolnej chwili:)

    OdpowiedzUsuń
  7. zdecydowanie książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W planach mam obejrzenie filmu na jej podstawie, a jak będzie z książkę to się zobaczy.

    OdpowiedzUsuń
  9. raczej nie sięgnę, to nie w moim stylu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Piosenka chwyta za serce, jeśli ksiązka jest równie poruszająca to musi być naprawdę świetna. Słyszałam już wcześniej o tej pozycji, ale okładka wydała mi się tak pretensjonalna, że sobie odpuściłam. Teraz widzę, że to był błąd, bo to zdecydowanie coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawie się zapowiada:) Może się skuszę, ale nie teraz:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Chciałabym przeczytać tę książkę, ponieważ jestem jej bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię czytać o trudnej tematyce, która stanowi tabu wśród społeczeństwa, dlatego bardzo chętnie zapoznam się z tą pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książkę mam na liście "do przeczytania", lecz jak z tym będzie to nie wiem, bo stos własnych książek rośnie i rośnie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Na pewno przeczytam.
    A piosenka.. miła dla ucha ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Coś mi się zdaje że książka idealna dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Na razie sobie odpuszczę. :)
    [ksiazkowo17]

    OdpowiedzUsuń
  18. Koniecznie muszę przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  19. A ja uwielbiam zarowno samego Charliego jak i jego okladke:) Nie wyobrazam sobie aby moglabyc inna;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam coraz większą ochotę na tę książkę i chyba sobie nie wybaczę, jeśli jej nie przeczytam :c

    OdpowiedzUsuń
  21. Cieszę się, że i Tobie ta książka przypadła do gustu, bo to naprawdę dobra i przyjemna powieść. :) Zgadzam się zdecydowanie co do okładki i nie miałabym nic przeciwko, gdyby wydawnictwo pozostawiło oryginalną. W tej książce podobało mi się jeszcze to, że wspomnianych zostało w niej wiele tytułów książek, zespołów i ciekawych piosenek, choć np. Asleep mnie nie porwało. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Pierwszy raz słyszę o tej książce, jednak już jestem pewna, że będzie ona musiała się znaleźć w mojej biblioteczce. Zafascynowała mnie :).

    OdpowiedzUsuń
  23. @Lenalee - Mi akurat Asleep przypadło do gustu, choć też spodobały mi się np. wzmianki o piosenkach Beatlesów, książkach itd. Zdecydowany plus "Charliego". :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Mozę być ciekawie ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. @Querida, mnie serce szybciej zabiło także na wzmiankę o Nirvanie, bo mam do niej ogromną słabość. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Już od dawna intryguje mnie ta książka, ale nie miałam okazji się z nią zetknąć. Mam nadzieje, że nadrobię te zaległości.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  27. @Lenalee - Mi również, przepadam za tym zespołem. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ta książka jest wręcz kultowa, od długiego czasu mam ją na swojej liście powieści, które musze koniecznie przeczytać. Nigdzie nie mogę się jednak na nią natknąć!

    OdpowiedzUsuń
  29. Jak tylko będzie okazja bardzo chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ciekawa forma, listy pisane do tajemniczego przyjaciela. No i "The Smiths" - uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  31. Oczywiście w planach jest :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Niestety ale to nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  33. Tę książkę mam w planach od dawna. Uwielbiam powieści pisane w formie listów. Czuję się jakbym wchodziła w czyjś najintymniejszy świat. A że jestem ciekawska, bardzo mi to odpowiada.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)