niedziela, 30 września 2012

Licia Troisi - "Królestwa Nashiry. Marzenie Talithy"



Piękny, choć zarazem brutalny świat. Tajemnica, która może zaważyć na życiu całej ludzkości. Sekrety pieczołowicie skrywane w posępnych komnatach zakonu. Stworzenia znane z legend oraz baśni. I młoda dziewczyna, w której rękach leżą losy wszystkich.
„Jeśli o czymś myślisz, to na pewno się nie zdarzy. Życie nigdy nie jest takie, jak oczekujemy.”
Tak mniej więcej prezentuje się rzeczywistość wykreowana przez Licię Troisi. Nashira to miejsce, które znajduje się w cieniu dwóch słońc. Zwyczajni ludzie nie mają prawa, by oglądać niebo - jest to dozwolone jedynie nielicznym. Ponadto społeczeństwo cierpi na niedobór powietrza, suszę i głód. Bogactwo zderza się ze skrajną biedą. Wysoko postawieni nie przejmują się sytuacją słabszych od siebie; odwracają wzrok, gdy dzieje się coś, co nie powinno mieć miejsca. Ludzkość podzielona jest na Femtytów - niewolników - i Talarytów. Ci drudzy sprawują władzę i decydują o losach Nashiry, która nieuchronnie kieruje się w stronę zagłady.

Talitha to hrabianka, która marzy o życiu gwardzistki. Nie interesują ją uroczystości czy uprzejmości: dziewczyna najlepiej czuje się trzymając w dłoni broń, walcząc. Jednak pewnego dnia całe jej życie wywraca się do góry nogami, a nastolatka musi wstąpić do zakonu. Jest to urzeczywistnienie najgorszych koszmarów. Sytuacja, w której niespodziewanie znalazła się Talitha, niweczy wszelkie plany, jakie snuła. U jej boku dzielnie stoi Saiph, młody niewolnik, którego z niedoszłą gwardzistką łączą bardziej niż wypada zażyłe stosunki. Dziewczyna nie jest jednak tak posłuszna, jak sądzi jej okrutny ojciec i ma zamiar walczyć o swoje - bez względu na cenę.
„Nadzieja też jest formą oporu, i to najmocniejszą.”
Królestwa Nashiry. Marzenie Talithy” to pierwsza książka raczej znanej włoskiej pisarki, po którą sięgnęłam. Już wiele razy planowałam zapoznać się z twórczością Licii Troisi, lecz dopiero teraz nadarzyła się ku temu okazja. Czy autorka oczarowała mnie stworzonym przez siebie światem? Nie do końca, choć i tak uważam nasze spotkanie za udane.

Zdecydowanym atutem historii jest jej oryginalność. Autorka wielokrotnie zaskoczyła mnie swoją pomysłowością. Opowieść łączy w sobie wiele gatunków, tworząc tym samym spójną całość. Plusem był też dla mnie brak wymuszonego wątku miłosnego - co prawda można spodziewać się, że w przyszłości się on pojawi, jednakże teraz pisarka skupiła się przede wszystkim na budowaniu napięcia.

Główna bohaterka wzbudziła we mnie raczej mieszane uczucia. Z jednej strony byłam pełna podziwu wobec jej wytrwałości i uporu, a także odwagi, lecz jednocześnie były momenty, w których Talitha stawała się przewidywalna i irytująca. Dodatkowo nie do końca spodobała mi się relacja między nią a Saiphem - dziewczyna raz traktowała go jak najlepszego przyjaciela, by po chwili zacząć zwracać się do niego jak do zwykłego niewolnika i wydawać mu rozkazy. Odniosłam wrażenie, że jest to postać nieco niedopracowana, przez co nie mogłam w pełni cieszyć się lekturą.

Licia Troisi nie pozwala na nudę. Zdarzenia mkną wartko, a choć akcja co jakiś czas zwalnia, bynajmniej nie stanowi to wady utworu. Pisarka daje czytelnikowi moment na wytchnienie, by po chwili znów wciągnąć go w wir wydarzeń. Na bohaterów czeka mnóstwo niebezpieczeństw, z których nie zawsze udaje się wyjść cało.
„Ale ja uważam, że świat jest taki, jaki jest, bo pozwalamy komuś narzucać nam reguły i zakazy.”
Królestwa Nashiry. Marzenie Talithy” to powieść, która urywa się w najmniej odpowiednim momencie, sprawiając, że oczekiwanie na kontynuację będzie trudnym zadaniem. Mam wrażenie, że drugi tom będzie jeszcze bardziej obfitował w niespodziewane zwroty akcji i zapierające dech wydarzenia. Historia autorstwa Licii Troisi to prawdziwa przygoda, którą szkoda byłoby przegapić.

Premiera już w październiku!

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Zielona Sowa.

17 komentarzy:

  1. Jak już wcześniej mówiłam, jestem zainteresowana tą książką :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Od dawna mam w planach zapoznać się z twórczością Licii Troisi, a ta powieść zapowiada się bardzo ciekawie,więc czemu nie? ...Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. nie moja tematyka, nie mój gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety ale to nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie mój temat. Pasuję. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. dziś to już 3 recenzja dotycząca tej książki, jaką dane było mi przeczytać :) i trzeba przyznać, że zapowiada się ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. No nie... kolejna seria! niech tylko się mój tata dowie:D jest fanem tej pani:D

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje się ciekawa, ale teraz nie mam czasu na dodatkową lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Już czytałam kilka przedpremierowych recenzji i wszystkie były zachęcające :) Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości uda mi się zetknąć z tą książką. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że to będzie coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam złe wspomnienia z Panią Lisią, ale książka kusi ;D

    OdpowiedzUsuń
  12. Mimo że nie jestem pewna, czy główna bohaterka by mnie nie irytowała, to z chęcią sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka kusi, chętnie bym ją przeczytała :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka jest naprawdę ciekawa i wciągająca :) Zakończenie rzeczywiście jest niespodziewane i pozostawia niedosyt :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakoś nie przepadam za tą autorka. Jestem uprzedzona do niej i nie wiem czy się skuszę :P

    OdpowiedzUsuń
  16. Moim zdaniem powinnaś przeczytać inne książki Licii Troisi oczrują cię i nie będziesz mogła się od nich oderwać.
    ja przeczytałam dziedziczkę smoka i jestem w trakcie czytania ostatniej cześci wojen świata wynurzonego.
    polecam czytać w kolejności chronologicznej bo w wojnach może się ktoś nie połapać bo sa tam wątki o nihal i sennarze .
    oto kolejność chronologiczna :
    kroniki świata wynurzonego ,
    wojny świata wynurzonego ,
    legędy świata wynurzonego ,
    i inne takie jak dziedziczka smoka itp.
    czy królestwo nashiry jest w języku polskim ??
    pozdrawiam wszystkich czytelników książek licii troisi .:D

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)